DT Swiss introduceert 350 SP PL-7 naafdynamo specifiek voor… gravelbikes

Als het geen gravel is, dan is het geen nieuws tegenwoordig. Althans, dat zou je denken nu DT Swiss z’n aanbod uitbreidt met een naafdynamo voor… jawel, gravelbikes. De DT Swiss 350 SP PL-7 dynamovoornaaf maakt gebruik van de PL-7 generator van de Taiwanese firma Shutter Precision, waarmee de Zwitserse firma zegt één van de meest efficiënte naafdynamo’s op de markt te hebben.

DT Swiss 350 SP PL-7 naafdynamo voor gravelbikes

Voor een machine die als hét tweewielerequivalent van het Zwitserse zakmes wordt versleten, valt er aan de gravelbike nog best wel wat te optimaliseren. Althans, zoiets moet DT Swiss gedacht hebben. Want als je lange dagen op het zadel maakt, is het niet gezegd dat je voor het invallen van de nacht weer thuis bent. Of op de plek van bestemming, wat dat ook mag zijn. En om die reden brengt DT Swiss een eigen naafdynamo, zodat je niet afhankelijk bent van batterijen om je pad te verlichten.

Toegegeven, bijzonder is het wel om er van uit te gaan dat het bovenstaande ‘probleem’ alleen bij gravelbikes speelt. Aan de andere kant, genoeg mensen die een gravelbike gebruiken om naar het werk te fietsen, of gewoon ’s avonds ná het werk nog wat trainingskilometers af te haspelen. Sterker, talloze nieuwe gravelbikes komen tegenwoordig mét een voorziening om de bedrading van een naafdynamo binnendoor te laten verlopen. Of waarbij je op zijn minst via een lusje aan de vork de kabel met een tie-wrap netjes vast kunt zetten.

Maar nee, echt voorbehouden voor gravelbikes is een naafdynamo natuurlijk niet. En dat gaat ook op voor de nieuwe naafdynamo van DT Swiss die het merk onder de 350-familie schaart. Maar ja; gravelspecifiek spul is nu eenmaal nieuws voor de media en die laten zich er dan ook graag voor vangen. Oh… uh… nou ja, waarvan akte. Heb je een voorvork met een 100 millimeter inbouwbreedte en een 12 millimeter steekas, dan past de DT Swiss 350 SP PL-7 naafdynamo prima, ongeacht wat voor type fiets het is.

DT Swiss 350 SP PL-7 naafdynamo voor gravelbike

DT Swiss: “Onze naafdynamo is een van de meest efficiënte op de markt”

Voor deze naafdynamo heeft DT Swiss niet het wiel (…) zelf uitgevonden. De generator in deze nieuwe voornaaf betrekt DT Swiss namelijk bij het Taiwanese Shutter Precision, meer specifiek de PL-7. Maar laat het aan DT Swiss maar over om daar goede redenen voor te hebben. Volgens DT Swiss is de PL-7 generator namelijk één van de meest efficiënte op de markt.

Wanneer je géén verlichting aan hebt geeft een dynamo nog altijd iets weerstand. Zo ook in het geval de DT Swiss 350 SP PL-7, al is dat slechts 1 watt bij snelheden tot 30 kilometer per uur. Of zoals DT Swiss in z’n persbericht zegt: “amper merkbaar bij het bikepacken”. Dat is in elk geval een stuk minder dan menig concurrerende naafdynamo.

Met de verlichting aan loopt de weerstand natuurlijk op. Bij 15 kilometer per uur levert de dynamonaaf al de standaard opbrengst van 6 volt bij 3 watt. Daarbij behaald de naafdynamo een efficiëntie van 72 procent. Oftewel om die 3 watt aan elektrisch vermogen te produceren, moet jij zelf 4.2 watt mechanisch vermogen opbrengen. En ook dat is een stuk beter dan veel andere – en veelal duurdere – naven op de markt. Zo komt de Son 28 naafdynamo maar tot 65 procent efficiëntie bij diezelfde snelheid, terwijl die toch een stuk prijziger is.

DT Swiss 350 SP PL-7 als losse naaf of als onderdeel van compleet voorwiel

De 350 SP PL-7 naafdynamo draait uiteraard op de befaamd precisielagers van DT Swiss en je kunt voor service en onderhoud dan ook terugvallen op het dealer- en ondersteuningsnetwerk van de Zwitserse fabrikant. De naaf is gemaakt voor 24 rechte spaken en een centerlock remschijfmontage en weegt 376 gram. De inbouwbreedte is 100 millimeter en je monteer hem met een 12 millimeter steekas. Als losse naaf levert DT Swiss de 350 SP PL-7 naafdynamo vanaf 174,90 euro.

Daarnaast kun je hem ook in twee complete voorwielen krijgen. De GR 1600 Spline Dyn heeft een aluminium velg met gelaste naad, met een velghoogte van 25 millimeter en een interne velgbreedte van 24 millimeter. Dit voorwiel weegt 1.075 gram en kost je 320,90 euro. Voor 248,90 euro heb je de GR 1800 Spline Dyn. Die heeft dezelfde velgafmetingen, maar deze velg heeft een velg waarbij de einden met elkaar via een tussenstuk zijn verbonden. Dat is goedkoper in productie, maar ook wat zwaarder. Deze versie weegt 1.098 gram.

DT Swiss 350 SP PL-7 naafdynamo

Als losse voornaaf koop je de DT Swiss 350 SP PL-7 voor net geen 175 euro.

DT Swiss levert de 350 SP PL-7 naafdynamo ook in een compleet G 1800 of G 1600 Spline voorwiel.

Bron en meer info: dtswiss.com


* Nightbiken: Lees de disclaimer!

Nightbiken

Heel tof, nightbiken, maar het mag lang niet overal in Nederland. Terreineigenaren en -beheerders kunnen daarvoor diverse redenen aanvoeren, maar doorgaans heeft het te maken met verstoring van fauna. ’s Avonds worden veel dieren juist actief op de plekken waar overdag de mountainbikers, gravelbikers, ruiters en wandelaars hun ding mogen doen. Een biker met een bouwlamp schrikt natuurlijk af, zeker met de snelheid waarmee deze zich verplaatst. Dit zorgt voor stress bij dieren en verstoort onder andere eetgedrag. Een vluchtend dier kan bovendien in paniek de weg op rennen. Omdat mountainbikeroutes vaak aan de rand van landgoederen liggen schuilt hier dus een reëel gevaar! Voor bredere gravelpaden en (deels) verharde fietspaden geldt hetzelfde, dus ook wanneer je niet met de mountainbike maar met de racefiets of gravelbike op pad gaat, doe je er goed aan je te realiseren wáár je mag rijden, en ook wat dat voor effect kan hebben.

Wil je schade aan jezelf, de natuur en mogelijk derden voorkomen (alsmede een flinke boete)? Hou dan de volgende tips in je achterhoofd:

  • Zoek uit of je op je beoogde route mág nightbiken. Bossen en officiële natuurgebieden zijn in de regel ’s nachts niet toegankelijk. Dit geldt óók voor (nagenoeg) alle officiële mountainbikeroutes en in veel gevallen ook voor (on)verharde fietspaden die een natuurgebied doorkruisen.
  • De uitzonderingen op die regel zijn doorgaans stadsparken en landgoederen van onder andere de gemeente.
  • Rijd niet in grote groepen. Dat is overdag al niet handig. Een flinke groep bikers met genoeg licht voor een voetbalstadion om jaloers op te zijn… Dat is zéker verstorend voor de natuur!
Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Rik
Rik
27 dagen geleden

Maar kan je de lagers zelf vervangen?