Fietsontwikkelaars zijn altijd op zoek naar hét ultieme compromis. Een cross country fiets die afdaalt als een downhiller. Een downhiller die klimt als een crosscountryfiets… Canyon zocht ook naar zo’n optimum voor haar enduro Strive: veel veerweg en stabiliteit om de ruigste paden naar beneden te suizen, maar tegelijkertijd direct en lichtvoetig voor het klimwerk tússen die ruige afdalingen in. Het Duitse fietsmerk kwam zodoende eind 2014 op de proppen met de Shapeshifter voor het 2015-model van de Strive. Met een mechanisme in de bovenste hevel van het veersysteem kon je met de remote op het stuur ‘on the fly’ schakelen tussen twee veerweg-standen aan het achterwiel: 160 mm veerweg voor bergaf en 130 mm veerweg met een stugger veergedrag voor het klimwerk. Bij de omschakeling naar de klimstand kwam de fiets aan de achterkant wat omhoog, met een steilere zit- en stuurhoek tot gevolg. De Strive met Shapeshifter technologie werd een succes onder een brede groep enduristen. Helaas kende het succes ook een keerzijde; de onderdelen van de Shapeshifter bleken regelmatig stuk te gaan. BikeYoke bood zelfs een (zeer…) permanente fix aan: de Modefixxer; om de het veersysteem in één van de twee standen vast te zetten…
Met de introductie van het 2019-model hoopt Canyon daarmee af te doen. Hoe? Ze hebben versie 2.0 van de Shapeshifter samen met Fox ontwikkeld. Maar daarmee is het nog niet klaar met de vernieuwingen. Los van het compleet nieuw getekende frame heeft de nieuwste Strive alleen 29” wielen en is de veerweg van 160 mm gereduceerd naar 150 mm in de daalstand. Met een nieuwe, lichter bedienbare remote op het stuur – die samengetrokken is met de remote van de dropper – is de vering te reduceren naar 135 mm veerweg, waarbij de zit- en stuurhoek beide 1,5 graad steiler worden.
Dat steeds meer endurofietsen 29″ wielen krijgen is een trend. Maar volgens Canyon’s Category Manager Gravity Bikes Daniel Oster is dát niet de reden:
In tegenstelling tot het vorige model, wordt de Strive alleen met carbon frames geleverd. De Strive 5.0 tot en met de 8.0 maken gebruik van het ‘CF’ frame dat in maat M 2.700 gram (zonder demper) weegt. De 9.0 Team en 9.0 LTD topmodellen krijgen een ‘CFR’ frame. Dat oogt identiek, maar door een andere carbon-layup weegt dit frame in maat M met 2.400 gram dus 300 gram minder. Naast de looks zijn ook de overige framedetails van beide versies identiek en hebben ze eenzelfde design-taal als de onlangs geïntroduceerde Neuron en Spectral.
6 versies: van €2.999 tot €6.999
De vernieuwde Strive komt in 4 framematen. Qua stuurhoek hoefde het voor de Canyon-ontwikkelaars niet nóg langer & luier, 66 graden in de ‘vlakste’ stand bij het afdalen, vonden ze genoeg. De wielbasis is bij elk model ook redelijk ‘normaal’ voor hedendaagse begrippen.
Het programma biedt 6 afmontage-niveau’s met prijzen vanaf €2.999 tot €6.999. Alle versies zijn per direct – uiteraard online – te bestellen.
Geometrie
Specificaties
Bron: www.canyon.com