Dubbellucht! Een term die een enkeling wellicht kent in combinatie met vrachtwagens. Vanaf nu kan er echter ook een associatie gemaakt worden met de cyclocross!
Edco introduceert namelijk een nieuw concept waarmee meer grip en stabiliteit voor cyclocrossfietsen mogelijk is binnen, jawel, de reglementen…!
Rob van Hoek van Edco legt uit:
‘3 à 4 jaar geleden werd het wedstrijdreglement aangepast, waarbij de breedte van de cross banden niet meer dan 33 mm mogen zijn. Nergens staat vermeld hoeveel velgen een achterwiel mag hebben. Vorig jaar zijn we met ons researchteam gestart met de ontwikkeling van het ‘dubbel-achterwiel’, hetgeen een hele uitdaging is omdat het netjes in een fiets moet passen zonder noemenswaardige aanpassingen aan het frame. Als basis hebben we een 36 gaats naaf gebruikt en twee voorvelgen van 18 gaats. Door de spaken op een speciale manier onderling te laten kruizen hebben we de gewenste stijfheid in het wiel gekregen. Toen ik met de idee naar Hans Van Kasteren (manager van het Telenet Fidea Cycling Team) stapte, ging alles zeer snel, waardoor er nu al mee wordt proefgereden. De resultaten van de testritten zijn verbluffend, waardoor we met een kleine productie gaan starten mét schijfremmen. (nvdr. momenteel rijden de proefwielen nog met de klassieke remmen)’ |
Tom Meeusen van het Telenet Fidea Cycling team staat open voor vernieuwingen en mocht samen met teamgenoot Bart Wellens als eerste op pad met het nieuwe concept.
Tom:
|
Bart vult aan:
‘Ik ben zonet met mijn training begonnen na een 7 weken durende revalidatie. Ik rijd voornamelijk op de weg met een race fiets, waarbij het dubbel wiel zéker geen functie heeft, integendeel. Ik testte het dubbel-wiel gisteren even uit in de tuin en ik dacht ‘wauw’ ! |
Als laatste licht de manager van het Fidea Cycling team, Hans van Kasteren, toe:
‘Thinking out of the box is mijn motto! Na het seizoen neem ik verlof om me te ontspannen, waardoor het ene idee na het andere binnenschiet! Als mijn goede vriend Rob (Edco) me dan belt met de idee van het dubbel-achterwiel, word ik razend enthousiast en kan het allemaal niet snel genoeg gaan! We hebben de uitvinding en de technische specificaties voorgelegd aan onze jurist en die beweert dat er geen enkel bezwaar is om het wiel effectief te gebruiken in de wedstrijd. Ik kan me bijgevolg moeilijk van de mening ontdoen dat de Bond hier moeilijk een stokje kan voor steken. |
Bron: www.edco.ch
JB
Misschien een leuk idee, maar ‘de bond’ heeft nu in elk geval nog een zee van tijd om het reglement aan te passen tegen het volgende seizoen …
Damn … crash and burn … niet op de datum gelet …
^ :), geniale foto’s en uitleg!