Van Barachhi aerobike tot ZHT-5 crosscountry hardtail
Het van origine Canadees-Nederlandse Cervelo, opgericht door Canadees Phil White en Nederlander Gerard Vroomen, heeft een lange geschiedenis met de wedstrijdsport. Opgericht in 1995 was het eerste product van Vroomen en White een aerobike: de Baracchi – het googlen waard. Die bike was z’n tijd ver vooruit. Té ver voor de UCI, maar die bike zette wel een nieuwe standaard voor triatlonfietsen, waar beduidend minder regels aan de framevormen worden gesteld. In de jaren daarna (vroege jaren ’00) waren ze met de Soloist de trendsetter van aero-racefietsen. Met behulp van Team CSC, met onder meer Andy Schleck en Carlos Sastre, wisten ze uiteindelijk een breder bereik te krijgen in een conservatieve markt. Alle bikes die volgende hadden dezelfde insteek: als ze maar snel gaan. Oók toen ze voor het eerst offroad gingen en de Aspero gravelracer neerzette.
In de jaren daarna heeft Cervelo zich continu verbonden aan grote teams. En sinds 2021 is dat het Nederlandse Jumbo-Visma, waarbij er zelfs een sponsorcontract zonder einddatum is ondertekend… Jumbo-Visma is het thuis van onder meer Marianne Vos en Wout van Aert. En die trappen ook een aardig potje rond op onverharde ondergrond. En zulke ‘kleppers’ laat je als materiaalsponsor liever niet laten rijden op gemaskeerd spul van een concurrerend fietsmerk. Cervelo ontwikkelde dus de R5-CX cyclocrosser. En het feit dat Cervelo zo’n stap neemt, terwijl het aantal consumenten dat een cyclocrosser koopt samen amper een crossparcours kan vullen, is bijzonder. En het gaf vooral stof (of modder zo je wilt) tot nadenken. Jumbo-Visma heeft namelijk ook Milan Vader in z’n gelederen. Ook zo’n multitalent die tot de internationale top van het mountainbiken behoort.
ZHT-5: Cervelo’s eerste mountainbike
Cervelo lanceert nu met de ZHT-5 z’n eerste mountainbike ooit. In het persbericht is Cervelo ook zéér duidelijk: de ZHT-5 is ontwikkeld om mee te racen bij XCO World Cups én de Olympische Spelen in 2024 in Parijs. Niet dat de fiets buiten die parcoursen ‘niet werkt’, maar het punt is duidelijk: het is een wedstrijdhardtail. Daarbij heeft Cervelo zo zijn eigen kijk op wat nodig is voor crosscountry rijden om het hardst.
Dat het frame licht moet zijn, is logisch. Tegenwoordig is een framegewicht van minder dan een kilo geen uitzondering en Cervelo heeft volop expertise in huis om met zo min mogelijk materiaal iets te vormen dat de titel fietsframe waardig is. De ZHT-5 weegt in de medium framemaat slechts 904 gram (inclusief lak en derailleurpat). Maar in tegenstelling tot veel andere hardtails in dit segment, zoek je bij de Cervelo ZHT-5 ter vergeefs naar comfortverhogende frameconstructies. Het frame oogt zelfs haast klassiek, met relatief rechte vormen en niet al te ‘moeilijke’ buisvormen. En waar andere merken bewust voor een ø27,2 mm zadelpen kiezen voor extra comfort, heeft de ZHT-5 er een van ø30,9 mm.
Geometrie
Bij zowat elke introductie van een nieuwe fiets komen worden als flauwer, steiler en langer aan bod. Dat eerste slaat op de stuurhoek, het tweede op de zitbuis en het derde op de lengte van het frame. Die trend werd enkele jaren terug ingezet omdat het inzicht ontstond dat het mountainbikes meer capabel maakte op de steeds technischer wordende parcoursen. Maar wanneer wordt een stuurhoek te flauw en een frame te lang? Er zal ergens een optimum zijn en het lijkt er op dat we stilaan op dat punt aanbelandt zijn. De stappen die nu nog gemaakt worden zijn veel kleiner dan aan het begin van de trend. En Cervelo slaat bij de ZHT-5 ook niet door in superlatieven.
