Cube Phenix: nieuwe carbon xc-hardtail met verstelbaar balhoofd

Misschien dat het persbericht nog moet komen, of iemand heeft te vroeg de informatie voor modeljaar 2025 op cube.eu online gezet, maar daar vind je sinds vier dagen de nieuwe Phenix; Cube’s nieuwste, lichtgewicht crosscountry hardtail. Met een carbon frame van minder dan een kilo, een UDH, verborgen zadelpenstrop, geïntegreerde cockpit en kabels door het bovenste balhoofdlager is Cube met de Phenix erg bij de tijd. En de balhoofdhoek is zelfs verstelbaar. Er zijn er twee; de Phenix SLX is er voor 5.399 euro en de Phenix SLT kost 6.999 euro, waarbij de ‘zwaarste’ 8,9 kilogram weegt.

Cube 2025 Phenix SLX

Cube verrast met de ‘ineens’ op hun website zichtbare, maar nog niet officieel voorgestelde Phenix carbon hardtail.

Cube’s carbon hardtails, de Reaction en Elite-series draaien al eventjes mee. En het is geen nieuws dat de Duitse fietsfabrikant niet de karrentrekker is ten aanzien van de nieuwste geometrie en men komt niet elk jaar uit met wéér een vernieuwd turbohypernanolichtgewicht framemateriaal. Niet dat dit kritiek is; wat Cube biedt past goed bij een breed publiek en ze weten dat door hun modus operandi ook nog eens tegen scherpe prijzen in de markt te zetten.

Maar toch, de leeftijd van de Reaction en Elite-series begint inmiddels wel wat te tellen. Niet op de laatste plaats omdat er nieuwe standaarden zijn, zoals de Universal Derailleur Hanger-constructie voor Sram’s Transmission. Géén van de hardtails van Cube is daarmee compatibel. Maar dat trekt Cube nu voor modeljaar 2025 recht met het compleet nieuwe Phenix crosscountry hardtailframe. De nieuwe Phenix C:68X, zoals-ie voluit heet, vervangt de lichtste Elite-frames, de Elite C:68X en weegt minder dan 900 gram.

Waar de Elite en Reaction hardtails vooral rechte, meer hoekige lijnen hebben, geeft Cube de 2025 Phenix meer afgeronde hoeken en eerder vloeiende lijnen.

Cube Phenix 2025: van balhoofd tot dropout volledig nieuw

C:68X carbon

Met de Phenix zet Cube echt een compleet nieuw frame neer. Daarbij past het merk z’n lichtste C:68X carbon constructie toe. Dat getal, 68, staat voor het percentage carbon in de composietconstructie. De mix tussen carbon en hars, waaruit in feite elke carbon composietconstructie bestaat, is cruciaal om sterkte en een laag gewicht te combineren. En volgens Cube is een carbon vezelpercentage van 68 procent het hoogst haalbare compromis op dat vlak. Bij de C:68X-constructie past Cube vervolgens tot zes verschillende weefselstructuren toe om sterkte toe te voegen waar het nodig is en materiaal weg te laten waar het kan. Het produceren van deze constructie is een arbeidsintensief proces en is dus voorbehouden aan de meest high-end frames van het merk. Zo ook de nieuwe Phenix, die volgens Cube minder dan 900 gram weegt.

De staande en liggende achtervork lijken behoorlijk dun in doorsnede. Zonder dat Cube er expliciet iets over meldt op z’n website, lijkt dit vooral te zijn gedaan om de frames enigszins vergevingsgezind te maken. Ook de bovenbuis is rank en loopt vloeiend over in de staande achtervork.

Voor het nieuwe Phenix-frame past Cube z’n C:68X carbon constructie toe. Dat is de lichtste composietsamenstelling die het merk in huis heeft en resulteert in een framegewicht ónder de 900 gram. Exacte gewichten zijn nog niet medegedeeld.

De zadelpenstrop is meer geïntegreerd, voor een meer ‘cleane look’, lezen we op de website van Cube…

… maar de constructie steekt echter aan de achterzijde wel prominent uit. Overigens heeft de zadelpen een diameter van 27,2 millimeter. Dat zal zéker bijdragen aan het comfort. Het frame is óók geschikt voor een dropper-zadelpen.

