E*Thirteen pronkt graag met z’n wedstrijdachtergrond. Omdat onder die condities, zo is de gedachte, materiaal het zwaarst belast wordt. Dat klopt zeker, al zijn er beslist bikers die niet wedstrijden rijden en óók goed de grenzen van materiaal weten op te zoeken. Hoe dan ook; het maakt dat de Amerikaanse onderdelenfirma behoorlijk zelfverzekerd is en en het aandurft zijn carbon velgen zonder pardon een levenslange garantie te geven. Rijd je ‘m stuk, dan krijg gewoon een nieuwe. Wanneer je in de markt bent voor nieuwe wielen zijn dit soort aspecten vaak onderbelicht, terwijl het toch een goed argument om je keuze op te baseren. Zeker wanneer het een vrij kostbare investering is, wat bij wielen met carbon velgen eigenlijk altijd het geval is. En wat keuze betreft stelt E*Thirteen nu nieuwe opties voor, met de lancering van vier nieuwe wielsets.
E*Thirteen vernieuwt nu z’n complete wielenprogramma waarbij de langlopende LG1, TRS en XCX wielenseries worden vervangen. Met de Optimus-, Sylvan- en Grappler-wielsets biedt E*Thirteen nu nieuwe wielen voor alles van trail- tot en met downhillgebruik, inclusief dikke e-mountainbikes. De prijzen voor carbon-exemplaren beginnen bij 1.480 euro. En als carbon velgen voor jou de meerprijs toch niet waard zijn, dan kun je kiezen voor exemplaren met aluminium velgen met een vanafprijs van 700 euro. Die hebben echter niet dezelfde garantievoorwaarden.
28 en 30 millimeter velgen
De Sylvan- en Grappler-wielen hebben allemaal velgen met een binnenbreedte van 30 millimeter. Inmiddels lijkt die breedtemaat een vrij generieke standaard te worden voor nagenoeg alle type mountainbikes. Want ook op sommige crosscountrybikes kom je deze velgbreedte tegen. Juist daarom vallen de Optimus-wielen misschien extra op, want E*Thirteen geeft die velgen van ‘slechts’ 28 millimeter binnenbreedte mee. Niet dat dat smal te noemen is. Want dergelijke velgbreedtes werken gewoon prima met banden tot 2.5 inch. En uiteraard is een smallere velg iets lichter, wat met name voor downcountry- en lichte trailbikes absoluut geen rare gedachte is.
Verder is het opvallend om te zien dat alleen de aluminium én carbon velgen van de Sylvan-wielen een asymmetrisch velgprofiel hebben. Bij asymmetrische velgen staan de spaken aar waar ze met de velg verbonden zijn niet in het midden van het velgprofiel. Dit geeft als voordeel dat de spaakspanning aan beide zijden van het wiel meer gelijk kan zijn. Een naaf is namelijk óók niet symmetrisch. E*Thirteen licht toe:
“Deze balans is cruciaal voor all-mountain gebruik, waarbij het diverse terrein zowel sterkte als wendbaarheid van wielen vereist. Het asymmetrische ontwerp verbetert de laterale stijfheid zonder concessies te doen aan het gewicht, waardoor een responsieve en betrouwbare rit ontstaat in de steeds veranderende all-mountain omgeving.”
Goed verhaal. Maar dat zou bij de andere wielen uit de nieuwe serie van E*Thirteen óók prima hebben gepast, dus enigszins bijzonder is die afwijkende keuze wel. Overigens zijn alle velgen haakloos en uiteraard tubeless-ready.
Optimus Race
De Optimus Race Carbon en Race Alloy vervangen de XCX-serie wielen. Terwijl de XCX IW24 die we eerder testte met een binnenbreedte van 24 millimeter en een setgewicht van 1.436 gram zelfs interessant was voor xc-racers, mikt E*Thirteen met de nieuwe Optimus Race Carbon wielen niet per se meer op die groep, maar meer op de ‘light trail’ bikes. Een wereldwijd groeiend segment, dus zo onlogisch is dat niet.
De carbon versie van deze wielen hebben een velghoogte van 22,8 millimeter. Deze wegen slechts 380 gram bij een binnenbreedte van 28 millimeter. Bij de Optimus Race Alloy zijn velgen van 6069 aluminium toegepast die 19 millimeter hoog zijn die 477 gram per stuk wegen. E*Thirteen claimt dat deze nieuwe aluminium velgen een 166 procent hogere impactsterkte hebben ten opzichte van de uitgefaseerde XCX alumium velgen.
