Om maar meteen met die naam te beginnen; E-Drive 9 is dus gelanceerd onder de naam ‘Tektro’. Terwijl de DH7 en TR12-shifters en -derailleurs voor het high-end offroad-segment onder de vlag van TRP Cycling op de markt zijn gezet. TRP staat voor Tektro Racing Products. De Taiwanese fabrikant gebruikt verschillende merknamen voor verschillende marktsegmenten. E-Drive 9 is specifiek ontworpen voor e-bikes. Misschien niet het segment dat je dromen domineert, maar toch is het nieuws interessant. Want uiteindelijk zit voor fabrikanten dáár de grote omzet, waarmee de mogelijkheden gecreëerd worden om ook voor het highend-segment met leuk speelgoed te komen.
Duitse fietsfabrikant Conway werd bij de ontwikkeling betrokken en is de eerste die de nieuwe E-Drive 9 aandrijfonderdelen monteert op zijn Cairon e-bikes, waarover onder dit artikel kort wat meer.
Er zijn meteen twee dingen die opvallen bij Tektro’s E-drive 9-groep: de derailleur wijkt op een cruciaal punt af van de TRP-exemplaren én Tektro levert E-Drive 9 inclusief cassette.
Eigen cassette met maar 9 kransen
Moesten we bij onze duurtest van de TR12 nog teruggrijpen op een cassette van de concurrent, bij de E-Drive 9 lanceert Tektro zijn eerste eigen cassette. En zoals de naam weggeeft, telt-ie ‘maar’ 9 kransen. Slijtage van ketting en cassette is namelijk hét grootste probleem bij fietsen met trapondersteuning. Shimano lanceerde daarom ook al de specifieke Linkglide e-bike-onderdelen, waarbij dikkere kransen en sterkere kettingen alles duurzamer moeten maken. En ook Sram heeft met EX1 specifieke, meer slijtvaste e-mountainbike-onderdelen in huis, waaronder een geheel stalen 8-speed cassette.
Maar waar Shimano 10 en zelfs 11 kransen aanbiedt, houdt Tektro het er bij 9. Het hele idee is namelijk dat op veel e-bikes je vanwege de trapondersteuning niet zulke kleine stappen nodig hebt. Met de verzetten 11, 13, 16, 20, 24, 28, 34, 40, 46 heeft de 9-speed cassette alsnog een totaalbereik van 418%. Dat is volgens Tektro voldoende voor alles van trekkingbikes tot mountainbikes in combinatie met elektrische trapondersteuning.
De CS-M350-9 cassette is geheel vervaardigd uit staal, waarbij de kransen individueel gestansd en vervolgens (deels) aan elkaar geklonken zijn. De onderste 3 kransen zijn los, zodat ze makkelijk te wisselen zijn, aldus het persbericht. Met 545 gram is-ie niet echt licht, maar dat is in dit marktsegment niet het voornaamste aspect. De cassette past op een reguliere Shimano HG-driver – de meest generieke cassette-driver op de markt.
Tektro E-Drive 9 horizontale derailleur
De derailleur is in onze optiek het meest opvallende aan E-Drive 9. Want in tegenstelling tot wat we bij de TRP DH7 en TR12 zagen, heeft Tektro de parallellogram bij de E-Drive 9 (kortweg ED9) derailleur rechtop gezet. Oftewel; het p-gewricht beweegt alleen nog horizontaal. Zoals we tijdens de duurtest van de TR12 onlangs nog uiteenzette, is die constructievorm dé sleutel naar een licht(er) te bedienen derailleur in combinatie met een clutch. Dat hebben ze bij Tektro/TRP dus, in navolging van de DH7 en TR12 derailleurs, duidelijk begrepen. En dat geeft op zijn beurt weer te denken over opvolgende modellen uit de stal van TRP…
Tektro levert de ED9-derailleur in twee varianten. Eén mét, en één zonder clutch. De clutch – een rem in het scharnier van de kettingkooi die het klapperen van de ketting tegen moet gaan – is in de kern identiek aan de versie die je bij de DH7 en TR12-derailleurs vind en werkt dus op basis van pallen. Maar bij de ED9 is deze niet verstelbaar. Het persbericht meldt niet of-ie een aan/uit-knop heeft, maar het lijkt ons logisch dat die er wel eens is met oog op gemakkelijke wielwissels.
