Het verschil met de vorige versie van de Cube AMS, die alweer in 2017 werd geïntroduceerd, is niet te missen. Cube heeft de nieuwe frames op nagenoeg alle punten aangepast. Inderdaad: frames, meervoud dus. Waarin de AMS Zero99 en de AMS One11 verschillen? Dat bekijken we zo. Eerst kijken naar wat ze delen.
Framedetails
C:68X Carbon
Beide frames zijn geheel uit Cube’s meest hoogwaardige C:68 X carboncomposiet opgetrokken. Ten opzichte van de vorige generatie die uit C:68 (dus zonder ‘X’) was gemaakt, zijn de framebuizen (veel) slanker. Het nieuwe materiaal – of meer specifiek hoe het carbon is toegepast in het frame – liet Cube toe kleinere buisdiameters toe te passen zonder in te boeten op sterkte. Daarmee is het geheel dus afgeslankt en dat komt het uiterlijk ten goede; de 2017 AMS had vanwege de gigantische onderbuis op het eerste gezicht wel iets van een e-mtb. Die gedachte komt bij de nieuwe AMS-modellen absoluut niet meer op.
Overigens pleziert de 2022 Cube AMS niet alleen de ogen meer, maar ook de weegschaal. Cube geeft aan dat het nieuwe frame 1.650 gram weegt – al geven ze daarbij niet aan of dat een gelakt of ongelakt frame betreft en in welke maat. We vullen even gemakshalve in dat dit sowieso het Zero99 frame met 100 mm veerweg betreft, waarbij de One11 vanwege de langere achterbrug slechts marginaal meer zal wegen.
Horst-link veersysteem
Waar veel merken flex in de achtervork toepassen om een scharnierpunt uit te sparen, houdt Cube bij de 2022 AMS vast aan de Horst-link layout met een gelagerd scharnierpunt nabij de achternaaf. Oók de hevel tussen de achtervork, het voorframe en de demper is – net als bij zijn voorganger – optisch ‘strak’ gemaakt, waarbij je de lagers niet ziet. Bij de Zero99 en One11 heeft Cube de lagers verstopt achter een afneembare kap. Daarmee ontstaat dezelfde ‘look’, maar belangrijker: je kan nu makkelijker bij deze lagerpunten en dempermontage voor onderhoud. Een flinke plus, want dat was bij de oude AMS nogal een gedoe.
Verstelbare geometrie
Cube geeft de 2022 AMS Zero99 én One11 standaard een Acros-balhoofdlagerset mee waarmee je de stuurhoek kunt verstellen. Door beide lagers 180º te verdraaien kun je de balhoofdhoek 0,6º aanpassen. En doordat Cube – tegen huidige trends in – de kabels en leidingen niet door het bovenste balhoofdlager het frame in voert, kan deze verstelling betrekkelijk snel en eenvoudig worden uitgevoerd.
Overige framedetails
Cube gaat er prat op dat er twee bidon’s binnenin het voorframe passen. Opvallend genoeg bevinden beide montageposities zich op de onderbuis. Reden: zo kon de knik die de onderkant van de onderbuis van de oude AMS kenmerkte rechtgetrokken worden. De onderste bidonhouderpositie is zelfs met drie punten uitgevoerd, zodat je daar nog de keuze hebt hoe hoog of laag je de houder monteert. De bovenste montagepositie biedt eventueel ook ruimte aan een toolkit, zoals we die steeds vaker tegenkomen bij nieuwe bikes. Verdere interessante details zijn de Universal Derailleur Hanger van Sram en een 30,9 mm zadelpendiameter, waarmee je dus volop keuze hebt voor een dropper-zadelpen. Kabelpoorten zijn uiteraard ook toegespitst op een interne kabel voor de dropper.
Zero99 versus One11: méér veerweg én langere achtervork
In de vorige AMS-modelreeks was er één Trail Motion-uitvoering opgenomen. Een dikkere trail-versie met vooraan een voorvork met 120 mm veerweg. Dit type bikes – opgedikte xc-fullies – is blijkbaar dusdanig populair dat elk merk minstens één variant in z’n programma heeft. Steeds vaker wordt ook op frame-niveau wat gewijzigd om de xc-fullie nóg meer capabel te maken in de downhills. Zo ook bij deze nieuwe Cube AMS, want bij het trail-specifieke modelis niet alleen de voorvork is langer; óók de veerweg achteraan groeit.
De nieuwe typenamen zeggen dus iets over de veerweg. De Zero99 beschikt als xc-racer over 99 mm veerweg en de One11 over 111 mm achteraan. Cube realiseert dit laatste niet alleen door een demper met een iets langere slag te monteren, maar ook door een langere achterbrug toe te passen. Bij de Zero99 meet de liggende achtervork 437 mm, bij de One11 is deze achtervork 444,5 mm. Die langere achtervork maakt het ook mogelijk om tot 2.4” brede banden te monteren; bij de Zero99 kun je tot 2.25” kwijt (op velgen met een interne breedte van 30 mm). Opmerkelijk is wel dat zelfs de langste achtervorken van deze twee nog altijd korter zijn dan die van de vorige AMS-generatie. De voordriehoek is bij beide modellen overigens identiek.
Geometrie
Is Cube vaak wat behoudend qua geometrie; met deze nieuwe Zero99 en One11 gaan ze méér mee met de trends dan ooit hiervoor. Bij de xc-racer Zero99 is de stuurhoek is 68º in de steilste setting. Met een Acros-angleset is-ie af te vlakken naar 67,4º. Bij de One11 staat de voorvork onder een hoek van respectievelijk 66,6º of 66º. Bij alle framematen is de reach vergroot, maar opvallend genoeg is de zitbuishoek niet steiler gezet, zoals je dat bij concurrenten veelal wel tegenkomt.
Modellen en prijzen
2022 Cube AMS Zero99 – 3 modellen
Cube zet de AMS Zero99 als xc-racer op de markt in drie afmontagevarianten, waarbij de focus dus ligt op een laag gewicht. Dropper-zadelpennen vind je bij geen van deze drie modellen – al kun je die dus wel een monteren als je dat wilt. Wel hebben alle AMS Zero99-modellen een vanaf het stuur blokkeerbaar onderstel. Je hebt de AMS Zero99 Race 29 voor € 4.199. Voor € 1.000 méér heb je de AMS Zero99 SL29. Het topmodel is de AMS Zero99 SLT 29 die € 7.199 kost. Alle modellen komen met Schwalbe Racing Ralph/Ray banden met het Super Race karkas.
2022 Cube AMS One11 – 2 modellen
Van de trail-georïenteerde One11 levert Cube twee modellen, de Pro 29 en de TM 29. Naast 111 mm veerweg achteraan en 120 mm veerweg vooraan, hebben deze twee modellen ten opzichte van de Zero99 grotere remschijven, bredere (2.4”) Maxxis banden en een dropper zadelpen. Een remote op het stuur om het onderstel te blokkeren ontbreekt op de One11-modellen.
Bron: www.cube.eu