“Boeie… dit is toch niet Boatzine?!” Nee, dat klopt. Maar hopelijk lukt dat vlottrekken snel, want de kans is groot dat de fietsonderdelen waar jij al zo lang op zit te wachten, zich in een van de 20 duizend containers aan board van de Ever Given bevinden. En anders wel in de schepen die achter de Ever Given in de file drijven!
200 duizend ton dwarsliggende kolos
Het Suezkanaal is de waterweg die Europa met Azië verbindt. Jaarlijk maken meer dan 19 duizend schepen er gebruik van. Met aan boord zo’n 12% van de totale wereldhandel. En net in dát kanaal ligt de Ever Given klem. Dit containerschip is een echte kolos: 400 meter lang, 60 meter breed, een diepgang van 16 meter en een gewicht van meer dan 200 duizend ton. Vandaar dat het niet zo makkelijk is het schip vlot te trekken. Terwijl er wel haast is geboden. De eerste actie die ondernomen wordt, is het afpompen van balastwater en brandstof, in de hoop dat het schip hierdoor wat hoger in het water komt te liggen. Daarnaast wordt bij de boeg en de spiegel zand afgegraven om extra bewegingsruimte te creëren. Wanneer het schip weer los kan zijn is nog niet te zeggen, tot nu toe waren alle pogingen geen succes.
Mocht het echt niet lukken met graven, trekken en duwen, dan zullen de containers van de Ever Given gelost moeten worden. Maar dan moeten eerst kraanschepen en andere, lege containerschepen bij de Ever Given zien te komen. Kortom, je zult toch nog even wat extra geduld moeten hebben als je zit te wachten op een fietsonderdeel. Oók als het containerschip met jouw spullen aan board niét in de Suezfile drijft. Immers, zolang het kanaal geblokkeerd is, zullen de andere schepen moeten omvaren rond Afrika. En dat kost twee weken extra vaartijd – en brandstof, dus geld dat uiteindelijk iemand zal moeten betalen.
Kijk nog eens hoe dat schip heet…
De Ever Given is een containerschip van het Evergreen 20.000 TEU-type in beheer van Evergreen Marine.