De Tektro ED9 RD-M350 mét clutch weegt 361 gram, terwijl de RD-T350 zónder clutch 344 gram op de weegschaal brengt. Beide derailleurwieltjes hebben 12 tanden; over het type lagering rept het persbericht niet. De kettingkooi, tot slot, is gestanst uit staal.
Tektro E-Drive 9 shifter
Opvallend is dat de E-Drive 9 shifter een stuk compacter oogt dan de 12-speed TR12. Dat ligt niet zo zeer aan het gegeven dat er 3 ‘klikjes’ minder zijn, maar omdat de constructie en werking anders is. Bij de TR12 (en DH7) shifter beweegt het kleinste hendeltje rechtlijnig, terwijl alleen de grote hendel roteert. Bij de E-Drive 9 shifter roteren beide hendels. In die zin is het dus een stuk minder uitgesproken en uniek dan de highend-varianten onder de TRP-vlag.
Oók opvallend is dat bij Tektro je tot 3 kransen in één keer laat opschakelen (naar grotere krans). Concurrenten limiteren dat vaak tot maar 1 krans per rotatie van de schakelhendel, om zo de ketting en cassette wat minder extreem te belasten wanneer de rijder met volle trapondersteuning van verzet wisselt.
Specificaties Tektro E-Drive 9
Tektro ED9-derailleur
- Model: RD-M350 (met clutch), RD-T350 (zonder clutch);
- Versnellingen: 9 speed;
- Maximale krans: 46 tanden;
- Clutch: Pallen-vrijloop (RD-M350);
- Gewicht:
- RD-M350: 361 gram;
- RD-T350: 344 gram;
- Derailleurwieltjes: kunststof, 12 tanden;
- Kettingkooi: staal.
Tektro ED9-shifter
- Model: SL-M350-9R;
- Versnellingen: 9 speed;
- Maximaal aantal opschakelingen: 3;
- Gewicht; 105 gram
- Constructie: aluminium, PA6 (nylon) en staal.
Tektro ED9-cassette
- Model: CS-M350-9;
- Versnellingen: 9 speed;
- Bereik: 11-46t (418%);
- Vertanding: 11, 13, 16, 20, 24, 28, 34, 40, 46;
- Constructie: staal, gestanst;
- Gewicht: 545 gram.
Niet los leverbaar
Tektro werkte bij de totstandkoming van deze groep nauw samen met de Duitse fietsfabrikant Conway. Conway monteert Tektro E-Drive 9 op diverse Cairon e-bikes en is daarmee de eerste fabrikant die met de nieuwe Taiwanese groep op de markt komt. Tektro geeft bovendien aan dat ED9-groep alleen via fietsfabrikanten aangeboden wordt. Prijzen van individuele componenten zijn dan ook niet medegedeeld. De Conway Cairon-modellen met de Tektro-groep zijn vanaf februari 2022 beschikbaar.
E-drive 8?
De oplettende lezer had misschien al gezien dat er alleen op de shifter ‘E9’ – of eigenlijk ‘9E’ – staat en op de derailleur alleen ‘E’. Als we vervolgens naar de specificaties van bijvoorbeeld de Conway Cairon S 2.0 625 kijken, dan zien we daar bij de aandrijfonderdelen van Tektro expliciete melding van 8-speed! De cassette – met productcode CS-M330 (de 9-speed heeft het getal 350) heeft een bereik van 11-42t (382%). Het productnummer van de derailleur is echter identiek aan de 9-speed, en het lijkt er dus op dat Tektro hem zowel als 9-speed én 8-speed aanbiedt. Het persbericht meldde hier echter niets over en op de website van Tektro vinden we ook nog niets terug. Hoe dan ook: Tektro/TRP heeft dus in feite al vier groepen…
Bron en meer info: https://tektro.eu/tektro/e-drive-9/