Cervelo zegt in het persbericht dat de ZHT-5 een ‘rationeel progressieve’ geometrie heeft. “Cervelo is’nt a slack-it-out-and-send-it brand”, zo vullen ze verder aan. Met 69º is de balhoofdhoek inderdaad niet extreem flauw. De reach-getallen en de zitbuishoek van 74º zijn volgens huidige begrippen ook niet extreem te noemen. Het zijn getallen die in hoofdlijnen nauwelijks afwijken van wat we zien bij andere als goed rijdend betitelde hardtails. En geef ze bij hun eerste poging eens ongelijk…?
Framedetails
We benoemden net al kort dat Cervelo bij de ZHT-5 hardtail geen comfortverhogende constructies toepast. We zien wel iets afgeplatte buizen in de staande achtervork. En Cervelo heeft een aanzienlijk deel van de vezels in de bovenbuis in lengterichting toegepast en lopen zelfs door tot in die staande achtervork zoals ze dat ook bij de R5 racer en R5-CX cyclocrosser doen. Dat zou lichter zijn en toch ook iets van demping geven. Tussen de achtervork is overigens ruimte voor banden met een breedte tot 2.4”. Die geven uiteraard ook meer mogelijkheden voor comfort en tractie en Cervelo monteert die standaard ook.
Op de onderbuis zijn drie montagepunten voorzien, zodat je een bidonhouder op twee verschillende hoogtes kunt monteren. Een tweede bidonhouder kun je op de zitbuis monteren. Verder is het prijzenswaardig dat Cervelo bij deze fiets afziet van unieke trapaslagerpassingen. Op talloze andere frames hebben ze voor Cervelo-unieke trapaslagerpassingen toegepast, wat bij onderhoud en vervanging nog al eens een uitdaging kan geven. Bij de ZHT-5 heeft Cervelo in het carbon twee aluminium bussen gelamineerd, voorzien van reguliere BSA schroefdraad. Precies zoals stalgenoot Santa Cruz (beide bedrijven vallen onder het Nederlandse Pon.Bike) dat bij zijn frames doet. We zien gelukkig steeds meer merken teruggrijpen naar die oude, vertrouwde ‘standaard’, omdat-ie als compromis (elk ontwerp is per definitie een compromis) uiteindelijk de meest gebruiksvriendelijke is. En bij de derailleurmontage gaat Cervelo ook mee met de laatste trend op de markt en voorziet de ZHT-5 van een UDH.
En dan die andere trend: kabels en leidingen die dóór het balhoofdlager het frame worden ingevoerd… Cervelo doet er bij de ZHT-5 ook aan mee. Gelukkig hebben ze bij Cervelo wél begrepen dat aero-zaken op een mountainbike hetzelfde zijn als noppenbanden op een tijdritfiets. ‘Minder gaten in het frame’ is het argument dat Cervelo aanwendt, want daardoor kunnen ze een lichter frame maken. Een begrijpbaar argument, maar nauwelijks wat ons betreft een verzachtende logica. Nu scheelt het dat Cervelo de ZHT-5 als complete fiets alleen met draadloos schakelmateriaal, waardoor er alleen een remleiding naar binnen gevoerd wordt.
Cervelo ZHT-5: twee modellen
Het modellenoverzicht van de mountainbikes bij Cervelo is overzichtelijk: er zijn slechts twee complete ZHT-5-modellen verkrijgbaar. Een los frame staat vooralsnog niet in de prijslijst. Maar aangezien Cervelo van al z’n fietsen ook het frame los levert, zal dat bij de ZHT-5 in de toekomst waarschijnlijk ook wel het geval zijn. De Cervelo ZHT-5 hardtail is binnen enkele weken al beperkt beschikbaar via de Cervelo-dealer.
