Voor een machine die als hét tweewielerequivalent van het Zwitserse zakmes wordt versleten, valt er aan de gravelbike nog best wel wat te optimaliseren. Althans, zoiets moet DT Swiss gedacht hebben. Want als je lange dagen op het zadel maakt, is het niet gezegd dat je voor het invallen van de nacht weer thuis bent. Of op de plek van bestemming, wat dat ook mag zijn. En om die reden brengt DT Swiss een eigen naafdynamo, zodat je niet afhankelijk bent van batterijen om je pad te verlichten.
Toegegeven, bijzonder is het wel om er van uit te gaan dat het bovenstaande ‘probleem’ alleen bij gravelbikes speelt. Aan de andere kant, genoeg mensen die een gravelbike gebruiken om naar het werk te fietsen, of gewoon ’s avonds ná het werk nog wat trainingskilometers af te haspelen. Sterker, talloze nieuwe gravelbikes komen tegenwoordig mét een voorziening om de bedrading van een naafdynamo binnendoor te laten verlopen. Of waarbij je op zijn minst via een lusje aan de vork de kabel met een tie-wrap netjes vast kunt zetten.
Maar nee, echt voorbehouden voor gravelbikes is een naafdynamo natuurlijk niet. En dat gaat ook op voor de nieuwe naafdynamo van DT Swiss die het merk onder de 350-familie schaart. Maar ja; gravelspecifiek spul is nu eenmaal nieuws voor de media en die laten zich er dan ook graag voor vangen. Oh… uh… nou ja, waarvan akte. Heb je een voorvork met een 100 millimeter inbouwbreedte en een 12 millimeter steekas, dan past de DT Swiss 350 SP PL-7 naafdynamo prima, ongeacht wat voor type fiets het is.
DT Swiss: “Onze naafdynamo is een van de meest efficiënte op de markt”
Voor deze naafdynamo heeft DT Swiss niet het wiel (…) zelf uitgevonden. De generator in deze nieuwe voornaaf betrekt DT Swiss namelijk bij het Taiwanese Shutter Precision, meer specifiek de PL-7. Maar laat het aan DT Swiss maar over om daar goede redenen voor te hebben. Volgens DT Swiss is de PL-7 generator namelijk één van de meest efficiënte op de markt.
Wanneer je géén verlichting aan hebt geeft een dynamo nog altijd iets weerstand. Zo ook in het geval de DT Swiss 350 SP PL-7, al is dat slechts 1 watt bij snelheden tot 30 kilometer per uur. Of zoals DT Swiss in z’n persbericht zegt: “amper merkbaar bij het bikepacken”. Dat is in elk geval een stuk minder dan menig concurrerende naafdynamo.
Met de verlichting aan loopt de weerstand natuurlijk op. Bij 15 kilometer per uur levert de dynamonaaf al de standaard opbrengst van 6 volt bij 3 watt. Daarbij behaald de naafdynamo een efficiëntie van 72 procent. Oftewel om die 3 watt aan elektrisch vermogen te produceren, moet jij zelf 4.2 watt mechanisch vermogen opbrengen. En ook dat is een stuk beter dan veel andere – en veelal duurdere – naven op de markt. Zo komt de Son 28 naafdynamo maar tot 65 procent efficiëntie bij diezelfde snelheid, terwijl die toch een stuk prijziger is.
DT Swiss 350 SP PL-7 als losse naaf of als onderdeel van compleet voorwiel
De 350 SP PL-7 naafdynamo draait uiteraard op de befaamd precisielagers van DT Swiss en je kunt voor service en onderhoud dan ook terugvallen op het dealer- en ondersteuningsnetwerk van de Zwitserse fabrikant. De naaf is gemaakt voor 24 rechte spaken en een centerlock remschijfmontage en weegt 376 gram. De inbouwbreedte is 100 millimeter en je monteer hem met een 12 millimeter steekas. Als losse naaf levert DT Swiss de 350 SP PL-7 naafdynamo vanaf 174,90 euro.
Daarnaast kun je hem ook in twee complete voorwielen krijgen. De GR 1600 Spline Dyn heeft een aluminium velg met gelaste naad, met een velghoogte van 25 millimeter en een interne velgbreedte van 24 millimeter. Dit voorwiel weegt 1.075 gram en kost je 320,90 euro. Voor 248,90 euro heb je de GR 1800 Spline Dyn. Die heeft dezelfde velgafmetingen, maar deze velg heeft een velg waarbij de einden met elkaar via een tussenstuk zijn verbonden. Dat is goedkoper in productie, maar ook wat zwaarder. Deze versie weegt 1.098 gram.
Bron en meer info: dtswiss.com
Maar kan je de lagers zelf vervangen?
Daarover zul je even bij DT Swiss moeten informeren. Ik kan me voorstellen dat dat met de bekabeling een iets complexer werkje kan zijn.