We zijn de zomer nog niet voorbij, maar toch kriebelt het al weer; crossen. Dat is ditmaal vooral ingegeven door Trek’s laatste nieuws. Stilzitten was er afgelopen jaar voor de Amerikaanse engineers niet bij, want na het nieuws van de vernieuwde Slash, Remedy en Fuel EX introduceert men nu ook een nieuwe cyclocrosser.
Ik vermoed dat er tijdens de overwerk-diners op het Trek hoofdkantoor in Waterloo met enige regelmaat naar Miami Vice gekeken werd. Hoe kom je anders op de naam ‘Crockett’?
Het zou ook een vrije verwijzing kunnen zijn naar de warme hap die bij menig ‘internationale’ cross in de Lage Landen naast een alcoholische versnapering uit een plastic bekertje wordt genuttigd…
Of is het toch een samentrekking van CX en Rocket? We vragen het voor u na…!
Marten Gerritsen van m-gineering opperde zojuist Amerikaanse politicus, militair, revolutionair en volksheld Davy Crockett nog als optie…
De nieuwe Crockett wordt naast de bestaande, uit carbon opgetrokken Cronus CX, uitgerold met een aluminium frame en volgt de Ion CX modellen voor 2014 op. De Crockett is voorzien van een geometrie die men het afgelopen jaar samen met Katie Compton heeft ontwikkeld en al is beproefd tijdens het afgelopen wedstrijdseizoen.
“The ride is everything Katie asked for”. Ik kan het dan niet laten om te denken dat er een of ander stabiliteitssysteem aan boord moet zijn. Katie is namelijk naast verdienstelijk crosser ook specialist in bodemonderzoek… Het persbericht spreekt over een combinatie van een iet wat lager geplaatste trapas, een iets flauwere balhoofdshoek en een steilere zithoek. Meer stabiliteit dus.
De Crockett heeft verder profijt van technieken die geleend zijn bij de Domane wegfiets, zoals een IsoSpeed vork die stuurprecisie en trillingsdemping combineert en een 3S chainkeeper om het van het kleinste blad van je crankstel afvallen van je ketting te voorkomen. De bovenbuis is afgeplat om het dragen te vergemakkelijken en alle kabels, exclusief die voor de schijfrem, lopen binnendoor. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van doorlopende kabels om de meest cyclocross-proof setup te verkrijgen. De balhoofdsbuis is taps uitgevoerd, maakt men gebruik van een Pressfit trapas en zijn er bij de instapmodellen (Crockett 5 en 5 Disc) kleine, onopvallende montage-oogjes voor de optionele montage van spatborden voorzien. Op de instapper, de Crockett 5 met cantileverremmen na, zijn alle modellen daarnaast ook nog voorzien van tubeless-ready velgen.
In totaal zullen er 5 complete modellen leverbaar zijn. Het topmodel, de Crockett 9 krijgt net als de 7 en 5 de oude, uh, authentieke cantileverremmen mee. Van die laatst genoemden zijn ook schijfremmodellen, waarbij de 7 uitgerust zal zijn met SRAM/Avid’s hydraulische S700 remmen en de 5 met mechanische BB7 schijfremmen geleverd zal worden.
Update In Nederland zal Trek 3 modellen leveren:
|
Als we het trouwens toch hebben over fietsen met smalle banden en kromme sturen, check ook Trek’s retro-tourer opgetrokken uit staal, de 520!
Update |
Bron: www.trekbikes.com
JB