Nu ook e-mtb ‘light’ van Cube
Ook de Duitse gigant Cube komt nu met een carbon ‘light e-mtb’. De nieuwe AMS Hybrid One44 C:68X is gebouwd rondom de nieuwe, compacte SX-motor van Bosch. Die motor weegt circa 2 kilo, de 400 wattuur accu min of meer hetzelfde. Je kunt deze laatste uitbreiden met een range extender van 250 wattuur. Wat natuurlijk het gewichtsvoordeel weer grotendeels teniet doet. De motor heeft een koppel van 55 newtonmeter, een nominaal vermogen van 250 watt en een maximaal vermogen van 600 watt.
“Wat nou light assist!”, moet Bosch gedacht hebben. Want met dat vermogen doet de lichtgewicht SX-motor nauwelijks onder voor z’n grotere en zwaardere broer CX. Echter: door het lagere koppel is echter een hogere trapfrequentie nodig om hetzelfde ondersteuningsvermogen te bereiken. Bereik je het maximale vermogen bij de CX-motor al bij zo’n 70 à 80 omwentelingen per minuut, de SX vraagt in dat geval om minimaal 100 omwentelingen.
Over Bosch CX gesproken: de bediening van de SX-motor wijkt niet af van die van CX-modellen. Op dit vlak dus geen nieuws. De display is in de bovenbuis geïntegreerd, de knoppen voor de bediening zitten naast het linker handvat.
Wij konden vóór de lancering al op pad met de Cube AMS Hybrid One44 SLX. De uitgebreide eerste indrukken lees je hier.
Hoogwaardig C:68X-carbon
Het frame van de AMS Hybrid One44 C:68X is gemaakt van Cube ’s allerlichtste C:68X-carbon, wat volgens de Duitse fabrikant een frame oplevert van 2,1 kilo. Bij welke framemaat dat gewicht gerealiseerd wordt vermeldt Cube niet. Net als bij al z’n fullies vind je op de AMS Hybrid One44 een vierpuntsveersysteem met Horst-link. De het achterwiel haalt z’n 140 millimeter veerweg uit een horizontaal onder de bovenbuis geplaatste demper. Cube volgt hiermee een weg die ze afgelopen najaar met de Stereo Hybrid One55 voor het eerst insloegen. Immers; op de oudere Stereo Hybrids staat de demper verticaal naast de zitbuis
Net als bij Cube’s nieuwste generatie spierfietsen is de balhoofdbuishoek van de AMS Hybrid One44 door middel van een set asymmetrische lagerschalen aan te passen aan je rijstijl en aan het terrein. In dit geval van 65,4 graden tot 66 graden.
Modellen en prijzen
Cube brengt vier verschillende uitvoeringen van de AMS Hybrid One44 C:68X. Opvallend genoeg is de duurste niet de lichtste. Dat is de AMS Hybrid One44 C:68X SLT , die 16,2 kilo weegt en 7,999 euro kost. Het topmodel, de AMS Hybrid One44 C:68X Super TM van 8.999 euro, komt vanwege een meer op afdalen afgestemde afmontage op de 17,7 kilo.
AMS Hybrid One44 C:68X Super TM – 17,7 kilo – 8.999 euro
Bij Cube staan de letters TM voor Trail Motion. Dit model heet dus Super Trail Motion. Omdat deze uitvoering dus maximaal op afdalen is afgestemd – zware banden, demper met extern oliereservoir, rondom dikkere remschijven – is het niet het lichtste model. De veerelementen, een 140 millimeter 36 Factory en een Float X Factory, komen bij Fox vandaan. Het schakelen wordt verzorgd door een Sram XX Eagle AXS Transmission, de wielen zijn Advanced SL A.30’s van Newmen en het carbon stuur met geïntegreerde stuurpen is uit eigen keuken.
AMS Hybrid One44 C:68X SLT- 16,2 kilo – 7.999 euro
Voor wie echt geen gram teveel de berg wil opslepen en daarvoor bereid is om iets voorzichtiger af te dalen brengt Cube de AMS Hybrid One44 C:68X SLT. Die weegt slechts 16,2 kilo en is daarmee de lichtste uitvoering. Voorin vindt je dan ook geen dikke Fox 36, maar een slankere 34, uiteraard wel in de Factory-uitvoering. De demper is lichtgewicht Float Factory zonder extern oliereservoir. Het schakelen en het remmen is bij deze fiets geheel in handen van Shimano’s XTR-groep, met uitzondering van e*thirteen, dat de carbon Race-crank levert. De carbon wielen zijn Advanced SL A.30’s van Newmen, de licht rollende banden – een Rekon voor en een Rekon Race achter – komen bij Maxxis vandaan en hebben een relatief licht EXO-karkas.
AMS Hybrid One44 C:68X TM – 18,4 kilo – 6.499 euro
Naast de Super TM brengt Cube de AMS Hybrid One44 C:68X ook in een gewone Trail Motion-uitvoering. Met 18,4 kilo is dit het zwaarste model. Wat wil je, met een dikke Fox 36 Performance in de balhoofdbuis en een Fox Float X met extern oliereservoir. Ook de banden – een Magic Mary en een Nobby Nic van Schwalbe – voegen het nodige gewicht toe. Hetzelfde geldt voor de robuuste Newmen Evolution SL E.G. 30-wielen. Srams draadloze GX Eagle AXS Transmission verzorgt het versnellingsgebeuren, het vertragen is in handen van een set MT7’s van Magura.
AMS Hybrid One44 C:68X SLX – 17,3 kilo – 5.999 euro
De minst dure AMS Hybrid One44 in de reeks, de SLX, is juist weer meer op lichtgewicht toeren gericht. Dus ook hier een Fox 34-voorvork en een Float-demper, maar dan uit de performance-reeks. Schakelen en remmen doe je met Shimano XT-onderdelen, met wederom de crank als uitzondering, want dat is een aluminium Helix Race van e*thirteen. Een set Newmen Evolution SL E.G. 30-wielen vormt met een Nobby Nic en een Wicked Will van Schwalbe de rollende massa.
Bron en meer info: cube.eu