Zijn banden vonden al tractie (…) op de markt en wielsets zijn een logisch gevolg. Inmiddels is het programma volledig én vanaf nu ook leverbaar.
Van der Velde is geen onbekende in de industrie. Hij werkt al jaren voor diverse genormeerde merken en ontwierp zadels van niet de minste fietsers uit het profpeloton. Er is ook een grote kans dat jij je rondjes fiets op een zadel dat hij ontworpen heeft. Na een assortiment banden te hebben neergezet ziet hij veel toegevoegde waarde om óók wielsets te leveren. Ja, aanbieders van wielsets zijn er genoeg, maar toch ziet hij heil in eigen wielen. De reden is eigenlijk vrij simpel: de alom aangehouden ERTRO band- en velgafmetingen zijn nog steeds geen garantie voor het succesvol samenwerken van band én wiel. Door beide in eigen beheer te ontwikkelen is die combinatie wél beter voor elkaar te krijgen. Ere Research volgt hiermee merken als Vittoria en Mavic.
Het wielenprogramma omvat wielen voor op de racefiets, cyclocrosser en gravelbike. Ze zijn allemaal gebouwd rond eigen naven en er zijn aluminium en carbon velgen, die allemaal tubeless-ready zijn.
Genus
De Genus-serie omvat naast een volledig dicht aero-wiel en een wielset met 65 mm hoge velgen voor op de weg, ook wielsets met 35 en 45 mm hoge velgen die óók thuis zijn op de gravelbike. In alle gevallen gaat het hier over carbon velgen met een binnenbreedte van 19 mm, geschikt voor banden van 23 mm tot en met 36 mm. Via straight-pull aerospaken zijn ze verbonden met eigen Genus-naven die op Japanse EZO lagers draaien. Het gedeelte tussen de naafflenzen in is van carbon.
De Genus SL30 wielset weegt 1.460 gram. De SL45 weegt 1.520 gram. Een set kost € 1.399 en wordt geleverd mét racebanden, twee binnenbanden, velglint, reserve spaken en een tassenset. Keramische lagers zijn als upgrade verkrijgbaar. Exacte prijzen van deze upgrade zijn nog niet bekend, maar reken op zo’n € 200.
Omnia
Vind je € 1.399 teveel voor een wielset, maar wil je tóch carbon velgen, dan is de Omnia CL45 misschien een optie voor je. Over een ‘Omnia’-reeks is niet echt te spreken, want er is vooralsnog maar één Omnia wiel, de CL45. Die maakt gebruik van dezelfde 45 mm hoge carbon velg als van de Genus SL45, maar wordt nu samengesteld met een navenset die geheel uit aluminium is en iets zwaardere spaken. Daarmee komt de wielset uit op een gewicht van 1.740 gram. Deze wielset kost € 999 en ook hier zijn keramische lagers als upgrade mogelijk.
Explorator
De ‘Explorator’ range bestaat uit twee wielsets, beide met aluminium velgen. Bij de GC30 is de velg 30 mm hoog en de hoogte van de GC45 laat zich óók raden. Ere Research benoemt bij de GC30 gravel-inzet expliciet, maar laat dat bij de GC45 achterwege. Een velg van 45 mm hoog in aluminium is natuurlijk behoorlijk stijf en je kan je inderdaad afvragen of je dat off road wel wel wilt. In beide gevallen meet de velg intern eveneens 19 mm en is daarmee dus geschikt voor banden vanaf 23 mm tot maximaal 36 mm. De naafhulzen zijn van aluminium en ook in deze naven zijn de EZO lagers toegepast. Net als bij de Genus wielsets, zijn ook de Explorator wielen opgebouwd met aerospaken.
De GC30 komt op een gewicht uit van 1.740 gram per set. De GC45 weegt 1.960 gram per set. De setprijs is een scherpe € 399. Aangezien de naven hetzelfde zijn opgebouwd als die van de Genus en Omnia wielen, kun je ook de Explorator wielsets op keramische lagers laten draaien.
Vrijloop- en kleuropties
Tot slot: Bij al deze wielen heeft de achternaaf een vrijloop met 4 pallen en is verkrijgbaar met een passing voor Shimano, Campagnolo of Sram (XDr) cassettes. De voornaven hebben een 100 x 12 mm inbouwbreedte en de achternaven 142 x 12 mm. Er zijn ook retrofit assen voor quick-release rijders. Schijven monteer je via een centerlock passing.
Qua kleurstelling heb je bij alle wielsets de keuze uit ‘Albi’, met wit-rode belettering, en de ‘Obscurus’, waarbij alle stickers zwart zijn.
Meer informatie: www.ereresearch.com