ControlTech TiMania(k)

Dus je had net een eindejaarsbonus van 1530 euro op je rekening gestort gekregen en je zocht nog wat leuks? Een complete fiets hoeft niet, die was immers nog perfect. Wat verfraaiing van de huidige? Wat dacht je van een nieuw stuurtje, stuurpennetje en op de koop toe nog een zadelpennetje om het geheel te laten smoelen? ControlTech heeft wat je zoekt!

Met de titel TiMania voorzag ControlTech de behoefte aan alternatieve sturen, stuurpennen en zadelpennen. Aluminium is natuurlijk erg 1997 en carbon is inmiddels ook gewoon gedateerd.

Titanium staat bekend als een sterk materiaal. Hoewel het minder sterk is dan hooggelegeerde staalsoorten is het bij een equivalente sterkte tot zo’n 45% lichter dan staal. Daardoor zijn bepaalde fietsonderdelen in titanium licht maar ook duurzaam sterk uit te voeren. Combineer dat met de corrosiebestendigheid die een levenslang mooie uitstraling garandeert en je hebt de redenen waarom de engineers van ControlTech de moeite namen om het wit-grijze metaal opnieuw toe te passen. We zeggen ‘opnieuw’ omdat precies deze afwegingen in de jaren ’90 al voor menig constructeur de redenen waren om het materiaal voor dit soort onderdelen toe te passen. Echter, tijden veranderen…. of toch niet..?

De eye-catcher in de TiMania familie is de stuurpen. Deze uit 6al/4v titanium vervaardigde stuurpen weegt dankzij een minimalistisch ontwerp slechts 138 gram bij een lengte van 120 millimeter. De pen is geschikt voor een oversized stuur en wordt (uiteraard) geleverd met titanium boutjes.

ControlTech claimt in hun persbericht dat dit de eerste monocoque (dus uit één geheel) titanium stuurpen is. Hoewel dat op zich een prestatie is, vergeten ze alleen dat Specialized begin jaren ’90 ook een dergelijke stuurpen had. Eveneens uit 6al/4v. Het enige verschil is dat Specialized deze smeedde en ControlTech, geheel conform de laatste stand der techniek, de pen middels een voor titanium nog immer lastig uit te voeren hydrovormproces vervaardigt.

De stuurpen heeft een hoek van 5 graden is leverbaar in 90, 100, 110 en 120 millimeter lengte. De klembouten rond de stuurbuis zijn diagonaal opgesteld zodat ze ook veilig op een carbon stuurbuis gemonteerd kunnen worden. Bijpassende titanium spacers zijn ook leverbaar.

Bij zo’n stuurpen hoort natuurlijk een passend stuur. Als één van weinigen biedt ControlTech dan ook een titanium stuur aan met een oversized (31,8 millimeter) stuurpen passing. Dit is ook te danken aan het hydrovormproces, waardoor  het gewicht van dit 600 millimeter brede stuur met 195 gram nog behoorlijk meevalt. Voor dit stuur met 5 graden backsweep is 3al/2,5v titanium toegepast en ControlTech betitelt het als ’the most rigid flat XC bar ever’…. Voor wie 600 millimeter ook nog ’te retro’ is, heeft ControlTech ook een 660 millimeter variant.

De TiMania familie wordt afgerond met een titanium zadelpen. De pen is leverbaar met een diameter van 27,2 millimeter bij een lengte van 350 millimeter en daarnaast een variant met een doorsnede van 31,6 millimeter bij een lengte van 400 millimeter. De eerst genoemde weegt 190 gram, de tweede brengt 239 gram op de weegschaal. De buis is opgetrokken uit 3al/2.5v titanium en de overige hardware, waaronder de bouten, zijn van de 6al/4v legering. De brug waarop het zadel rust is echter van carbon gemaakt. Een dergelijke klemconstructie, waarbij de zadelrails versprongen van de ondersteuning (de carbon brug) ingeklemd worden door de bovenste klemplaten, heeft doorgaans niet onze persoonlijke voorkeur. De reden daarvoor is de  ‘schaarwerking’ die kan optreden en waardoor de zadelrails als het ware doorgeknipt kunnen worden bij een te hoge voorspankracht en piekbelastingen. ControlTech lijkt dit ondervangen te hebben door de carbon brug aan de achterzijde nipt wat verder door te laten steken waardoor dit euvel niet meer op zou moeten treden.

