Terwijl talloze fietsmerken twijfelen of ze een gravelracer of een bikepacker neer moeten zetten als ze met een gravelbike naar de markt komen, twijfelen ze bij het Canadese Cervelo totaal niet. Het merk heeft een sterke focus op ‘alles dat snel is’ en toen men in 2019 de Aspero gravelbike introduceerde, week Cervelo daar niet vanaf. In het brede spectrum van gravelbikes stelden we eerder al vast dat de Aspero wat ons betreft zowat dé definitie is van wat een gravelracer zou moeten zijn. Sinds z’n introductie is er aan de Aspero niets veranderd. Wel kwam er in 2021 een lichtere versie bij in de vorm van de Aspero 5. Dezelfde bike, dezelfde geometrie, maar met de kabels weggewerkt en een lichtere carbonconstructie. Die Aspero 5 blijft vooralsnog in het programma, terwijl Cervelo de ‘reguliere’ Aspero dus volledig vernieuwt voor 2024.
Volledig nieuw frame
Compacter frame, subtielere buizen
In zekere zin kun je stellen dat de 2024-Aspero een volledig nieuwe gravelbike is, maar tegelijkertijd ook weer niet. Want qua geometrie wijkt alleen de achtervorklengte iets af ten opzichte van de vorige versie. Over de geometrie dadelijk meer. Cervelo heeft de zitbuis iets ingekort en bovenbuis loopt bij deze 2024-versie van de Aspero gravelbike dus meer af. Oók de staande achtervork is iets lager aangezet. Dit alles is gedaan met oog op comfort. Want de Aspero staat toch wel bekend als een vrij stijve gravelbike. Met een kortere zitbuis steekt de zadelpen wat verder uit en dat geeft op zichzelf al iets meer comfort. Omwille van comfort zijn ook de framebuizen in diameter verkleind. Met name de forse onderbuis die de eerste generatie van de Aspero zo kenmerkte, is nu verruild voor een subtieler exemplaar. Zeker in de kleinere framematen oogt de fiets iets meer proportioneel als spierfiets in plaats van e-gravelaar, als je het ons vraagt. Opslagcapaciteit ín de onderbuis heeft de Aspero niet.
De nieuwe Aspero weegt bij een 56 centimeter framemaat 1.141 gram. Dat is inclusief lak, zadelpenstrop en het derailleurpatje. De voorvork weegt 452 gram. Ter vergelijk: een Aspero 5-frame weegt 990 gram, terwijl z’n voorvork 458 gram op de weegschaal aantoont.
Er is nu ruimte voor 42 millimeter brede banden waarbij je dan aan beide zijden 7,4 millimeter moddervrijheid ten opzichte van het frame overhoudt. De vorige generatie Aspero kon uit de voeten met 40 millimeter breed rubber, terwijl je 4 millimeter ruimte weerszijde overhield. En neem je genoegen met iets minder moddervrijheid dan de nu aangehouden 7,4 millimeter, dan is de 2024 Aspero óók van 45 millimeter breed rubber te voorzien.
Kabelintegratie, óók geschikt voor mechanische groepen
De kabelinvoer bij de vorige reguliere Aspero liep via een poort bovenop de onderbuis het frame in. Een constructie die garant stond voor kabel-frame contact rondom de balhoofdbuis en gedoe wanneer je een frametas ín het frame wilde monteren. Goed; Cervelo was over de Aspero vanaf dag één duidelijk: ‘Haul ass, not cargo’, oftewel: de Aspero is géén bikepacker.
Hoe dan ook; bij deze nieuwste generatie lopen de kabels nu via het bovenste balhoofdlager het frame in. Cervelo levert de 2024 Aspero-modellen als semi-geïntegreerd. Dat wil zoveel zeggen dat de kabels – in tegenstelling tot bij de Aspero 5 – níet door de stuurpen (moeten) verlopen. Die optie is er overigens wél, waarmee je in potentie ook de opbouwhoogte boven het frame nog kunt verlagen om nóg dieper te zitten. De stuurbuis is nu D-vormig, om zo ruimte te bieden aan die intern te verleggen kabels. Daarbij meteen opgemerkt dat de 2024 Aspero geschikt is voor mechanische 2x-aandrijvingen. Cervelo zegt bewust veel ruimte rond het bovenste balhoofdlager te hebben aangehouden om daarin een probleemloze werking te kunnen voorzien. En dat is bij de introductie van nieuwe gravelbikes steeds minder vaak een vanzelfsprekendheid.
