Maar routes waren er niet. Tot nu toe. Want de voorbije periode is hard gewerkt aan 4 routes die onderling verbonden zijn in een netwerk dat circa 70 kilometer lang is.
70 kilometer lang klinkt indrukwekkend. En ergens is het dat ook natuurlijk. Maar daarbij moet wel opgemerkt worden dat een groot deel van die kilometers verreden worden op bredere paden en zelfs asfaltwegen. In feite bestaat het netwerk uit een noordelijke en een zuidelijke verbindingslus met daar binnen 4 kleinere routes. Het geheel is langs de rand van het natuurpark aangelegd. De noordelijke en zuidelijke verbindingslussen zijn respectievelijk 27,2 en 17,2 kilometer lang. Binnen die twee lussen liggen 4 meer technische routes. Die bestaan voor het merendeel wél uit singletracks, maar zijn ook relatief kort. De Staartse Heide route is 6,1 kilometer lang. De Stoppelberg en Wildernissen routes meten respectievelijk 6 en 9 kilometer in lengte.
Momenteel wordt nog de laatste hand gelegd aan de vierde route; de route rond de Volksabdij, tussen Hoogerheide en Ossendrecht. Deze wordt 5,6 kilometer lang. De verwachting is dat ook deze laatste route in december gereed is. Daarna wordt het hele netwerk officieel geopend. Maar alhoewel die opening dus nog even op zich laat wachten, kun je er nu al wel terecht op de routes die klaar zijn.
Aan de noordkant kun je doorsteken naar de routes op de Brabantse Wal, nabij Bergen op Zoom, waaronder de Col du Kragge.
Zandgronden en hoogteverschil
Qua ondergrond kun je zandgronden verwachten, zoals je dat bij andere heidegebieden ook aantreft. Het gebied staat ook bekend om stuifduinen en dus hoogteverschil. En hoewel ‘Everesting‘ waarschijnlijk er een flinke uitdaging zal zijn, zullen de routes dus zeker niet vlak zijn. De kleuren van de routes zeggen niets over de zwaarte, en zijn dus niet in overeenstemming met het landelijke classificatiesysteem dat de NTFU promoot. Qua zwaarte zijn de vier routes nagenoeg gelijkwaardig. De insteek is dat zowel beginners er uit de voeten kunnen, maar dat er óók voldoende uitdaging is voor gevorderde bikers.
Lappendeken van grondeigenaren
Ook bij dit internationale project werd Patrick Jansen van Track & Trails ingeschakeld. De aanleg gebeurde verder door een legertje van zo’n 25 vrijwilligers. Zij zullen ook in staan voor het onderhoud van de routes in de toekomst.
De coördinatie van het geheel ligt bij Grenspark Kalmthoutse Heide. Dat is een samenwerkingsverband tussen de verschillende eigenaren en beheerders in het gebied. Naast de bekende Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer zijn dat onder meer Agentschap voor Natuur en Bos (Vlaamse overheid), Natuurpunt (Belgische natuurbehoudsvereniging), Evides (Nederlands waterbedrijf) en een groot aantal particulieren. In totaal was men ruim 4 jaar bezig om van de eerste basale plannen tot de benodigde verleende vergunningen te komen.
Alleen nog rijden op de routes
De locatie van de nieuwe routes zijn bewust gekozen om de ecologische impact op het gebied zoveel mogelijk te beperken. Daarbij is ook flink aandacht gegeven aan het mijden van gebieden waar de natuur de recreatiedruk niet aankan. Want ook in dit gebied ziet men de druk van recreatie toenemen. En dus het (potentieel) aantal conflictsituaties tussen diverse recreanten.
Net als op andere plekken in Nederland is de totstandkoming van het routenetwerk een manier om gebruikers te centraliseren. En ook hier betekent het dat — na opening van de routes in december — er niet meer buiten de routes en overige openbare wegen en paden gereden mag worden.
Overigens wordt met dezelfde uitgangspunten in de nabije toekomst ook gewerkt aan de uitbreiding van het aantal ruiterpaden.
Eigen vignet: invoering vignet uitgesteld tot 1 juli 2021
Update 3 december
Om de routes te onderhouden, maar óók om de natuur rondom de routes te beschermen, zal een vignetplicht gaan gelden voor de 4 routes. De lange verbindingslussen in het noorden en zuiden zijn vrijgesteld van die vignetplicht.
Vanaf 1 januari 2021 zou er een vignetplicht gelden voor gebruikmaking van de routes. De exacte invulling zou in december 2020 worden toegelicht. Dat bleef echter uit. Het Grenspark geeft nu aan zichzelf méér tijd te willen geven en zelfs alternatieve mogelijkheden te willen onderzoeken. Concreet betekent het dat vooralsnog tot 1 juli 2021 géén vignet zal worden ingevoerd. En dat het gebruiken van de mountainbikeroutes tot tenminste die tijd dus gratis is.
Lees meer over de uitstel van het vignet en de discussie rondom ‘vrij rijden’ in het gebied in dit artikel.
Wederom: geen landelijk vignet
Veel bikers zien graag één landelijk vignet en hoezeer dat ook het meest praktische lijkt vanuit het oogpunt van de gebruiker, de situatie op de Kalmthoutse Heide geeft ook maar weer aan hoe lastig zoiets te realiseren is. Want het gebied is dus een lappendeken van landeigenaren en is bovendien grensoverschreidend. Een landelijk vignet is welhaast per definitie onwerkbaar ten aanzien van de verdeling van de opbrengsten en de wijze waarop elke landeigenaar het onderhoud bekostigd.
Kijk voor meer informatie én GPX-files van de routes op: www.grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike
De vignetplicht is voorlopig uitgesteld tot 1 juli 2021.
Blijkbaar ingezonden brief naar gemeente en Grenspark: Wij zijn een groepje recreatieve mountainbikers en wandelaars en gaan af en toe is in de bossen rondom de gemeente Woensdrecht fietsen. Hebben ook veel contact met andere fietsclubjes die wat fanatieker zijn. Daarom stellen wij dan ook gezamenlijk deze mail op. Hier horen we dezelfde klachten die jullie waarschijnlijk ook horen en is de onrust wel erg groot. De grootste aanleiding is dat er door de lokale mountainbikers nooit is gevraagd om de singletracks. Er wordt veel geschreven dat het Vignet het probleem is maar dit is niet het geval. Het gaat… Lees meer »
Beste Jos, Uw bericht is met aandacht gelezen, helaas voor u valt niet in goede aarde. Ik kan weinig empathie opbrengen voor dit stuk, er wordt namelijk in het geheel niet gerept over het feit dat vrij MTB’en valt onder illegaal MTB’en als dat over gronden gaat die privé eigendom zijn. Zo worden er letterlijk de vouwen uit je broek gereden als je over je eigen grond wandelt. Als je MTB’ers er op aan spreekt dan kun je een grote mond terug krijgen en rijd men gewoon door. Ik kan dus niet beamen dat er gemoedelijk wordt gepraat met mensen… Lees meer »
Beste, Ik heb deze brief niet ingezonden. Ik snap wel de reactie van de MTB’ers en ook die van u. Ik vermoed dat de inzender bedoeld, en ben het daar mee eens, dat het grenspark en de gemeente niet beseffen dat er nu veel meer gefietst gaat worden in het bos. Zij hebben een pretpark gecreeerd maar geven dit niet toe. Het bos is nu nog meer belast wat te zien is in de schade die optreed. De overlast wordt nog groter wat resulteert dat ik straks helemaal niet meer in “mijn eigen” bos (als lokale bewoner) mag komen. Als… Lees meer »