Gecombineerd met een 11-speed cassette heb je zo een 1×22-setup, aldus Classified. De Powershift naaf debuteerde exclusief in de Ridley Kanzo Fast. Een aëro-gravelbike. Maar niet iedereen wil per se die bike rond een Classified naaf.
Daarom biedt Classified nu drie wielsets mét de Powershift-naaf aan, waarmee je je huidige gravelbike (of wegfiets) óók kunt voorzien van een 1×22-setup.
1×22-setup dankzij planetaire reductie
Voor wie de lancering nog niet helemaal mee had gekregen: Classified’s Powershift-naaf is een draadloos geschakelde, 2-speed versnellingsnaaf. Een compacte planetaire tandwielset is geplaatst ónder de cassette en biedt een 1:1 én een 1:0,7 overbrenging. Met de reducerende overbrenging maak je ‘virtueel’ het kleine kettingblad dat je anders op je crankset met 2 kettingbladen zou hebben.
Het unieke van de Powershift-naaf is dat je onder vollast kunt schakelen – in beide richtingen. Deze naaf vervangt hiermee de functionaliteit van een voorderailleur door een systeem dat robuuster is, aldus Classified. Bovendien is het met 150 milliseconde per schakeling véél sneller dan een voorderailleur-setup ooit kan zijn. Gecombineerd met een relatief compacte cassette weet Classified met dit systeem de brug te slaan tussen 1x-setups, met een grote bereik én de kleine sprongen op de cassette die alleen mogelijk zijn bij een 2x-setup.
“De Powershift-technologie staat bikers toe om altijd de optimale cadans aan te houden. Ook wanneer er ineens een grote verandering nodig is. Het ontwerpdoel was de hoogst haalbare efficiëntie van crank-tot-wiel”, aldus de uitvoerige uitleg en onderbouwing op hun website.
3 wielsets
Voor de lancering van het systeem werd Ridley aangetrokken als ‘launching customer’. Het topmodel van de nieuwe Kanzo Fast gravelbike is af fabriek voorzien van de Classified Powershift-naaf, ingebouwd in Ridley’s eigen wielen. Nu biedt Classified echter rechtstreeks complete wielsets mét Powershift naaf aan om je gravelbike of wegfiets uitrusten met het bijzondere aandrijfsysteem.
Er worden 3 wielsets aangeboden, allen voorzien van carbon velgen met een hoogte van 30, 35 of 50 mm. De twee laatstgenoemden zijn intern 19 mm breed en daarmee gericht op wegbanden. De 30 mm hoge velg is intern 23 mm breed en daarmee bedoeld voor het gravellen. In alle gevallen zijn het velgen met een clincher/haakprofiel en zijn tubeless-ready. In de voorwielen vind je DT Swiss’ 240 straightpull naven, achteraan Classified’s modulaire naafhuls, waarin het Powershift-binnenwerk geplaatst wordt. De wielen zijn opgebouwd met DT Swiss Aerolite straightpull spaken en compatibel met Centerlock remschijven.
Specificaties
De genoemde gewichten zijn dus zónder het ‘center piece’; de Powershift-module. Classified meldt echter dat het systeemgewicht van wielset + Powershift-module zo licht is als – en in sommige gevallen zelfs lichter is dan – een equivalente setup bestaande uit een carbon wielsets met een ‘klassieke’ 2x-setup. Maar omdat dus een deel van de aandrijflijn ín de achternaaf verwerkt is, is een vergelijking op componentniveau niet zo heel nuttig.
Op hun website zegt Classified daar concreet over:
Prijzen en leveromvang
Je betaalt voor een volledige set € 2.399. En dat is dus de prijs voor méér dan alleen een wielset; je hebt dan een volledige Classified Powershift-kit om een bestaande gravelbike of racefiets om te bouwen. De kit omvat dus óók de Powerhub, de ‘Smart’ steekas (waar de batterij in huist), de aansturingsmodule voor in het stuur en een compacte shifter die je als een satteliet-shifter op je stuur bijplaatst.
Bovendien is een Classified 11-speed cassette inbegrepen. Je hebt daarbij de keuze uit een vier versies: 11-27t, 11-30t, 11-32t en 11-34t. Samen met de naafreductie kun je zodoende dus een totaal schakelbereik creëeren van 358% tot maximaal 451%.
Losse wielsets
Losse wielsets, zonder Powershift-binnenwerk, zijn óók leverbaar. Dankzij het modulaire ontwerp kun je gemakkelijk meerdere wielsets hebben zonder óók meerdere Powershift-binnenwerken nodig te hebben. Zo kun je op je gravelbike naast volumineus rubber met noppen óók een wielset hebben met gladde(re) banden voor wanneer je het verharde niet verlaat. Een losse wielset kost € 1.299.
Compatibiliteit
Om het Classified-systeem te kunnen monteren, is je bike idealiter al uitgerust met een 1×11-setup. Indien je nog een voorderailleur hebt, dan wordt die dus overcompleet en dien je vooraan één kettingblad te monteren. De 11-speed cassette van Classified is compatibel met alle reguliere 11-speed derailleurs van Sram en Shimano.
Verder dient je frame geschikt te zijn voor 142 x 12 mm steekas(naaf) en moet ‘ie een flatmount schijfremmontage hebben. De as van de 2-speed Powershift-naaf moet koppel kunnnen afsteunen naar het frame. En om hierin te voorzien heeft Classified een compacte adapterset ontwikkeld. Die staat een snelle wielwissel niet in de weg doordat er geen extra handelingen nodig zijn bij het uitnemen of plaatsen van het achterwiel.
Beschikbaarheid
Classified verkoopt de wielsets en schakeltechnologie via een netwerk van ‘Classified certified-dealers’ of via de eigen webshop. In beide scenarios levert Classified het systeem via de door jou gekozen dealer, die ze gratis installeert op je bike. Classified wil op deze manier waarborgen dat de installatie perfect verloopt.
Je kan vanaf vandaag de Classified-sets bestellen. De eerste leveringen zijn voorzien voor maart 2021. Momenteel zijn er enkele dealers in België en Nederland, maar Classified geeft al hard bezig te zijn met de uitbreiding van het netwerk door geheel Europa.
Meer informatie: www.classified-cycling.cc