ControlTech loopt volgens ons vooruit op de tijd. Ze voorzien naast een mogelijk verlies van de Triple A status van Nederland een algehele devaluatie van de euro. Tenminste, dat is de conclusie die we dan maar trekken bij het horen van de prijzen voor de TiMania componenten. Want met 340 euro voor een titanium stuur, 590 euro voor een titanium zadelpen en 600 euro voor een titanium stuurpen lijkt die eindejaarsbonus van 1530 euro ook maar tegen te vallen….

Bron: www.controltechbikes.com

JB

Geplaatst in Nieuws.
Subscribe
Notify of
guest
10 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Roel
Roel
13 jaren geleden

Sodeknetter, het is wel mooi, maar die prijzen. En die stuurpen ziet er eng minimalistisch uit…

Niels
Niels
13 jaren geleden

tja, eerlijk gezegd ben ik niet onder de indruk, zeker gezien de prijzen. Van dit soort producten ga je echt niet beter biken.
och ja ieder het zijne.

Gene
Gene
13 jaren geleden

Misschien volgend jaar, of het jaar daarna…

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Op wat voor moderne fiets staan dit soort onderdelen nu goed? Dat iele stuurpennetje, daarmee kan je op alles dat maar een beetje oversized is niet aan komen zetten.

Mooi stuur, maar idd: E 230,- mooi?

Dennis
Dennis
13 jaren geleden

@Matthijs: Ik heb hetzelfde gevoel. Mooie zadelpen, maar voor dat geld? Liever een Syntace of ander licht ding dan.

JeroenK
JeroenK
13 jaren geleden

Jongens, elke kosten-baten afweging bij deze producten is zinloos. Heel Nederlands om je dit soort dingen af te vragen, maar dit zijn producten in de ‘over the top’ categorie en die hebben vooral een marketing doel.

Cyclingnews schreef een aardig stukje over dat effect, maar dan bij fietsen: http://www.cyclingnews.com/features/dollar-10000-bikes-whats-the-point

Ninko
Ninko
13 jaren geleden

zie da meer als een prestige project! Om te laten zien wat je als merk kan, en om je wat meer te plaatsen in de “top selectie” van onderdelen merken… Het zelfde idee wat Volkswagen doet met de Bugatti Veyron, geen winst maken, en er weinig van verkopen. Maar wel een prestige project om iets moois te laten zien en om je als merk te vestigen :) En ja, dat ding wordt ook verkocht, dus waarom zou je deze onderdelen set dan niet kopen :D? Is toch schon, als ist maar vur in de kast te legge!

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Daarmee is mijn eerste punt nog niet van tafel: er is geen fiets waar dit nog mooi op staat. Leuk als je laat zien wat je kan, maar als het vervolgens geen porem is welke moderne fiets dan ook? Plus: wat is de marketingwaarde van hippe ti onderdelen als je vervolgens zelf helemaal niets met dat materiaal doet? Zelfde laken een pak met de ti hardtails die een paar jaar geleden ineens hip werden bij wat grote Duitse merken: lekker uitbesteed aan Lynkey cs. Dat zegt toch bijna niets over je merk als er nog niet het minste raakvlak is… Lees meer »

Ninko
Ninko
13 jaren geleden

Eerste punt was beantwoord :) Laatste zin van mn post: Al ist maar vur in de kast te leggen! :)

Matthijs
Matthijs
13 jaren geleden

Jajaja, bij B2B lagen ergens onder in de kelder ook wel wat half uitgesneden stukjes Thomson stuurpen. En elke C’dale dealer moet natuurlijk zijn doorgesneden CAAAD zoveel frame hebben. Maar toch…