De Unbound gravelwedstrijd in de Amerikaanse staat Kansas staat te boek als hét grootste gravelevenement in de wereld. En met 200 mijl (320 kilometer) is het beslist één van de zwaarste. De populariteit neemt al maar toe en het heeft inmiddels een flinke aantrekkingskracht op talloze (ex-)professionele wielrenners. Spek voor de bek van marketinglui die maar wat graag hun gravelproducten aan dergelijke epische avonturen ophangen. Niet dat DT Swiss met z’n nieuwe carbon gravelwielen doet, overigens. Dus wat dat aangaat laat ik mezelf hier voor het karretje spannen van hype-gedreven marketing? Hoe dan ook: de populariteit van Unbound is exemplarisch voor de breedte van het gravelgenre. En precies dát is waar DT Swiss wél op aanhaakt. Want met de GRC 1100 en GRC 1400 gravelwielen zet de Zwitserse firma een serie wielsets neer met carbon velgen voor alles van de avonturier tot de gravelracer die aerodynamica van belang vindt.
Velgranden mét haak
En over (aan-)haken gesproken: misschien wel het meest bijzondere aan DT Swiss’ nieuwe GRC 1100 en GRC 1400 gravelbikewielen is het feit dat de carbon velgen velgranden mét haken hebben. Juist ja; een ‘ouderwets’ velgprofiel, terwijl zowat de hele fietsindustrie het haakloze velgprofiel heeft omarmd, maakt de Zwitserse firma heel bewust een andere keuze.
Met het voorzien van haken aan de velgranden is nu het hele portfolio aan racefiets- en gravelwielen van DT Swiss dus niet-haakloos. Het is namelijk zo dat het hele haakloze-concept valt of staat bij de passing tussen velg en band. En hoewel er in zekere zin industrienormen zijn (ETRTO) rondom tubeless-velgen en banden, blijkt in de praktijk dat de variatie in passing tussen band en velg te groot is om 100 procent zekerheid te geven. Enkele incidenten bij het wielrennen, waarbij banden van velgen afliepen, onderstrepen dit deels. Deels, want in veel van die gevallen blijken combinaties van velg en band tegen advies in van de betreffende fabrikanten toch gemonteerd te zijn. Maar dat op zichzelf bevestigt alleen al hoe fluïde de definitie voor tubeless-velgen en banden blijkbaar is. En blijkbaar werkt dit harder door bij smalle(re) banden op hoge druk.
Bij DT Swiss zoeken ze beslist de grenzen op… in hun testlaboratorium. En daardoor spelen ze bij hun uiteindelijke producten op safe. En zo nu dus ook bij de gravelwielen. “In het geval van gravelwielen geloven we dat velgranden mét haak de ultieme oplossing zijn voor veiligheid en gebruiksgemak,” aldus DT Swiss in z’n persbericht.
GRC 1100 Dicut en GRC 1400 Dicut met 30 en 50 millimeter hoge velgen
Met de introductie van de GRC 1100 en GRC 1400 brengt DT Swiss in feite vier verschillende gravelwielen naar de markt. Want beide wieltypen zijn naar keuze verkrijgbaar met een 30 en 50 millimeter hoge velg. Beide velgen hebben een interne breedte van 24 millimeter, gemeten tussen de haakranden. Aerodynamica is bij beide velgen een belangrijk onderwerp tijdens de ontwikkeling geweest, maar DT Swiss zet vooral de 50 millimeter hoge velg neer als de ‘racer’. De 30 millimeter hoge velg is meer gericht op de avonturier, aldus DT Swiss. Daarin kun je dus ook lezen dat die avonturier minder om aerodynamica geeft. Aan de andere kant is de 30 millimeter hoge velg 100 gram lichter dan de 50 millimeter hoge velg. En ik kan me voorstellen dat een gravelracer ook dát van belang vindt. Hoe dan ook: je hebt dus de keuze.
180 en 240 Dicut-naven
Het verschil tussen de GRC 1100 Dicut en GRC 1400 Dicut wielen zit hem dus niet zo zeer in de velgopties, maar in de naven en spaken die DT Swiss toepast. De GRC 1100 wielen zijn opgebouwd met de 180 Dicut-naven, terwijl de GRC 1400 240 Dicut-naven hebben. Dicut is een term die DT Swiss aan z’n meest high-end race- en gravelnaven hangt en komt voort uit de tijd dat die naven een diamantvormig flenzen hadden. Inmiddels is die uitgesproken vorm al lang en breed van het toneel verdwenen, maar de naam is blijven hangen.
De GRC 1100 is er alleen in 700c, de GRC 1400 is met de 30 millimeter hoge velg óók in 650b verkrijgbaar. In alle uitvoeringen zijn de naven voorzien van de centerlock schijfrempassing. Bij de achternaven heb je de keuze uit Sram XDR, Shimano Road, Shimano Microspline en Campagnolo N3W-cassettepassing. Beide wielseries hebben de Ratchet EXP, DT Swiss’ vrijloopringen-systeem.
Specificaties
E-bike variant: HGC 1400 Spline
De 30 milimeter hoge carbon velg is in 700c en 650b-uitvoering óók verkrijgbaar als HGC 1400 Spline wielset. De ‘H’ staat voor ‘Hybrid’, wat bij DT Swiss betekent dat het om e-bike-specifieke producten gaat. De HGC 1400 Spline wielen zijn opgebouwd met 240 naven met de oversized Ratchet EXP vrijloop die bestand is tegen het hogere aandrijfkoppel van e-bikes.
Bron en meer info: dtswiss.com