Daar hopen ze nu met de nieuwe F 535 One verandering in aan te brengen…
“To make a competitive product you need to cover all the needs for its given application. We do that at DT Swiss, with Swiss accuracy and a sense for unparalleled quality.” Dat kopt het persbericht. Wij voegen daar zelf nog een ‘maar’ aan toe: ‘… maar dat ging niet zo op voor hun voorvorken…’. Hoewel Nino Schurter er (bij benadering) zo’n twee miljoen wedstrijden op won, was dat eerder een gevalletje ‘ondanks’ dan ‘dankzij’ de vorken uit Zwitserland. De kwaliteit wisselde namelijk nogal.
Met het F 535 platform zet het Zwitserse merk een geheel nieuw ontwerp neer dat het veringsvraagstuk zo holistisch mogelijk moet beantwoorden. Oftewel: álles integraal bekeken en alles dan ook heel goed kunnen. Met de F 535 One die nu als eerste wordt voorgesteld, mikken ze op het all mountain segment om de nieuwe dempertechniek te bewijzen.
Uit het persbericht:
PlushPort: ‘Demping nu nog compromislozer…’
De nieuwe voorvork heeft 35 mm poten, maar is naar DT Swiss’ zeggen bewust niet té stijf gemaakt. De stijfste concurrentie is té stijf volgens hun… Stijfheid is ook wat ons betreft enigszins overgewaardeerd en flex werkt in bepaalde mate in het voordeel van controle en comfort. Hoewel wij dié gedachte dus niet zullen ontkrachten, kan het ook een gevolg zijn van het ontwerp (dus eigenlijk: ‘we kregen hem niet stijver…’) en niet zo zeer een bewuste keuze. Dat terzijde. Qua veer is de vork weinig opzienbarend: één grote luchtkamer met kleine stalen (‘CoilPair’) voor de negatieve veerweg en dus het verlagen van de losbreekkracht van de gehele voorvork. Uiteraard is de veercurve te beïnvloeden met volumespacers, wat DT Swiss ‘APT’ (Air spring Progression Tune) noemt.
Het échte grote nieuws vinden we in de demper. DT Swiss claimt ’s werelds eerste positie-afhankelijke demper voor de mountainbike te hebben. Wat dat is en wat het voordeel is, is alleen uit te leggen aan de hand van de huidige standaard: Een traditioneel dempersysteem heeft een zuiger met gaten (poorten) van een vaste maat. De doorstroming wordt vervolgens beïnvloed door een klepje in de vorm van een dunne shim. Die buigt open naarmate de druk toeneemt. Die druk is afhankelijk van de snelheid waarmee de vork inveert en hiermee de snelheid waarmee de olie verplaatst. Typisch zijn er meerdere poorten en shims (met verschillende veerkracht en dus tegendruk) om een verschil te kunnen maken tussen high speed en low speed compressie. Afhankelijk van het type voorvork dat je hebt, zijn die ook nog eens (extern) regelbaar.
Het punt is dat bij dit systeem de demping bij elke positie in de veerweg hetzelfde gedrag vertoont. De veerdruk van de shims verandert namelijk niet; enkel de oliestroom als gevolg van de snelheid waarmee de vork beweegt. Je kan poortgrootte en/of veerdruk misschien extern verstellen met knoppen, maar dan nog geldt dat voor de gehele veerweg.
De heilige graal – aldus velen – is een systeem dat andere dempingskarakteristieken kán hebben, afhankelijk van de vork in zijn veerweg zit. Oftewel: positie-afhankelijke demping. DT Swiss zegt dit nu voor elkaar te hebben met hun ‘Plushport’.
