Afgelopen wereldbekerseizoen werd Mathias Flückiger al meermaals gespot met een voorvork die niet echt thuis te brengen was bij RockShox of Fox. Zijn Thömus-team wordt gesponsord door DT Swiss en de voorvork vertoonde enige gelijkenis met de F 535 One voorvork die in 2018 gelanceerd werd. Sterker nog, hij won er zelfs de Wereldbeker in Albstadt op. De Zwitsers zijn dus volop bezig met een grondige update van hun XC-veersystemen.
Canyon werkt ook al jaren nauw samen met DT Swiss en zij kregen de eer om als ‘launching customer’ op te treden. Ze doen dat dus met een Lux CF SLX: een cross country knalbak, behangen met spul van de bovenste plank. Opvallend is wél dat de SLX modellen normaal 100 mm veerweg vooraan krijgen en de SL modellen juist 110 mm voor meer allround inzet. Ze maken er slechts 32 en als je er een wilt, mag je € 7.499 aftikken. Sram levert de aandrijving in de vorm van de XX1 Eagle AXS. De wielen zijn DT Swiss’ carbon XRC 1200 met een interne velgbreedte van 30 mm, met daaromheen Maxxis rubber. Maar dat is allemaal lang niet zo interessant als het échte nieuws van deze fiets…
DT Swiss 232 platform
F 232 One voorvork
Vooraan zien we DT Swiss’ nieuwste luchtgeveerde cross country voorvork, die F 232 One heet. Die verkrijgbaar zal zijn met 100, 110 en 120 mm veerweg en kost € 980 en € 1.000 voor een versie met remote bediening.
Bij de de F 535 gebruikte de Zwitserse firma de term ‘holistisch ontwerp’, wat vrij vertaald betekent dat het ‘ontwerp logisch volgt uit de som van gewenste eigenschappen.’ Bij het 232 platform spreekt met van een ’topologisch geoptimaliseerd onwerp’. Ook weer een leuke term, maar in feite komt het op hetzelfde neer. De constructeurs hebben écht goed nagedacht en het ontwerp is een logisch gevolg van de gestelde eisen.
Eén van de eisen was om een hoge torsiestijfheid te creëren. Dat was ook een uitgangspunt bij de vorige generatie voorvorken: de OPM, met hun kenmerkende verbindingsbrug aan de áchterzijde van de onderpoten. Bij de nieuwe F 232 One zit ‘ie weer aan de voorzijde. De binnenpoten hebben een diameter van 32 mm binnenpoten en wijken daarin dus niet af van wat de concurrentie doet. Dat, terwijl DT Swiss nu dus claimt dat de torsiestijfheid die van een Fox 34 evenaard, terwijl het gewicht varieert tussen de 1480 gram en 1510 gram, afhankelijk van de veerweg.
Luchtveer
Waar ze bij de F 535 een luchtveer combineerde met en stalen spiraalveer om de losbreekkracht te verlagen, heeft de F 232 een luchtveer die meer lijkt op die van de oude OPM modellen. Dat is een twee-kamer systeem dat ze Line Air noemen. Het bestaat uit een positieve en negatieve kamer, waarbij de negatieve kamer zichzelf vult wanneer de voorvork vrijwel compleet uitgestrekt is. De groottes van beide kamers zijn wel wat gewijzigd en aangepast aan wat men nu als ideaal acht voor cross country (wat dat dan ook mag zijn…). Met volumespacers kan vervolgens de veercurve beïnvloed worden.
InControl demper
Aan de rechter kant van de voorvork zit de ‘InControl’ demper. De F 535 werd gelanceerd met een innovatieve positie-afhankelijke demper, ‘Plushport’. Die vinden we echter niet terug in deze nieuwe xc-voorvorken. Het is een eerder traditioneel opgebouwd systeem waarbij de ingaande compressiedemping drie standen heeft: open, firm, closed. De open-stand is nog te fine-tunen in 14 klikjes.
R 232 One achterdemper
De R 232 One achterdemper is eigenlijk weinig spannend en volgt dezelfde veer en demper gedachten van de voorvork. De luchtveer heeft dus een positieve en negatieve kamer en de demping is verstelbaar tussen open, firm, closed.
Wat wél interessant is, is dat DT Swiss sferisch lagers gebruikt voor de montagepunten. Deze hebben veel minder wrijving dan reguliere glijlagers én, belangrijker nog, ze voorkomen dat er grote dwarskrachten op de demper komen. Hierdoor worden de interne glijlagering én de afdichtingen minder belast en werkt de demper dus soepeler. Daarnaast is dit uiteraard gunstig ten voor de duurzaamheid.
Het gewicht varieert van 230 tot 300 gram, afhankelijk van de uitvoering. De prijs is € 406. Een versie met remote kost je € 429.
D 232 One ‘Upsidedrop’
Hét sleutelstuk wat ons betreft is de nieuwe dropper. DT Swiss’ eerste dropper, notabene. En nog een ‘upside down’ model ook. Door hem ondersteboven te maken, kunnen alle diameters groter zijn. Normaal klem je de buitenbuis in het frame, en schuift de dunnere binnenbuis daar ín. Bij de D 232 zit de binnenbuis juist gemonteerd in het frame en heeft deze dus de grootst mogelijke diameter. Bij deze constructie hangt de afdichting dus ook ondersteboven. Olie zal zodoende altijd óp de afdichting liggen, wat de souplesse en duurzaamheid theoretisch ten goede komt.
Hij bezit overigens ‘slechts’ 60 mm verstelweg en is geheel mechanische. Intern is er een spiraalveer in plaats van lucht zoals bij veel andere droppers. De bedienkracht van de bedieningskabel wordt in de dropper naar het blokeermechanisme overgebracht via een… spaak! Die hadden ze nog over, of zo… In alle eerlijkheid: het klinkt simpel en gewoon slim. Het blokeermechanisme bestaat overigens uit 4 kogels die dankzij de grote diameter van de zadelpen ook robuuster zou zijn. Traploos is ‘ie dus niet, al kun je je afvragen of je bij 60 mm ‘drop’ nog wel tussenstanden zinvol kunt gebruiken.
Saillant detail: het onderste deel van de schacht is van carbon. Dat geldt ook voor de zadelrails-klem boven op de kop. De D 232 Upsidedrop weegt 369 gram. Dat is best licht. Ter referentie: BikeYoke’s Divine SL met 80 mm drop weegt 385 gram en kan door hem in te korten tot 345 gram afslanken. De D 232 is er in 27.2 mm en 30.9 mm en heeft een prijs van € 498,-
Bron: www.canyon.com / www.dtswiss.com