Spline 1900 nu met Ratchet LN
In de Spline 1900 wielset-serie past DT Swiss de 370-serie naven toe. Deze naven hebben eenzelfde modulaire opbouw als de andere naven van het merk uit Zwitserland. Dat betekent afgedichte cartridgelagers en relatief gemakkelijk uitwisselbare drivers. Zodoende kun je cassettes met Shimano HG, Shimano Microspline, Sram XD, Sram XDR of Campagnolo passing monteren. Tot dusver hield DT Swiss de befaamde ratchet-vrijloop voorbehouden aan de duurdere (en lichtere) naafseries. De 370-serie had zodoende een vrijloopsysteem op basis van 3 pallen.
Eerder dit jaar gaf DT Swiss al te kennen de losse 370-serie naven standaard uit te voeren met de ratchet-vrijloop. Omdat de afdichting tussen de naafhuls en de cassette-driver bij deze serie naven afwijkt van de 350 en 240-serie naven, is de driver voor de 370-serie naven nog altijd een specifieke voor deze serie. Het concept heet dan ook ‘Ratchet LN’. De ratchet-ringen zijn echter identiek aan die van de 350-serie.
Vanaf nu levert DT Swiss de Spline 1900 wielsets ook uit met de 370 naven mét Ratchet LN. Standaard zijn ze dan voorzien van de 18-tands vrijloop. Die hebben een effectieve vrijloophoek van 20º. Maar uiteraard kun je deze ringen eenvoudig vervangen door versies met 24, 36 of 54 tanden. Die geven je een vrijloophoek van respectievelijk 15º, 10º en 6,7º.
Bredere velgen: 25 en 30 mm.
De Spline 1900 wielenserie bestaat in de kern uit 3 modellen, de X 1900 Spline, M 1900 Spline en E 1900 Spline. Die letters staan voor respectievelijk cross country, allmountain en enduro. Bij de X 1900 Spline wielset had je voorheen de keuze uit een velg met een binnenbreedte van 22,5 en 25 mm. Vanaf nu zal alleen de 25 mm brede versie beschikbaar zijn. De M 1900 Spline is er vanaf nu alleen met velgen met een binnenbreedte van 30 mm. Dat geldt ook voor de E 1900 Spline wielsets. In alle gevallen zijn de uiteinden van de aluminium velgen middels een insert met elkaar verbonden. Bovendien zijn de spaakgaten voorzien van eyelets voor extra sterkte.
DT Swiss 1900 Spline modellen
Alle 1900 Spline wielen maken gebruik van dezelfde 370 straightpull-naven, die je kunt krijgen in diverse as-configuraties (boost en niet-boost). De naven van de X en M 1900 Spline hebben een centerlock-schijfremmontage, maar de wielsets komen standaard mét 6-bouts adapters. De E 1900 Spline wielsets komen altijd met naven voorzien van de 6-bouts schijfremmontage. Verder zijn de wielsets opgebouwd met DT Champion spaken en Pro Lock Squarx aluminium nippels. De X 1900 Spline is er alleen in 29″, terwijl de M 1900 Spline en E 1900 Spline in 27,5″ en 29″ diameters verkrijgbaar zijn. De X en M versies zijn er vanaf 1894 gram per wielset. De E 1900 Spline is er vanaf 2.004 gram (27,5″). In alle gevallen is de prijs hetzelfde: € 449 per wielset en komen ze standaard met tubeless-velglint gemonteerd.
Bron en meer info: www.dtswiss.com