Duitse bandenfabrikant Continental introduceert met de ContiTPU óók een nieuwe binnenband. Naast bandenfabrikanten als Schwalbe, Vittoria, Pirelli en WTB volgt nu dus ook de Duitse firma met zijn moderne, kunststof variant van de binnenband. TPU, wat staat voor thermoplastisch polyurethaan, blijkt een nieuw ‘wondermiddel’ te zijn voor de opleving van de al oude binnenband. Al hoewel wondermiddel; de eigenschappen van het materiaal zijn eigenlijk behoorlijk zelfverklarend voor de populariteit. Het materiaal is erg sterk en elastisch en het levert erg lichte binnenbanden op die bovendien een stuk lekbestendiger zouden zijn dan het vertrouwde butyl.
Continental ContiTPU binnenband: lichtgewicht reservebinnenband
Oók Continental zet de ContiTPU in eerste plaats neer als ‘de ideale reservebinnenband’, vanwege z’n uiterst compacte afmetingen en lage gewicht. Voor het gewicht van één energiereep neem je twee ContiTPU binnenbanden mee, aldus Continental. Leuk om als gewichtsreferentie te nemen, maar van een energiereep ga je harder fietsen, van binnenbanden krijg je verstoppingen, ons inziens. Kromme vergelijkingen en flauwe reactie daarop terzijde; uiteraard kom je met een lekke band niet ver en is een reservebinnenband een goede redding. En als die inderdaad compact en licht is, zijn er weinig argumenten om hem thuis te laten.
Ergens is het best opvallend dat veel fabrikanten de TPU binnenbanden vooral als ideale reserveband in de markt zetten. Misschien omdat het wat ‘achterhaalde techniek’ lijkt ten opzichte van tubeless set-ups? Maar misschien omdat het ook niet feilloos is? Want lekrijden is nog steeds een optie en – zo is onze ervaring – een lek opsporen is best een opgave door de (deels) zelfdichtende eigenschappen van het materiaal. Hard oppompen buiten de buitenband is ook uit den boze, omdat de band dan permanent té veel vervormt. En dat vervormen is ook de reden dat de TPU binnenband zich vormt naar de buitenband, waarna je hem dus ook niet meer in een ander (formaat) buitenband mag monteren.
Maar toch is het óók een interessante optie buiten het als back-up te gebruiken in geval van nood. Want, zo is óók onze ervaring met een aantal TPU binnenbanden, het kan zich best kan meten met een tubeless set-up, maar dan zónder het geklieder van dichtmiddelen. Het gewichtsvoordeel ten opzichte van een butyl binnenband is ontegenzeggenlijk groot, het lijkt inderdaad behoorlijk lekbestendig én dankzij z’n gladde oppervlak geeft het nauwelijks meer weerstand ten opzichte van de continue vervorming van de buitenband. Oftewel: de rolweerstand is beduidend lager dan die bij een butyl-exemplaar en doet niet of nauwelijks onder voor een tubeless set-up.
Verkrijgbaar drie populaire maten
Continental maakt z’n ContiTPU in Duitsland volgens een ‘dipproces’, waarbij de binnenband laagje voor laagje wordt opgebouwd. In totaal bestaat een ContiTPU binnenband uit zeven lagen. En volgens dit productieproces zou de luchtdichtheid beter zijn dan TPU banden van concurrenten, aldus Continental. De ventielschacht is licht conisch gevormd, om zo een goede passing ín het ventielgat van de velg te garanderen. Juist de constructie van het ventiel het bewegen in het ventielgat levert bij veel TPU binnenbanden een zwak punt op.
De ContiTPU binnenband is er in drie populaire maten voor racefietsen, gravelbikes en mountainbikes. De lichtste versie voor 700c wielen met een bandbreedte tot 35 millimeter weegt 35 gram. Een ContiTPU geschikt voor 29 inch mountainbikebanden tot ongeveer 2.4 inch komt op 45 gram.
Alle ContiTPU binnenbanden hebben een 60 millimeter lang ventiel. Ze worden standaard geleverd met een reparatiesetje, bestaande uit een isopropyl alcohol doekje en twee zelfklevende bandenplakkers. De kosten? 29,95 euro per stuk.
Bron en meer info: continental-tires.com