Diamant Nhoma: nieuwe gravelbike voor bos, buitenwijk en binnenstad

Onlangs lanceerde het Duitse Diamant, een merk met een geschiedenis die teruggaat tot 1885, een hele trits nieuwe fietsen. Overwegend elektrische stads- en trekkingfietsen, maar ook een tweetal spierfietsen. En daar zat er eentje bij die ons toch wel aansprak: de Nhoma, met z’n bagagerekje, spatborden, verlichting en kromme stuur een randonneur volgens het boekje. Alhoewel dat woord blijkbaar uit de mode is, want Diamant omschrijft de Nhoma liever als equippped gravel bike

Nieuw van Diamant: de Nhoma. Volgens de makers net zo geschikt voor een rondje door de stad als een lange trip met bepakking.

Diamant Nhoma

Het Duitse Diamant heeft een geschiedenis die teruggaat tot 1885. Dat best lang; zelfs ons eigen Gazelle kan daar niet aan tippen. Het merk is vooral actief op de markt van de elektrische fietsen, maar tussen de recentelijk geïntroduceerde nieuwe modellen zit toch een zeer interessante spierfiets: de Diamant Nhoma. Het is wat vroeger een randonneur genoemd werd: een fiets met een licht frame, spatborden, een bagagedrager en een racebocht om met lichte bepakking snel en efficiënt grote afstanden af te leggen. Maar aangezien de gravelbike het énige niet-elektrische type fiets is waarvan de verkoopcijfers niet onder druk staan, heeft Diamant het een equippped gravel bike. Ook goed; waar het om gaat is dat je met deze bike alle kanten op kunt.

Onder de paraplu van Trek Bikes

Alhoewel Diamant een Duits merk is, valt het sinds 2002 onder de paraplu van Trek. In de fabriek in Hartmannsdorf in de Duitse deelstaat Saksen rollen dan ook niet alleen Diamants van de band, maar ook Treks. Je ziet die familieband ook aan de Nhoma. Zo zijn onder andere wielen en banden van Treks huismerk Bontrager. Frame en voorvork, beide gemaakt van aluminium, zijn ruimschoots voorzien van nokjes. De maximale bandbreedte is volgens Diamant 50 millimeter. Of zelfs 65 als je 27.5 inch wielen zou monteren.

Ook voor andere tuning is ruimte. Zo is de achterbrug deelbaar, waardoor je de Nhoma zou kunnen uitrusten met een versnellingsnaaf met riemaandrijving. Alle kabels lopen binnendoor. Gelukkig niet door het bovenste balhoofdlager, maar ‘gewoon’ via de zijkant van de onderbuis. De voorste remleiding loopt buiten de voorvork om naar de remklauw. Die voorvork is star, maar doordat de balhoofdbuis relatief hoog staat, is er wel ruimte voor een verende voorvork. De geometrie is gericht op een stabiel rijgedrag, ook als je met tassen onderweg bent.


Eén uitvoering, twee kleuren

De Diamant Nhoma komt in één uitvoering met twee kleurkeuzes: beige en kersenrood. De Nhoma is uitgerust met Shimano GRX 1×11, aluminium Bontrager Connection-wielen met 32 spaken, een naafdynamo van Shimano, 42 millimeter brede Bontrager Girona-bandjes, een Bontrager Elite-gravelstuur en een zadel van Brooks. De fiets is verkrijgbaar in vier framematen (M, L, XL en XXL) en kost 1.999 euro. Het gewicht, inclusief bagagerekje, bedraagt volgens Diamant 14,4 kilo. Het systeemgewicht is 136 kilo.


De Diamant Nhoma komt in twee kleuren, staat op 28 inch wielen en kost 1.999 euro.

Bron en meer info: diamantrad.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments