Cube 2025: offroad-highlights
Met inmiddels september goed en wel op gang, ligt er al meer van het jaar 2024 achter ons dan dat we nog ’te goed’ hebben. Voor Cube reden te meer om alvast vooruit te blikken op een nieuw jaar en dus de nieuwe collectie voor 2025. Het programma van de Duitse fietsfabrikant is groots en veelomvattend. Met over de hele lijn diverse vernieuwingen is het nogal een opgave om alles te belichten. En niet op de laatste plaats omdat wij ons alleen op fietsen met noppenbanden focussen, pikken we wat highlights uit het offroad-programma dat Cube voor 2025 in petto heeft. De vernieuwingen van de frames kom je uiteraard tegen door het hele programma. Dus niet alleen de hier uitgelichte variant is vernieuwd, maar de hele modelreeks.
De hier onder getoonde highlights zijn niet de goedkoopste modellen, maar toch als je ze vergelijkt met de concurrenten, dan kun je misschien al iets van de trend van Cubes volledige 2025-programma; namelijk behoorlijk scherpe prijzen. Ze willen overduidelijk een weerwoord bieden aan online-aanbieders, terwijl ze de markt bedienen mét lokale dealers.
Stereo One22 C:62 SLT 29
Er zijn een hoop vernieuwingen te melden bij Cube, maar wie dacht dat ze bij modeljaar 2025 een begin zouden maken met kortere typenamen, komt bedrogen uit. Zie maar de nieuwste Stereo One22 C:62 SLT 29. Die hele mondvol omschrijft de eerste Cube One22 met zowel een carbon voor- als een carbon achterframe. Deze full carbon-versie vult het toch al niet geringe One22-programma, met de aluminium HPA-modellen en de HPC-modellen met een carbon voorframe en aluminium achterbrug, verder aan. Qua geometrie verandert er niets en ook de veerweg is hetzelfde. Dat wil dus zeggen achteraan 120 en vooraan 130 millimeter. Meest opvallende vernieuwing is dat deze Stereo One22 nu een UDH-uitvaleinde heeft. Anno 2025 is het eigenlijk ook niet meer mogelijk een fiets zónder compatibiliteit met Sram Transmission aan te bieden.
Cube Reaction C:62 SLX
Met de lichtgewicht Phenix bracht Cube eerder dit jaar – enigszins stilletjes – al een flinke vernieuwing bij z’n crosscountry-hardtails. De Reaction-modellen draaiden namelijk al een flinke poos mee. Maar nu is óók de Reaction vernieuwd, waarbij je hem gerust kunt zien als de scherper geprijsde Phenix. Het silhouet van de nieuwe Reaction C:62 is namelijk identiek en dat geldt ook voor alle framedetails zoals de zadelpenklemming, de bekabeling dóór het bovenste balhoofdlager en een uitvaleinde dat compatibel is met Sram Transmission. Maar waar de Phenix is gemaakt met C:68X-carbon – Cube’s lichtste carbon samenstelling – is de nieuwe Reaction dus gemaakt met C:62-carbon. Dat is iets minder licht, maar met een gewicht van 9,9 kilogram voor de complete fiets, slaat de hier getoonde Reaction C:62 SLX nog steeds geen modderfiguur.
Gemoderniseerde geometrie, maar dat maakt ‘m géén Phenix
Qua geometrie is de Reaction C:62 bewust géén copy van de Phenix. Met de vorige Reaction nam Cube al een toch wel bijzondere plek in in het landschap van hardtails. Vooruitstrevend was die qua geometrie niet, maar als je kijkt waar en aan wie Cube deze hardtails verkoopt, is het een erg logische keuze. Extreem luie balhoofdhoek gecombineerd met een ruime reach en rechte zitbuis? Leuk als je moderne worldcup parcoursen wilt rijden, maar hoe vaak doe je dat? Precies.
Niettemin is de nieuwe Reaction C:62 gemoderniseerd ten opzichte van z’n voorganger, maar Cube ging daarbij niet zo ver als bij de Phenix. En alleen al om die reden is het logisch dat het merk een onderscheidt maakt in modelnamen. De nieuwe Reaction is qua wielbasis zo’n 20 millimeter langer dan z’n voorganger. Dat komt deels doordat de voorvork iets meer onderuit staat (was 69 graden, nu 68,5 graden) en deels doordat het frame iets langer is. Maar door de iets rechter gezette zitbuis is de reach nauwelijks anders. Nieuw is overigens ook dat er een XS-frame is, dat voorzien is van 27,5 inch wielen, terwijl de overige maten allemaal op 29 inch staan.
Nuroad C:62 SLT
Bij het vernieuwde Cube Nuroad C:62 frame zien we onder meer een geïntegreerde zadelpenklemming ín de zitbuis. En vanaf nu lopen ook alle kabels en leidingen via het bovenste balhoofdlager het frame in. Nu Sram ook duidelijk heeft gemaakt dat de rechtstreekse framemontage van z’n Transmission-mountainbikederailleurs óók de standaard wordt voor z’n XPLR-gravelbikederailleurs, heeft Cube de upgrade van de carbon Nuroad aangegrepen om deze dus óók te voorzien van de UDH-uitvaleinden. Verder is er nu ruimte voor banden tot 50 millimeter. Dat is dus vijf millimeter meer dan bij het uitgaande model. Het nieuwe frame weegt net iets meer dan één kilogram.
De Nuroad C:62 SLT is óók in 2025 het topmodel in het gravelprogramma van Cube, en is met een prijs van 5.999 euro dus 1.700 euro duurder dan de vorige Nuroad C:62 SLT. Maar daar voor krijg je ook flink meer. Dat ‘meer’ bestaat specifiek uit Srams 13-speed Red XPLR AXS-groep en Newmen Advanced SL X R36 carbon wielen inclusief Vonoa carbon spaken. En dat alles maakt ‘m licht: 7,5 kilogram weegt-ie volgens Cube. We zijn inmiddels al met de nieuwe Nuroad aan het rijden, dus hou deze website in de gaten voor een eerste rij-impressie.
Er is overigens al een Nuroad C:62 One vanaf 1.999 euro. Voor 2.499 euro is er de Nuroad C:62 Pro met carbon wielen Newmen.
Stereo Hybrid-modellen met volledig nieuwe frames
Voor 2025 heeft Cube z’n Stereo Hybrid-modellen, dus de trail-fullsuspensions met trapondersteuning, volledig nieuwe frames gegeven met kabels door het bovenste balhoofdlager en UDH-uitvaleinden. Alle Stereo Hybrid-modellen hebben een Bosch CX-motor in het vooronder, gevoed door Bosch’ geïntegreerde PowerTube accu’s.
Bron en meer info: cube.eu
Mooie designs. Waar ze bij de nuroad SLT gekozen hebben voor een hele dikke vette nieuwe kleur is het zo teleurstellend dat ze voor de Reaction SLX (eindelijk een dikke Reaction) gekozen hebben voor een kleur die ook al te vinden was op een Elite en One11 in voorgaande jaren. Dat is jammer!