UDH en T47-A
Andere vernieuwingen zijn er in de vorm van een universal derailleur hanger (UDH). Daarmee is de 2024 Aspero dus compatibel met Sram Transmission mountainbike-onderdelen. Maar je kunt dit even goed zien als een hint dat de volgende generatie XPLR-aandrijvingen van Sram óók gebaseerd zullen zijn op de UDH-constructie.
Verder past Cervelo nu een T47-A trapasmontage toe. Dat is een grotere versie van de bekende trapaspassing met schroefdraad. Dat is vriendelijker met oog op onderhoud, zo geeft Cervelo toe in z’n persbericht. De schroefdraad zit overigens in een aluminium bus die ín het frame is meegelamineerd. Voorheen werden trapaslagers ín het carbon geperst. Overigens staat de ‘-A’ toevoeging bij T47-A voor een asymmetrische constructie. Een ietwat eigenwijze draai aan het concept, maar het blijft dan ook Cervelo. Dit geeft wat meer vrijheden ten opzichte van cranks, inclusief exemplaren met een vermogensmeter. Verder is er nu ruimte voor het monteren van een 46-tands kettingblad bij een 1x-aandrijving uitgaande van een smalle 45 millimeter kettinglijn. Kies je voor Sram Wide (in feite alle 1x-XPLR-setups), dan kun je zelfs tot een 52-tands kettingblad gaan.
Geometrie: aanpasbaar met Trailmixer
Als gezegd is er aan de geometrie niet echt iets veranderd. De zitpositie is dan ook identiek en de Aspero is en blijft dus een gravelracer, met een behoorlijk steile stuurhoek. Cervelo neemt voor de 2024 Aspero gravelbike de Trailmixer over van de vorige generatie. De Trailmixer bestaat uit verstelbare inzetstukken in de uitvaleinden van de voorvork. Hiermee kun je de offset en dus de naloop van het voorwiel tussen twee standen verstellen, zonder dat dit de hoeken en de trapashoogte van het frame verandert. In de voorste posities geeft dit in samenspel met 700c-wielen een naloop van circa 57,2 millimeter. Dat is vrij kort, en hoe korter de naloop, hoe sneller het stuurgedrag.
In de achterste posities ontstaat een naloop van 62,5 millimeter bij dezelfde wielmaat, wat dus een iets rustigere stuurgedrag geeft. Overigens kan de 2024-versie van de Aspero, net als de eerste generatie uit 2019, dankzij die Trailmixer óók uit de voeten met 650b-wielen. Een optie die bij introducties van nieuwe gravelbikes steeds vaker weggelaten wordt, is dus nog steeds mogelijk bij de nieuwe Aspero. Die kleinere wielmaat combineer je dan met banden van circa 47 millimeter breed. Zo’n combinatie heeft een iets kleinere totale diameter. Met de Trailmixer in de achterste stand heb je dan toch een naloop die rond de 60 millimeter uitkomt.
Cervelo Aspero 2024: zes complete gravelbikes en losse frameset
Cervelo heeft alle modellen van de 2024 Aspero inmiddels bij z’n dealers staan of zijn op z’n minst per ommegaande te bestellen én te leveren. En met ‘alle modellen’ hebben we het dan over zes complete gravelbikes. Dat begint voor 3.599 euro met Aspero voorzien van een mechanische Sram Apex XPLR 1x-aandrijving. Het topmodel is uitgevoerd met een Sram Rival XPLR AXS 1x-groep, kost 5.699 euro en heeft standaard Reserve 44 carbon wielen. Is Rival je te min en wil je dikker? Dan bouw je zelf een Aspero op met een losse frameset die je hebt voor 2.799 euro.
Prijzen
Bron en meer info: cervelo.com