Integratie is het toverwoord

Anno 2024 is ‘integratie’ het toverwoord. Kabels moeten zo veel mogelijk vanaf het stuur al weggewerkt zijn, stuur en stuurpen gecombineerd tot één geheel en de zadelpenstrop moet uit het zicht zijn. Nou ja ‘moet’… Het is nu eenmaal de modegril en terwijl Cube doorgaans zich niet zo laat verleiden om aan alle mode mee te doen, maken ze bij de 2025 Phenix hardtail een flinke uitzondering. Het nieuwe carbon frame heeft dan ook niet alleen een UDH, om zodoende compatibel te zijn met Sram Transmission, maar óók kabels door het bovenste balhoofdlager.

Maar Cube is Cube. Hoewel de huidige drie aangeboden modellen (waarover verderop in dit artikel meer) allemaal draadloze schakelapparatuur hebben, is het Phenix frame óók geschikt voor mechanische groepen. En er lijkt zelfs een montagepunt op de zitbuis te zijn voor een voorderailleur. Terwijl 1x-aandrijvingen zéker bij mountainbikes inmiddels lang en breeduit dé norm zijn, speelt Cube blijkbaar nog graag op safe. Best een bijzondere keuze, want zelfs in het huidige (behoorlijk grote) programma van Cube is het aantal mountainbikes mét voorderailleur op één hand te tellen.

Oók bij Cube kabels/leidingen dóór het bovenste balhoofdlager én een geïntegreerde stuur en stuurpen.

Geometrie: up-to-date en mét verstelbaar balhoofdhoek

Cube is zelden van extremen. Dat gaat zeker op bij de geometrie van in feite alles wat het Duitse merk aanbiedt. Een keuze die past bij hun doelstelling om een zo breed mogelijke doelgroep aan te willen spreken. Ook bij de geometrie van 2025 Phenix drijft Cube het niet op het spits. Cube biedt de nieuwe crosscountry hardtail aan in vier framematen, waarbij de reach en stack modern courant genoemd kunnen worden. De zitbuishoek staat met ruim 74 graden behoorlijk rechtop. De voorvork staat standaard onder een hoek van 68,6 graden. Maar – en dit is toch wel erg uniek – Cube levert de Phenix standaard met een verstelbare lagerschaal van Acros! De exacte mate van verstelling is ons nog niet helemaal duidelijk, maar we verwachten dat dit tussen 0,4 en 0,6 graden zal zijn. En mogelijk varieert de mate van verstelling ook per framemaat.

Acros Angleset

Bijzonder: Cube voorziet z’n Phenix crosscountry hardtail van een Acros angleset, waarmee je de balhoofdhoek kunt verstellen.

Cube Phenix 2025: twee modellen

Cube biedt de Phenix voor modeljaar 2025 aan in twee uitvoeringen de SLX en de SLT. De SLX is er standaard in de Cube-teamkleuren. De SLT is er óók in de teamkleuren en daarnaast in het ‘liquid lava’. De SLX komt met een Rockshox Sid SL Ultimate en Sram XO Transmission. Bij de SLT steekt Fox’ nieuwe 32 Step-Cast Float Factory Grip SL-voorvork in het vooronder en heeft een Sram XX SL Transmission aandrijving. Beide Phenix-modellen krijgen Magura-remmen en hebben Newmen wielen met carbon velgen. Bij de SLT hebben de Newmen-wielen óók carbon spaken. Tot slot nog twee opvallende zaken. Zo levert Cube de Phenix met 2.25 inch brede, of eigenlijk smalle banden. Anno 2024 is 2.4 inch toch meer de norm. Tot slot is het opvallend te noemen dat Cube de banden niet tubeless monteert, maar standaard voorziet van Schwalbe Aerothan kunststof binnenbanden.

Prijzen zijn nog niet bekend. Ook is het op dit moment nog niet bij ons bekend wanneer de 2025 Phenix-modellen bij de Cube-dealer te zien en te bestellen zijn. Zodra deze informatie er wel is, voegen we dat toe aan dit artikel.

Update 29 mei 2024: De Cube Phenix SLT kost 6.999 euro en voor de Phenix SLX vraagt Cube 5.399 euro.

Cube 2025 Phenix SLT

Cube Phenix SLT van 8,5 kilogram

Cube 2025 Phenix SLX

De Phenix SLX weegt volgens Cube 8,9 kilogram.

Bron en meer info: cube.eu

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments