Canyon introduceerde de huidige Lux cross-country full-suspension in 2018. Hij draait dus al eventjes mee. Maar eigenlijk hebben we het dan niet over één, maar twee modellen, namelijk de CF (SL) en CF SLX. Zoals bij veel modellen biedt Canyon de carbon Lux aan in versies met verschillende carbonstructuur. Dat heeft niet alleen invloed op het gewicht; ook de prijs. Beide frames hebben 100 mm veerweg achteraan, maar de CF (SL)-modellen hebben bovendien 110 mm veerweg vooraan. 10 mm meer dus dan bij de CF SLX. In feite zijn de CF-modellen – zoals de CF SL 8.0 die wij eerdere testten – dus al wat ‘dikker’ dan de CF SLX volbloed racer.
Niet alleen een iets dikkere voorvork: ook nieuw voorframe
Met de Lux Trail gaat Canyon echter nog verder. Vooraan vind je nu voorvorken met 120 mm veerweg. Maar simpelweg een nóg langere vork is niet het enige nieuws. Want de Lux Trail krijgt van Canyon achteraan 110 mm in plaats van 100 mm veerweg mee. De achtervork is verder hetzelfde als bij de Lux CF en CF SLX, maar Canyon is wél zover gegaan dat ze een nieuw voorframe hebben ontwikkeld. Simpelweg een langere demper (en hevel) en langere voorvork zou namelijk de geometrie niet ten goede komen. En terwijl de Lux-modellen qua geometrie redelijk behoudend zijn, gaat Canyon met de Lux Trail nu wel wat meer op in de lang-en-lui trend.
De balhoofdhoek is nu 67,5º, waar die bij de CF SLX 70º en bij de CF 69,5º is. De reach is bij elke maat 25 mm vergroot. Maar om de zit niet té gestrekt te maken, is de zitbuis nu rechter gezet en staat nu onder 74,5º. Canyon heeft met het maken van een nieuw voorframe wel de kans laten liggen de om zitbuis wat te verkorten. Zeker met oog op de langere inbouwlengte van dropper zadelpennen, zou dat geen verkeerde zet zijn geweest, aangezien de Lux-frames al redelijk ruim bemeten zijn qua zitbuislengte. Daar staat echter tegenover dat ook bij de kleinste framemaat er twee volwaardige bidon’s ín de voordriehoek passen.
Canyon Lux Trail = Neuron?
“Maar is de Lux Trail dan niet gewoon een Neuron?” Nee. Canyon geeft expliciet aan dat de Lux-serie ontwikkeld is voor maximale trapefficiëntie en meer agressieve rijstijlen. De Neuron is een meer volwaardige trailbike die wat gemoedelijker is. De Lux is dus meer sportief; je zit er gestrekter op en de achtervering zal niet zo vergevingsgezind zijn als op de Neuron. Bij de Lux-serie ligt ook meer de nadruk op een lager gewicht. Canyon’s Lux Trail-frame weegt 1.905 gram in de maat medium (gelakt frame, met alle hardware).
Canyon Lux Trail: Vier modellen
Canyon levert de Lux Trail-modellen in vier versies. Naast Fox 34 en RockShox Sid 35 voorvorken vind je op Lux Trail-modellen ook velgen met een binnenbreedte van 30 mm met 2.3-2.4 Inch breed rubber. Verder zijn ze afgemonteerd met bredere sturen, korte stuurpennen dan die je vind op de Lux CF en Lux CF SLX-modellen. En uiteraard kan een dropperzadelpen niet ontbreken.
De Lux Trail CF6 is met een prijs van € 3.299 de goedkoopste. De CF7 kost € 4.299 met daarboven de CF8 met een prijs van € 5.299. Helemaal bovenaan het programma vind je de Lux Trail CF9 Emily Batty Edition. Deze trail-racer weegt 10,9 kg en kost € 5.799.
Bron en meer info: www.canyon.com