Nee, om nu te claimen dat er een te kort aan wielopties is voor je gravelbike? Daar zou zelfs een politicus niet meer mee wegkomen. Begrijpelijk hoor; buiten banden is een upgrade van je wielen een van de meest merkbare veranderingen aan je gravelbike. En dus bieden talloze partijen opties aan. Zeker in het opstap- en middensegment wordt er door fabrikanten bij gravelbikes al snel bespaard op iets als wielen. Maar ja, wil je een lichtere set, dan kom je al snel uit bij carbon velgen, waarbij prijzen bij elke gram extra besparing juist exponentieel toenemen.
Een lager gewicht is natuurlijk relatief. Want wat de een licht vindt, is oor de ander nog niet licht genoeg. En hetzelfde gaat op bij prijzen. De een vindt 500 euro voor een wielset al een flinke smak geld, de ander overweegt gerust wielen die meer dan 2.000 euro kosten. Maar met een prijs van 999 euro en een gewicht van 1.560 gram is de nieuwe set carbon gravelwielen Tenaci GT25 van Ere Research absoluut beschouwd ontegenzeggelijk interessant.
Dit lijkt sowieso wel een dingetje voor Ere Research, het onderdelenmerk van de Nederlander Piet van der Velde. Zo waren we eerder al eens op pad met de Tenaci GX23-gravelbikewielen met aluminium velgen. En ook de Tenaci GA40 aero-gravelwielen met carbon velgen. Beide sets bevielen ons; ze bieden een materiaal- en afwerkingsniveau dat veel hoger ligt dan je op basis van de prijs zou verwachten.
Tenaci GT25: 25 millimeter hoog én breed
Over de kwaliteit van de nieuwe carbon Tenaci GT25’s laten we ons niet uit. We hebben met deze wielset nog geen ervaring. Maar de tekenen zijn alvast goed. Want ook deze nieuwe carbon gravelwielen van Ere Research zijn gespaakt met de Iona S-naven met afgedichte industriële lagers. De achternaaf heeft een vrijloop met twee 36-tands ratchet-ringen. De spaken haalt Ere Research bij het Belgische Sapim; zowel het voor- als achterwiel zijn elk met 24 CX Leader-spaken opgebouwd.
De carbon velgen zijn compact en slechts 25 millimeter hoog. Het relatief ondiepe velgprofiel is ontwikkeld voor comfort, zo lezen we in het persbericht. Het is daarmee dus een tegenhanger tegen de hoge aero-velgen die juist in de regel alles behalve comfortabel zijn. Goed; met bandenspanning kun je een groter effect bereiken ten aanzien van comfort, maar uiteindelijk telt alles wél op. Over bandenspanning gesproken: Ere zegt dat deze wielen met hun interne velgbreedte van 25 millimeter geschikt zijn voor gravelbanden van 36 tot 54 millimeter breedte op een lage druk. Maar ook racefietsbanden tot 32 millimeter op hogere druk. De velgen zijn uiteraard tubeless-ready, en Ere Research kiest er bewust voor om de velgen een compact haakprofiel te geven voor het opsluiten van de hielddraad van de band.
Specificaties
De carbon Tenaci GT25-gravelwielen van Ere Research wegen 1.560 gram per set en kosten dus een scherpe 999 euro. Ze zijn vrijgegeven voor een rijdersgewicht tot 130 kilogram. Verder zijn ze óók UCI-goedgekeurd, voor als je mee wilt doen aan gravelwedstrijden.
Het vrijloop is naar keuze te verkrijgen met een Shimano HG- of microspline-cassettepassing. Alternatief kun je kiezen voor een Sram XDR- of Campagnolo N3W-cassettepassing voor een 13-speed Ekar-cassette. De Iona S-naven hebben een inbouwbreedte van 100 x 12 en 142 x 12 millimeter voor respectievelijk de voor- en achternaaf. De remschijf monteer je met een centerlock-passing.
De wielen komen rijklaar voorzien van Ere Research tubeless ProClose-velglint en je hebt als eerste eigenaar levenslange garantie. Ook is er een crash replacement programma, wanneer je spaken of velg stuk rijdt.
Bron en meer info: ereresearch.com