Hoe zat ook al weer? De 100% Limburg Bike is ontwikkeld op Brightlands Chemelot Campus in Sittard-Geleen met een consortium van ondernemers, onderzoekers en studenten. Maar het gaat hier niet alleen om ‘de fiets’. Het samenwerkingsproject wil ook aantonen dat we echt wel regionaal kunnen ontwikkelen én produceren. Daarnaast zijn de innovaties in deze fiets bruikbaar in veel verschillende niet-fietstoepassingen. De fiets is – behalve een opzichzelfstaand product – dus vooral ook een showcase van technologieën die door de lokale tech-bedrijven en kennisinstituten verbonden aan de Brightlands Chemelot Campus zijn ontwikkeld. Bedrijven als Eurocarbon, CeraCarbon en Belgian Cycling Factory (eigenaar van de merken Ridley en Eddy Merckx).
En dan… de eerste fietsen!
De 100% Limburg Bike is echt álles behalve een “open mould freempie uit de Taiwan Bicycle Guide”. Brightlands lijkt álles anders te willen doen dan normaal. De buizen zijn gevlochten uit carbon- en Dyneemavezels die buizen worden verlijmd met lugs van titanium, magnesium en/of 3D geprint carbon. Er zitten zelfs beschadigingssensoren in het frame. Een onwaarschijnlijke bak technologie.
Bram Tankink mag de komende tijd op één van de eerste testexemplaren rijden. Uiteraard op maat gemaakt voor hem. En, met als leuk detail; de innovatieve Classified Powershift naaf (die even verderop in het Belgisch-Limburgse Turnhout wordt geproduceerd), in plaats van zo’n ouderwetse voorderailleur. Dát past mooi in het plaatje.
De eerste testexemplaren van de 100% Limburg Bike zijn te zien op de Innovation Hub van 23 tot en met 26 september in het Belgische Leuven, onderdeel van het WK Wielrennen in België. Daarna gaat Bram dus raggen, terwijl Studenten van Zuyd Hogeschool de frames gaan martelen op een zelf vervaardigde testbank. Als alles volgens plan verloopt, gaat de productie ergens in 2022 starten. We wensen hen veel succes en plezier! (En spreken alvast bij deze onze wens uit voor een versie met noppenbanden…)
Bron en meer info: limburgbike.brightlands.com