Powershift naaf: 2-speed naafversnelling met ‘eigen’ cassette
De Belgische start-up lanceerde vorig jaar zomer hun Powershift naaf. De Powershift naaf is een draadloos, elektronisch schakelende 2-speed versnellingsnaaf die de functionaliteit overneemt van een voorderailleur en twee kettingbladen op je crankset. De naaf schakelt sneller dan een klassieke setup met voorderailleur én doet dat ook nog eens onder volle belasting.
Je combineert het met een bestaande derailleur en shifters. Schakelen van de Powershift naaf gebeurt vervolgens via een satelliet-shifter en eigen elektronica die in het stuur is gemonteerd. Er is dus géén volledige integratie of koppeling met de overige aandrijfcomponenten. De satelliet-shifter is uiterst compact en monteer je links of rechts op het stuur in de buurt van de body van de schakel-/remgreep, zodat je er gemakkelijk bij kunt van onder in de beugel of van boven op de schakel-/remgrepen.
De Powershift-technologie zit ónder de cassette en daardoor is de cassette-driver dan ook Classified-specifiek en bij gevolg dus ook de cassette. Classified maakt die cassettes dan dus ook zelf en bij de introductie had je de keuze uit vier 11-speed cassettes. Met de focus op vooral gravelbikes was die gedachte best begrijpelijk; Shimano GRX-componenten domineren de markt van de dikbandracefietsen. Maar concurrent Sram wint langzaam terrein met hun draadloze AXS-groepsets, zeker na de introductie van de Rival AXS groepsets dit voorjaar.
Nu ook 12-speed Sram-compatible opties
Het kon dan ook niet uitblijven dat klanten én fietsfabrikanten die de Powershift naaf af fabriek op complete fietsen Classified vroegen om 12-speed cassettes. Classified biedt vanaf nu vier 12-speed cassette opties aan: 11-28t, 11-30t, 11-32t en 11-34t.
Opvallend is dus dat alle vier de cassettes een 11t krans als kleinste hebben, terwijl Sram juist bij de introductie van de 12-speed AXS groepsets een 10t als kleinste introduceerde. Sram deed dat om zodoende met – kleinere kransen over het geheel van cassette én de kettingbladen op de crank – toch een breed bereik met kleine stappen te maken. Het Classified-systeem vermijdt dat, want kleinere kettingbladen geven iets meer verliezen. Als je dus je bestaande Sram 12-speed groepset upgrade met de Powershift naaf en bijpassende cassette, doe je er slim aan goed na te gaan welk kettingblad je vooraan monteert om een zelfde bereik te krijgen.
Merk op: Sram werkt bij hun 12-speed racefiets- en gravelgroepsets met de Flattop ketting. Die ziet er niet alleen anders uit dan andere kettingen; hij is ook werkelijk anders. De rolletjes van deze ketting zijn marginaal groter dan wat tot dan toe universeel is toegepast in de fietsindustrie. Classified heeft hun 12-speed cassettes hier specifiek op afgestemd. En dat betekent dus dat ze vooralsnog ook alleen compatibel zijn met die 12-speed Sram Flattop kettingen.
Leverbaar vanaf augustus
De 12-speed cassettes zijn vanaf augustus dit jaar leverbaar maar kunnen nu al worden besteld in pre-order. Ze kosten € 199 per stuk (de 11-speed versies kosten € 175). Uiteraard zijn deze 12-speed cassettes alleen compatibel met de Classified Powershift naaf die je koopt als onderdeel van een complete Classified-wielset. Daarmee kun je je huidige gravelbike of racefiets ombouwen naar een 1×22 of 1×24-setup. Zo’n wielset kost je € 2.399, waarbij er geen meerprijs is voor de 12-speed cassette.
Verder kom je de Powershift naaf tegen op een select aantal complete bikes van Rose, Ridley en Isaac.
Meer informatie: www.classified-cycling.cc
Hallo beste;
ik heb een 11speed Classified naaf met GRX afmontage, Kan daar dan gewoon een 12 speed cassette op. Wil de Fiets ombouwen met een SRAM rival AXS 12 speed. Alvast bedankt
Daar kan een 12-speed Classified-cassette op. Check voor de zekerheid even bij Classified(-dealer) welke combi van cassette en ketting het beste werkt bij GRX 12-speed.