De voorbije weken lanceerde Cube haar volledige programma voor 2018. Dat deden ze niet op de EuroBike, maar in-huis tijdens een eigen presentatie aan dealers.
Tussen het EuroBike-nieuws door pikken wij er twee highlights uit: de nieuwe Stereo en de Cross Race C:62.
Stereo HPC
Hoewel “Stereo” als productnaam al lang bij Cube in gebruik is, blijft de fiets in rap tempo evolueren. Nouja, evolueren – zeg gerust dat de fiets, net als andere Cubes, om de paar jaar volledig vernieuwt wordt. Ook nu is dat het geval met de gloednieuwe 2017 Stereo HPC 140:
De nieuwe 27,5″ 140 mm Stereo HPC is volledig hertekend. Naast de gebruikelijke details – sommigen met typisch Cube design – is het frame voor 2018 opgerekt. In de eerste plaats in de lengte: conform markt trend zijn reach, bovenbuis en wielbasis langer geworden. Samen met een steilere zitbuishoek en flauwere balhoofdhoek zorgt dit voor een meer capabele én beter klimmende fiets. Goed, een reach van 458 mm voor een 20″ is nog steeds niet aan de absurd lange kant, maar het is zeker courant. Ten tweede is de Stereo verbreed: voor- en achtervork hebben nu ruimte voor Boost naven.
Meer opmerkelijke veranderingen zijn de eenzijdig opgehangen draaipunten in de achtervork – een truc die we eerder al bij Rocky Mountain zagen om je hielen wat meer ruimte te geven. Wie hier schaaft met zijn schoenen ook de lak van de al maar breder wordende achtervork? Check! De achtervork is overigens uit aluminium. Wat ons betreft geen slechte zet: Het drukt de adviesprijs wat, en het is het deel van zo’n fiets dat het meeste lijdt. Hoewel carbon minstens even sterk kan zijn is de vervangingsprijs als je op een steen gaat liggen een stuk hoger.
Alle modellen hebben ISCG montage voor kettinggeleiding, dropper zadelpennen en metrische maten achterdempers. Tot slot heeft Cube voor de 2018 Stereo HPC reeks gekozen voor 150 mm voorvorken. Dit in navolging van merken met veel EWS ervaring, en ongetwijfeld ook een keuze beïnvloed door Cubes eigen teamrijders. Waarom 10 mm extra? Omdat een goede vork met nét dat beetje extra veerweg een fiets nóg capabeler maakt!
Afmontages
De Stereo HPC 140 zal leverbaar zijn in drie modellen. De Stereo 140 HPC TM krijgt een Kashima Fox kit bestaande uit een 36 vork (jawel!), de gloednieuwe DPX2 demper en een Transfer dropperpen. SRAM zorgt met een GX Eagle groep (met X1 crank) en Code R 4-piston remmen voor het versnellen en vertragen. Race Face componenten, Newmen Evolution wielen en een MRP chainguide ronden het pakket af. Voor €3499,- legt men bij Cube duidelijk de nadruk op goed werkende en meervoudig instelbare vering en remmen die passen bij het doel. Enduro-light zou je kunnen zeggen, maar eigenlijk is de Stereo 140 gewoon een érg veelzijdig. Mocht je het vergeten zijn: het oudere aluminium broertje van de Stereo HPC beviel ons wel.
Een stapje onder de HPC TM zit de Stereo HPC SL. Voor €2999,- krijg je nog steeds Fox vering, zijnde een DPS EVOL demper en een Float 34 GRIP vork. Een bijna complete XT M8000 groep met dubbel (36-26t bladen) zorgt voor aandrijving en remvermogen. Fulcrum Red 55 wielen met Schwalbe Nobby Nics en Cubes eigen dropper pen ronden de fiets af.
De goedkoopste nieuwe Stereo HPC 140 is de Race. Ook hier blijft Cube Fox trouw: een 34 Rythm vork en DPS EVOL achterdemper zorgen voor de vering. Remmen en aandrijving blijven bij Shimano (een mix van XT, SLX en Deore), op de cranks na (Race Face Aeffect met 34-24t bladen). Wielen zijn Answer Atac EM en de dropper is ook hier een huismodel.
Cross Race C:62
Cube had al enige tijd cyclocrossers in haar programma, maar dat beperkte zich tot aluminium modellen. Tot nu. Voor 2018 zal het Duitse merk ook drie lichtgewicht, ‘race-ready’, carbon modellen in het programma hebben. Opgebouwd uit het door hen genoemde C:62 carbon. Naast het framemateriaal verschillen de Cross Race C:62 frames ten opzichte van de aluminium Cross Race HPA frames onder meer door de kabelgeleiding. Bij de carbon modellen lopen de kabels al vanaf de balhoofdsbuis binnendoor in plaats vanaf de onderbuis. Daardoor is het definitief afgelopen met het schuren van kabels langs het frame én kan door het weg laten van de kabeldoorvoer in de onderbuis nog wat extra gewicht bespaard worden. Wat die besparingen teweeg gebracht hebben en wat dus het gewicht van het losse frame is, is helaas niet medegedeeld.
De Cross Race C:62 komt er in drie uitvoeringen, waarbij deze crossers dus ook bewust gemikt zijn op cyclocrossen – de naam is niet voor niets gekozen. Standaard komen ze dus met de door de UCI opgelegde maximale bandbreedte van 33 mm. Iets breder kan – zo op het eerste gezicht – nog nét, maar verwacht niet dat de C:62 een allrounder is die je ook als monstercrosser in kan zetten of kan laten opboksen tegen de trendy do-it-all gravel bikes. De geometrie onderstreept het ‘race’ karakter verder. Alle modellen zijn disc-only met flatmount remmontage, steekassen en zijn geschikt voor zowel ‘one-by’ aandrijfcomponenten als een setup mét voorderailleur.
Uitvoeringen
Meer info: cube.eu/nl