Vandaag doken er beelden op van een nieuw project van Giant. Naast dat ze uiteraard frames in aluminium en carbon maken, ontwikkelt de Taiwanese fietsgigant (…) ook een hoop onderdelen zelf. Sturen, stuurpennen, zadelpennen, wielsets. Op zich niet uniek, andere fietsmerken doen dat ook. Maar Giant gaat nu Cannondale achterna en zet nu óók in op geveerde voorvorken onder de naam ‘Crest’.
Vooralsnog doet het merk dit bij een instapfiets op bepaalde markten*, maar getuige de fietsen die in promotievideo worden gebruikt, zal het daar niet bij blijven.
* In Nederland wordt de XtC Advanced 3 geleverd met de SR Suntour Raidon 32 LO-R voorvork.
Het grote verschil met veel merken die óók hun eigen label onderdelen hebben, zit hem in het gegeven dat Giant voor haar onderdelenlijn vrijwel alles in-huis produceert. Ze gieten hun eigen aluminium, smeden hun eigen delen, maken zelfs hun eigen carbonvezels… De firma bezit dus een schat aan kennis op het gebied van ontwikkeling én productie. Met het produceren van voorvorken wordt de afhankelijkheid van toeleveranciers verder verkleind. Verticale integratie, heet dat in economische termen. Zodoende heeft met merk niet alleen meer invloed op kwaliteit en technische details, het geeft ze vooral ook meer grip op de kostprijs van hun complete fiets.
We deden navraag bij Giant Nederland waarom dit nieuws vooralsnog alleen in het buitenland verspreid is:
Oftewel: wordt vervolgd!
Over details is Giant spaarzaam. De naam, Crest 34, geeft in elk geval alvast weg dat de bovenpoten/binnenpoten een diameter van 34 mm hebben. De details die Giant wél al deelde gaan vooral in op hun productie-expertise en dat daarin het geheim schuil gaat van een stijve, licht lopende voorvork. De Crest 34 veert op lucht en zowel de low-speed compressie als de rebound demping zijn extern instelbaar. Verdere details zoals gewichten, prijzen en eventuele beschikbaarheid aftermarket ontbreken vooralsnog.
Bij herhaling: wordt vervolgd!
Bron en meer informatie: www.giant-bicycles.com/global/showcase/crest