Zowel de carbon als alu versie van de Optimus Race zijn opgespaakt met 28 Sapim D-Light spaken in het voor- en achterwiel. De Race SL naven draaien op afgedichte cartridgelagers, zijn voorzien van extra afdichtingen in de aseindkappen en hebben aluminium assen. Qua vrijloop heb je de keuze uit Sram XD-, Shimano HG- en Microspline-cassettepassing. De vrijloop is standaard voorzien van vier pallen, waarmee een vrijloophoek van drie graden ontstaat. Optioneel zijn er ook vrijlopen beschikbaar met drie pallen, die een vrijloophoek van zes graden geeft.
Sylvan All Mountain en e*spec All Mountain
Net als de Optimus Race wielen levert E*Thirteen the Sylvan wielen met carbon en aluminium velgen, alleen dan dus met een binnenbreedte van 30 millimeter en met een asymmetrisch velgprofiel. De aluminium velg is 20 millimeter hoog, de carbon versie heeft een profielhoogte van 22.9 millimeter. De vernieuwde carbon velg weegt 450 gram in de 29 inch diameter, waarbij E*Thirteen er prat op gaat dat-ie 709 procent (!) beter bestand is tegen impacts dan de TRS Race carbon velg die door de Sylvan wordt opgevolgd. En ten opzichte van de TRS Race aluminium velg is de vernieuwde Sylvan aluminium velg 366 procent beter bestand tegen impacts.
Ongeacht het velgmateriaal zijn deze wielen óók opgespaakt met 28 Sapim D-Light spaken in zowel het voor- als achterwiel. De Race SL naven zijn ook identiek aan die van de lichtere Optimus Race wielen en je hebt dus diverse opties voor de cassettepassing.
Van de Sylvan All Mountain wielen is ook een zogenaamde ‘e*spec’-versie beschikbaar. Dit label hangt E*Thirteen aan z’n producten die geschikt zijn voor de zwaardere belastingen van e-bikes. De Sylvan e*spec All Mountain wielen wijken van de spierfiets-varianten in feite alleen af bij het achterwiel. Hier is een stalen as toegepast en zijn er 32 in plaats van 28 spaken gebruikt. Zowel de reguliere als de e*spec-wielen zijn er ook met een super boost inbouwbreedte (157 x 12 millimeter) en je kunt het achterwiel krijgen in 29 of 27.5 inch.
Grappler Race Downhill, Race Enduro en Race e*spec Enduro
Méér bestand tegen impacts is óók het uithangbord bij de nieuwe Grappler-velgen in carbon en aluminium. Gewichten variëren van 515 gram (29 inch) voor de Enduro-velgen tot 575 gram (29 inch) voor Downhill en e*spec Enduro-varianten. De Grappler Race Carbon DH en e*spec Enduro-velgen absorberen 322 procent meer energie dan de vorige versie LG1 Race DH velgen bij impacttests, aldus E*Thirteen.
Bij de Race Alloy e*spec- en Downhill-velgen heeft E*Thirteen de impactsterkte tot 450 procent weten te verhogen ten opzichte van de eerdere LG1 Plus DH-velgen. Bij de Race Alloy Enduro-velgen is een winst van 228 procent bereikt ten opzichte van eerdere LG1 Plus EN-velgen. Het gewicht van de Enduro aluminium velgen is 576 gram (29 inch), terwijl de DH en e*spec Enduro exemplaren in 29 inch 626 gram wegen.
Alle Grappler-wielen maken gebruik van de Race-naven, waarbij de Grappler Enduro is voorzien van aluminium assen. Bij de Downhill en e*spec Enduro-wielen zijn stalen assen in de achternaaf toegepast. De e*spec Enduro heeft bovendien een extra groot derde lager in z’n vrijloop. De Grappler Downhill-wielen komen overigens standaard mét een geïntegreerde 7-speed cassette. E*Thirteen combineert bij deze wielen de vrijloop én de cassette inéén om tot een robuuster geheel te komen. Deze specifieke constructie laat bovendien toe om de naafflenzen verder uit elkaar te zetten, wat de robuustheid van het achterwiel ten goede komt.
Inclusief Quick-Fill ventielen en reserve spaken
De nieuwe Optimus, Sylvan en Grappler-wielen worden geleverd met E*Thirteen’s Quick-Fill tubelessventielen die we eerder ook al eens tegen het licht hielden. Daarnaast komen alle wielen met twee reservespaken inclusief spaaknippel en onderlegring (indien van toepassing).
Bron en meer info: ethirteen.com