Nieuwe velgen rechtstreeks uit de mal
DT Swiss gebruikt nu één mal om velgen te maken, waarbij de velg van de buitenkant wordt opgebouwd. Dit in tegenstelling tot de (blijkbaar) meer reguliere manier van het eerst los samenstellen van de binnenlaag om het geheel pas daarna in een mal te plaatsen. Door het rechtstreeks volledig opbouwen in de mal elimineert DT Swiss een stap waarbij het risico bestaat op het insluiten van lucht tussen de hars en het carbon. Dit soort imperfecties heeft een flinke impact op de uiteindelijke sterkte van het carbonlaminaat. Veel fabrikanten ondervangen dit door simpelweg méér materiaal te gebruiken, zodat het geheel zeker sterk genoeg is. Maar ja, méér materiaal betekent ook méér gewicht.
Zonder in echte details te treden leidt de nieuwe productiemethode volgens DT Swiss er toe dat de nieuwe 1200-serie carbon velgen een dichtere, meer uniforme samenstelling van het carboncomposiet hebben. Bovendien zijn de vezels doorlopend en dus niet onderbroken in de zones die hoge impacts krijgen. Daardoor is de velg uiteindelijk veel beter bestand tegen hoge belastingen en impacts van stenen en wortels.
Een ander effect van de nieuwe productiemethode is dat de velgen direct uit de mal klaar zijn. Schuren en lakken nadien is dus niet nodig. Alles bij elkaar is daardoor de velg óók lichter. Tot slot ondergaan alle nieuwe 1200-serie velgen een non-destructieve controle, waarbij alle lagen worden gecontroleerd. Hoe? Ook daarover zwijgt het Zwitserse bedrijf. Maar het is lichter, duurzamer én geeft dus meer bedrijfszekerheid, aldus DT Swiss.
1200-serie mountainbikewielen: XRC, XMC, EXC en HXC
De nieuwe productiemethode wordt gebruikt voor alle velgen uit de nieuwe 1200-serie mountainbikewielen. DT Swiss lanceert meteen verschillende versies voor verschillende disciplines. Niettemin zijn het allemaal haakloze, tubeless-ready velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter. De velgprofielen zijn allemaal asymmetrisch, om de spaakhoek links en rechts meer gelijk te trekken. Daardoor is de spaakspanning links en rechts ook meer gelijk en dat levert een duurzamer wiel op.
180-serie naven met Ratchet EXP, Ratchet EXP OS en Ratchet DEG-vrijlopen
Alle wielen zijn gepaakt rond DT Swiss’ 180-serie naven. Maar om het wat complexer te maken, gebruiken ze er drie varianten van. Die delen allemaal de SINC-lagers met stalen ringen en keramische kogels.
Er wordt echter flink wat gegoocheld met het type vrijloop. DT Swiss staat natuurlijk bekend om z’n getande vrijloopringen die axiaal ingrijpen. Maar daar heeft de Zwitserse firma inmiddels meerdere varianten van. Drie daarvan vind je nu in de nieuwe 1200-serie. Zo heeft de lichtgewicht crosscountry-wielset XRC 1200 Spline de Ratchet EXP, waarbij slechts één vrijloopring axiaal kan bewegen. Bij de marathon- tot trailgeoriënteerde XMC 1200 heb je de diezelfde Ratchet EXP vrijloop óf het onlangs geïntroduceerde Ratchet DEG-vrijloopontwerp; het originele DT Swiss-ontwerp maar dan groter. Bij de trail- tot enduro-specifieke EXC 1200-wielen komen de 180-achternaven altijd met Ratchet DEG-vrijloop. Tot slot is er nog de HXC 1200 wielset voor e-bikes. Deze heeft dan weer de Ratchet EXP OS, waarbij die laatste twee letters staan voor ‘oversized’.
Uiteraard zijn al deze vrijloop-opties er met een Shimano Microspline- en Sram XD-cassettepassing.
DT Swiss 1200-serie overzicht
Bron en meer info: dtswiss.com