Carbon velgen kant-en-klaar uit de mal
In de fietsindustrie zijn carbon onderdelen niet meer weg te denken. Het zwarte composietmateriaal biedt de mogelijkheid met meer vormvrijheid sterke en lichte producten te maken. Maar carbon is in de regel erg bewerkelijk, met veel manuele handelingen. En precies op dat punt wordt nog flink geïnnoveerd. Enerzijds om de kosten te drukken, anderzijds om de kwaliteit te borgen. En precies dat was het uitgangspunt voor DT Swiss toen het vorig jaar met een serie nieuwe carbon velgen op de proppen kwam voor z’n 1200-serie wielen.
De crux bij deze nieuwe carbon velgen is dat klaar zijn zodra ze uit de mal komen. Volgens DT Swiss geeft dit unieke proces, waarbij de velg vanaf de buitenkant wordt opgebouwd, een meer uniforme samenstelling van het carboncomposiet. Het zou imperfecties, zoals het insluiten van lucht, nog verder elimineren. Hierdoor kan de sterkte van de velg veel beter gegarandeerd worden, aldus de Zwitserse firma. Bovendien hoeven de velgen niet afgewerkt te worden als ze uit de mal komen. Stickers er op en klaar om tot een wiel gevlochten te worden.
Dat doet DT Swiss uiteraard zelf. De nieuwe, haakloze tubeless velgen past het merk toe in z’n 1200-serie wielen voor alles van crosscountry tot en met enduro. En waar het merk wel z’n aluminium velgen los leverde, was dat met de carbon velgen tot nu toe niet het geval. Maar vanaf nu kun je ze ook los kopen en bouw je daarmee dus naar eigen inzicht een set wielen.
XRC 310, XMC 320 en EXC 330
Zowel de XRC 310, XMC 320 als EXC 330 zijn haakloze, tubeless-ready velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter. Ze zijn geoptimaliseerd voor gebruik van banden van 2.4 tot 2.6 inch breedt, maar je kunt volgens DT Swiss zelfs tot 3.0 inch gaan.
De velgprofielen zijn allemaal asymmetrisch, om de spaakhoek links en rechts meer gelijk te trekken. Daardoor is de spaakspanning links en rechts ook meer gelijk en dat levert een duurzamer wiel op. Anders dan je misschien op basis van het getal zou in de typenaam verwachten, staat dit niet voor het gewicht van de betreffende velg. De XRC 310 weegt bijvoorbeeld 373 gram.
Ze komen bovendien met een levenslange garantie op materiaal- en fabricagefouten. Daarnaast biedt DT Swiss een fair-share policy aan. Gaat je velg door eigen toedoen stuk, dan kun je een vervangend exemplaar krijgen voor 179 euro per velg. Dat minder dan de helft van de nieuwprijs. En zoals we vaker zeggen, zijn dit soort bepalingen minstens zo belangrijk – of misschien haast nóg belangrijker – dan de basale gegevens van de velgen zelf, wanneer je in de markt bent voor een carbon upgrade.
XRC 310
- Afmetingen:
- Diameter: 29″
- Velgprofiel: 30 millimeter intern, 20 millimeter hoog
- 28 spaakgaten
- Gewicht: 373 gram (geclaimd)
- Diameter: 29″
- Maximale belasting: 110 kg (fietser + fiets)
- Accessoires:
- Vinyl stickerset (rood, goud, zwart)
- DT Pro Lock Hex aluminium spaaknippels (zwart)
- Tubeless velglint en ventiel
- Prijs: 599 euro
XMC 320
- Afmetingen:
- Diameter: 27,5″
- Velgprofiel: 30 millimeter intern, 22 millimeter hoog
- 28 spaakgaten
- Gewicht: 440 gram (geclaimd)
- Diameter: 29″
- Velgprofiel: 30 millimeter intern, 22 millimeter hoog
- 28 spaakgaten
- Gewicht: 470 gram (geclaimd)
- Diameter: 27,5″
- Maximale belasting: 120 kg (fietser + fiets)
- Accessoires:
- Vinyl stickerset (rood, goud, zwart)
- DT Pro Lock Hex aluminium spaaknippels (zwart)
- Tubeless velglint en ventiel
- Prijs: 599 euro
EXC 330
- Afmetingen:
- Diameter: 27,5″
- Velgprofiel: 30 millimeter intern, 22 millimeter hoog
- 28 of 32 spaakgaten
- Gewicht: 500 gram (geclaimd)
- Diameter: 29″
- Velgprofiel: 30 millimeter intern, 22 millimeter hoog
- 28 of 32 spaakgaten
- Gewicht: 535 gram (geclaimd)
- Diameter: 27,5″
- Maximale belasting: 130 kg (fietser + fiets)
- Accessoires:
- Vinyl stickerset (rood, goud, zwart)
- DT Pro Lock Hex aluminium spaaknippels (zwart)
- Tubeless velglint en ventiel
- Prijs: 599 euro
Bron en meer info: dtswiss.com