Ze zijn schaars in het delen van de constructieve details, maar waar het op neer komt is dit: de compressiedemping kent 3 unieke fasen. Van 0 tot 30% veerweg is er amper compressiedemping. Olie kan vrij eenvoudig door de demper bewegen. Hierdoor is de voorvork veel vrijer om te bewegen en daardoor uitermate gevoelig voor kleine oneffenheden. Vanaf 30 tot 50% van de veerweg neemt de compressiedemping toe, zodat je richting de helft van de veerweg steeds meer support (tegendruk) in de voorvork krijgt. Van 50 tot 100% veerweg neemt de compressiedemping nóg wat verder toe, voor nog meer support en uiteindelijk het voorkomen van het doorslaan (bottom-out).
Andere dempersystemen zijn altijd een compromis tussen fijngevoeligheid én support halverwege (mid-stroke support); Het ene aspect gaat ten koste van het andere. DT Swiss zegt dit compromis met hun positie-afhankelijke demper niet te hoeven sluiten. De overgang tussen alle fase is daarbij naadloos. Hoewel de voorvork met verschillende veerwegen tussen 130 en 160 mm komt, is dit niet zomaar te verstellen met een spacers of soortgelijks. De demper is namelijk veerweg-afhankelijk. Wil je meer of minder veerweg? Dan moet je een andere luchtveer én demper kopen…
De compressiedemper is overigens nog steeds instelbaar in 3 standen waarmee je het niveau van compressiedemping kunt beïnvloeden: Open, Drive en Lock. De eerste en laatste opties spreken voor zich. De Drive modus is ideaal voor het offroad klimmen; het creëert een platform dat de trapefficiency vergroot, zónder de voorvork helemaal te blokkeren.
Ontwerp
De ontwikkeling van de nieuwe voorvork begon al in 2015. Alhoewel de dempertechniek veruit het meest complexe is, hebben de Zwitsers ook de buitenzijde van de voorvork flinke aandacht gegeven. De kroon is aan de bovenzijde uitgehold voor een lager gewicht, maar vervolgens weer afgedekt met kapjes. De onderpoten hebben de boog weer aan de voorzijde en is te voorzien van een specifiek voor deze voorvork ontworpen spatbord.
DT Swiss wilt dat je vooral aan het rijden bent en niét aan het verstellen. Met de nieuwe compressiedemper zou er ook weinig behoefte meer móeten zijn om continue je settings te veranderen. Daarom heeft DT Swiss zowel de demperverstelling als de luchtkamer verborgen met afdekkappen op de vorkkroon. Je kunt je echter afvragen of dát dan weer een goed idee is, maar goed. Met een Torx T10 kun je ze weghalen. Diezelfde sleutel gebruik je vervolgens ook voor het verstellen van de compressiedemping én, aan de onderzijde, de rebounddemping. Geen T10 op je mulitool?Geen nood; de steekas heeft een losneembare hendel. Daar achter zit een T10 verstopt!
DT Swiss is wat vaag over eventuele versies van de voorvork. Maar het persbericht laat duidelijk ook een versie zien waarbij je de compressiedemper met een remote óf met een hendel óp de vorkkroon kunt verstellen. Je hebt daarbij dan dus géén Torx sleutel nodig en kan je ‘on the fly’ schakelen tussen de Open, Drive of Lock modus.
Specificaties
DT Swiss begon al in 2015 met de ontwikkeling van deze voorvork. Naar het schijnt was ‘ie in 2017 al een heel eind klaar, maar hebben de Zwitsers bewust nog een jaar intensief getest en details fijngeslepen om de kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen. Zeker met het oog op het verleden een slimme strategie. Er is dan ook veel metaal gebruikt om zo nauwkeurige passingen te kunnen handhaven in productie. Dat komt echter met een nadeel: gewicht. Waren vorige DT Swiss vorken nog vrij licht, nu krijg je véél vork voor je geld: nét iets meer dan 2 kilo!
De F535 One komt in twee basisuitvoeringen. Eén voor 27,5” wielen en een versie die geschikt is voor 29” én 27,5+ wielen. In beide gevallen kun je kiezen uit vier veerwegen: 130, 140, 150 of 160 mm veerweg.
De F535 One is beschikbaar vanaf € 1149. Wanneer, echter, is nog niet medegedeeld.
Bron: www.dtswiss.com