Cube’s modellenprogramma was al niet misselijk qua omvang, maar de uitbreiding van de magazijnruimte van het hoofdkwartier in Duitsland en van de Nederlandse verdeler heeft de Cube engineers ogenschijnlijk de mogelijkheid gegeven het programma nóg verder uit te breiden. Er is niet veel fantasie nodig om te bedenken waarmee: grote wielen! Meer bepaald, tien nieuwe mountainbikes voorzien van 29″ wielen.
Vorig jaar was de trend op de EuroBike al ingezet: de Europese markt omarmt de 29er. Met name de Duitse firma’s gaan er nu volledig voor. Aanvankelijk vooral met aluminium frames voor de instapklasse, maar mondjesmaat komen diezelfde partijen één voor één met carbon varianten in het high-end segment. Cube kan nu op het lijstje van 29er leveranciers bijgezet worden. In een tijd waarin het nieuws elkaar snel opvolgt, lijkt het haast alsof ze wat later in gang zijn gekomen, maar het tegendeel is misschien wel méér waar. Cube experimenteerde jaren terug al eens met een 29er, maar omdat de markt er toen in vooral Europa, waar Cube zich met name op richt, nog niet echt open lag voor de grotere wielmaat bleef het slechts bij een probeersel. Nu zijn de kaarten anders geschud en komt men niet met slechts een instapvariant met een aluminium frame, maar wordt het gehele gamma voorzien van 29″ fietsen in diverse uitvoeringen en prijsklassen.
Agile Ride Geometry
Cube weet te melden dat ze veel aandacht hebben besteedt aan dat wat door velen als nadelen gezien wordt bij 29ers: “CUBE wanted to solve the problem of longer chainstays, higher center of gravity and longer wheelbase influencing the handling of a 29er in a negative way.” De oplossingen worden onder de naam ‘Agile Ride Geometry’ gepresenteerd. Dit houdt onder andere in dat men gewacht heeft totdat vorkfabrikanten vorken leverden met een andere offset. Deze wijzing in offset (afstand van voornaaf ten opzichte van de lijn door de balhoofdsbuis) en het gebruiken van dezelfde stuurhoek als de 26″ modellen, bereikt men dezelfde naloop waardoor het stuurgedrag meer gelijkwaardig zou moeten zijn aan een 26″ variant. Echter zal het gyroscopische effect van de grotere wielmaat nog altijd een verschil in stuurbeleving blijven geven. Het tweede punt in de ‘Agile Ride Geometry’ is de trapashoogte. Deze heeft men identiek gehouden aan de 26″ modellen. Op zich is dat geen nieuwe ‘feature’; nagenoeg de hele industrie gebruikt dit al als standaard voor de 29er geometrie. Het laatste punt betreft een door Cube gepatenteerde positionering van de voorderailleur. Een foto van de voorderailleur geeft ons op dit moment nog weinig duidelijkheid wat dit nu exact constructief gezien inhoud, maar het maakt het mogelijk om een kortere achtervork te gebruiken waarbij er toch voldoende vrijheid rond de derailleur is. Voorts hoeft er niet gewerkt te worden met een buiging in de zitbuis of een zitbuis die met een offset op de onderbuis uit komt in plaats van de trapas. Hierdoor heeft elke frame maat ook effectief dezelfde zitbuishoek.
Uit de 10 nieuwe modellen enkele high-lights;
Elite Super HPC en Reaction GTC 29ers
Zoals gezegd zet Cube direct zowel instap- als topmodellen met grote wielen op de markt in 2012. De Elite Super HPC 29 en Reaction GTC 29 zijn de topmodellen. Deze carbon frames zijn voorzien van tapse balhoofdbuizen, press-fit trapaslagers, postmount schijfremmontage en interne kabelgeleiding. Door de HPC frames uit slechts drie delen (voorframe en een separaat linker en rechter achterframe) te maken en minder aluminium te gebruiken in de dropouts en de balhoofdsbuis is het aantal verbindingen gereduceerd en zijn daarmee de frames stijver en ook lichter dan de iet wat goedkopere GTC modellen.
AMS 120 29
Op het volledig geveerde gebied introduceert Cube een All-Mountain fiets met 120 millimeter veerweg, de AMS 120 29. Waar de grotere wielmaat al een deel goed maakt in het nemen van grotere obstakels, zou een 120 millimeter fully mét grote wielen dus minstens, zo niet méér controle en zekerheid moeten geven dan een geveerde 26″ fiets met grofweg 140-150 millimeter veerweg. Met een dergelijke combinatie zou je haast gaan denken dat zelfs de Alpen niet extreem genoeg meer zullen zijn….
EPO 29
Cube liet vorig jaar op de EuroBike al zien dat ze het elektrificeren van sportieve fietsen niet slechts als een leuke gimmick zien, maar als een serieuze toevoeging van hun assortiment. De daar als haast futuristische toekomstmodellen getoonde EPO FE en EPO werden zelfs goed ontvangen door de markt en als gevolg daarvan zal Cube binnenkort ook een 29″ mountainbike voorzien van een epo-kuur. Ook offroad is het dadelijk dus bij een inhaalmanoeuvre niet ’tingeling, tingeling’ maar ’tuut tuut’! We hopen dan op minimaal zo’n claxon zoals ze gebruikt worden in de Tour de France….
Two15
Het is niet alleen maar 29er-nieuws wat Cube te melden heeft. Sinds het voorjaar is Cube’s teamrijder André Wagenknecht bij diverse downhillwedstrijden in Europa aan de start verschenen met de Two15. De ontwikkeling van dit downhill raceframe met 215 millimeter veerweg begon al in 2009, waarna na veelvuldige input van Wagenknecht en Fox engineer Eamonn Cleere in 2010 een verbeterd prototype ontstond. Dit tweede model is uiteindelijk uitgewerkt tot een productieversie welke in 2012 op de markt zal komen met een specifiek afgestelde Fox DHX-RC4 demper. Het hart van de Two15 is het veersysteem wat middels een drievoudig ‘linkage’ systeem er voor moet zorgen dat er een nagenoeg constante veercurve over de gehele veerweg ontstaat.
De gehele ontwikkelgeschiedenis een meer details zijn te vinden op in deze PDF op de website van Cube.
Prijzen en levertijden van het 2012 gamma worden pas op de EuroBike bekend gemaakt.
Bron: www.cube.eu
en nog nergesn heb ik gelezen hoe groot die offset daadwerkelijk is. Zitten we hier in “G2-G3” gebied? :-)
It’s the new holy grail. Daar praat je dus niet over :-)
Alles goed en wel: dit is niet zomaar een beetje Cube-markt aftasten en jaartje voor jaartje een product aanscherpen, ze gaan direct all-in. Ook als dat inmiddels wel heel wat makkelijker is dan 2jr geleden, het blijft een flinke stap… Wat betreft die voorderailleur: op mijn Rocky met direct mount FD zit ‘ie iets achter de hartlijn van de zitbuis, hier er wat voor. Ik denk dat ze het nokje waar je em opschroeft wat naar voren geplaatst hebben en gedraaid om de radius van de bladen te volgen. Twee nadelen aan mijn theorie: 1/kun je op zoiets sufs daadwerkelijk… Lees meer »
Ik zet geld in op Mateis’ oplossing, plus een deuk in de zitbuis (de schaduwlijn op één van de foto’s wekt iig die indruk).