11-50t cassette: 454% bereik
Niet langer is de cassette het duurste onderdeel van een one-by groepset van SRAM. SRAM stond bij de ontwikkeling van hun voorderailleur-loze groepsets voor de flinke taak om het gewicht van de grote cassette zo laag mogelijk te houden om mensen te kunnen overtuigen. Door ze grotendeels uit één massief stuk te maken was het gewicht relatief laag, maar dat ging helaas ten koste van… juist… de de kosten.
Daarom zijn de cassettes van de GX en NX groepsets gemaakt uit individuele stalen kransen. Bij de GX werden die nog onderling aan elkaar genageld voor sterkte zodat er dus gewicht kon worden bespaard; bij de NX zijn de kleinste 8 geheel los. De grootste 4 zijn op één aluminium spider gemonteerd. Dit is veruit de goedkoopste manier om een cassette te maken en dat resulteert in dit geval in een prijs van €110. Je krijgt daardoor flink véél staal voor je geld: 615 gram, om precies te zijn.
Net als bij de 11 speed variant, past SRAM bij de NX Eagle een cassette toe die op een oude vertrouwde Shimano HG body past. De cassette begint dan ook niet met een 10-tands krans, maar met 11 tanden. Het bereik van NX Eagle is dus niet 500% zoals bij de Eagle groepen tot dusver, maar met 454% wat beperkter. Onze inschatting: nog steeds meer dan voldoende voor velen!
Aluminium cranks en X-Sync 2 Direct Mount kettingbladen
De NX Eagle groepset is de eerste in SRAM’s programma die als nieuwe groepset nog maar één crankset krijgt. Kon je voorheen nog tussen 30 en 24 mm assen kiezen, hoef je nu niet meer te dubben. Je hebt namelijk maar één optie: DUB.
De armen zijn gesmeed uit 6000 serie aluminium en de rechter crank is voorzien van een Direct Mount montage voor het stalen XSync 2 kettingblad. Een crankset met 175 mm lange armen en een 32t kettingblad weegt 705 gram.
Ketting
Over de ketting is weinig spannends te melden. De profilering van de binnenkant van de schakels is identiek aan die van de andere Eagle kettingen, zodat ook deze NX Eagle ketting in samenspel met het XSync 2 kettingblad vooraan stiller loopt dan zijn 11 speed voorganger. Met 278 gram weegt de ketting slechts 8 gram meer dan een GX Eagle ketting.
Derailleur
De voorderailleur mag dan volledig uit beeld zijn bij SRAM; ze laten je niet vergeten dat er nog zoiets als een achterderailleur is. De NX Eagle is net als zijn duurdere broertjes een flinke jongen. De kooi is uiteraard langer en de derailleurwieltjes zijn ten opzichte van de 11 speed voorganger ook vergroot. De werking is uiteraard identiek en ook deze derailleur is uitgevoerd met de 3e generatie van de Roller Bearing Clutch. De prijs wordt gedrukt door wat minder fancy materialen, met als resultaat een hoger gewicht; de NX Eagle derailleur weegt met 339 gram 49 gram meer dan de GX Eagle versie.
Shifters
Heb je bij de duurdere groepen de keuze uit een Trigger shifter of een Gripshift; bij NX Eagle kun je alleen kiezen tussen twee Trigger-varianten. Of eigenlijk ook niet; De ene shifter (hieronder rechts op de foto) is specifiek voor e-MTBs en hiermee kun je met de grootste hendel onderaan slechts 1 versnelling per keer schakelen. Bij de andere versie kun je tot 5 kransen in 1x opschakelen.
Specificaties en prijzen
Met een adviesprijs vanaf €412 voor een complete groep, is de NX Eagle €143 goedkoper dan de GX Eagle. Alle SRAM NX Eagle onderdelen zijn vanaf september dit jaar verkrijgbaar.
Bron: www.sram.com