Je hebt een ZHT-5 vanaf € 5.299. Deze ‘instapper’ heeft een Sram GX Eagle AXS 12-speed aandrijving. Ook de remmen komen van Sram en zijn Level TL-exemplaren. Vooraan is een RockShox SID SL Select+ met 100 mm veerweg gemonteerd. Het stuur, stuurpen en zadelpen komen bij RaceFace vandaan. Oók de aluminium velgen zijn van RaceFace, hebben een binnenbreedte van 27 mm en zijn gespaakt rond E*Thirteen TRS Race naven. Ze zijn voorzien van Maxxis Recon Race 29×2.4” banden.
Het tweede model is met een prijs van € 9.999 meteen het topmodel. Dat heeft vooraan een RockShox SID SL Ultimate, een Sram XX1 Eagle AXS 12-speed aandrijving en Sram Level Ultimate remmen. De cockpit bestaat uit een aluminium RaceFace-stuurpen, een RaceFace Next carbon stuur en een Cervelo carbon zadelpen. Carbon zien we ook bij de wielen: de velgen komen van Reserve en hebben een binnenbreedte van 28 mm met Maxxis Recon Race 29×2.4” banden er omheen. De naven komen van Industry Nine.
Bron en meer informatie: www.cervelo.com
Milan’s Cervelo ZHT-5 hardtail: geen sluitpost…?
In z’n persbericht spreekt Cervelo de ambitie uit om het nummer één merk te worden voor racefietsers, triatleten en gravelbikers met een duidelijk sportieve, wedstrijd georiënteerde insteek. Maar steeds meer fietsers zijn multidisciplinair; kijk naar Thomas Pidcock en Mathieu van der Poel. Of naar Wout van Aert en Marianne Vos, die bij Jumbo-Visma op Cervelo racefietsen en cyclcrossers rijden. Hun teamgenoot Milan Vader is weliswaar vooral mountainbiker, maar combineert dat tevens met een stevig programma op de weg.
Na een zeer zware valpartij in de Ronde van het Baskenland in het voorjaar werkt Vader moment hard aan zijn terugkeer. Daarbij zal zijn focus vooral weer bij de mountainbike Wereldbeker én de Olympische Spelen van 2024 liggen. En ook daarvoor heeft-ie dus nu passend materiaal van de fietssponsor. Al hoewel… Er zijn volop parcoursen waar een hardtail voordeel oplevert. Maar andersom zijn er óók veel wedstrijdparcoursen waar een fullsuspension een betere keuze kan zijn. Of Cervelo dus met de ZHT-5 in één klap al z’n mountainbike-ambities vervuld heeft? Wie het weet, mag het zeggen…
Dit frame schreeuwt gewoon “China open mould”, nog meer dan de cx bike. Hoe Milan nog competatief gaat zijn op een 100mm hardtail met een 2015 geometrie is mij een raadsel. De progressie in 20 en 21 is hiermee wel ten einde: de WB rondjes worden niet meer op hardtails gereden.
Hallo Elhar, dank voor je reactie. Deze nieuwe Cervelo is zeker geen voorloper in de langer-en-flauwer trend. Maar om nou te zeggen dat hij “jaren achterloopt qua geometrie”: Nee. Vergelijk het maar eens met de XC-hardtails van bijvoorbeeld Trek, Specialized, of de net geïntroduceerde hardtail van Ridley: Zowel reach als balhoofdhoek zijn nagenoeg identiek. Ik vermoed dat Cervelo met deze fiets vooral mikt op wielrenners-met-budget die er een mountainbike bij willen, ‘maar dan wel een snelle’. Oftewel mensen die een scherp sturende, lichte ragbak willen en niet per se geïnteresseerd zijn in zeer technische trails. Daarnaast: Santa Cruz, óók eigendom… Lees meer »