Het klassieke prestaventiel en tubeless: recept voor gedoe
Vloeibaar dichtmiddel in een tubeless band krijgen kan op twee manieren. Of je giet het plakkerige goedje in de buitenband, nog voor je hem volledig op de velg legt, of je spuit de vloeistof na montage van de band via het ventiel naar binnen. Dit laatste zul je vooral willen doen wanneer je al enige tijd tubeless rijdt en niet de afdichting tussen band en velg wilt loshalen.
De doorstroming van een prestaventiel langs de ventielkern is echter gering, waardoor de boel nog al eens verstopt raakt. Het uitnemen van de ventielkern levert meer ruimte om het dichtmiddel er doorheen te spuiten én je kan gemakkelijker meer lucht in de band krijgen. Ventielkernen hebben alleen nog al eens de neiging vast te gaan zitten. Een recept voor gedoe, van kapot gedraaide sleutelvlakken op de ventielkern tot gestripte schroefdraad in de ventielschacht…
Deelbare ventielschacht
E*Thirteen lost dit bij zijn Quick Fill Plasma-tubelessventielen op door de schacht deelbaar te maken. Je schroeft dus niet de ventielkern los, maar het hele bovenste deel van de schacht inclusief de ventielkern. En dit zonder gereedschap. De opening in het onderste deel van de schacht is vervolgens groot genoeg om een spuitflacon rechtstreeks op aan te sluiten. Het vloeibare dichtmiddel legt in de Quick Fill Plasma-tubelessventielen zodoende een kortere weg af naar de binnenkant van de band en E*Thirteen belooft daarom dat de doorstroming beter is.
Het onderste deel van de schacht schroeft vast in de losse voet. Samen met een rubberen ring zorgt dit voor afdichting aan de binnenzijde van de velg. Maar de binnendiameter is niet veel groter dan bij andere ventielen. In hoeverre deze ventielen op dit punt dus nog gevoelig zijn voor het dichtslibben moet nog blijken. Concurrent Reserve liet met de Fillmore tubelessventielen zien dat ook hier verbeteringen mogelijk zijn. Op dit vlak zijn de E*Thirteen Quick Fill Plasma-tubelessventielen dus niet veel anders dan de tubelessventielen die we al jaren toepassen. Of dat in de praktijk ook zo zal zijn, zal binnenkort blijken. Er is inmiddels een setje onderweg naar de redactie. Wordt dus vervolgd…
Tot slot is het nog vermeldenswaardig dat de voet van het ventiel dwarsgroeven heeft. Dat betekent dus dat ze ook in combinatie met bandeninsert gebruikt kunnen worden. Want terwijl een insert normaal gezien het ventielgat afdicht, voorzien de dwarsgroeven er in dat de lucht alsnog zijdelings kan uitstromen.
E*Thirteen Quick Fill Plasma Valves: specificaties en prijzen
E*Thirteen levert de Quick Fill Plasma-tubelessventielen in twee lengtes. De kortste is geschikt voor montage in velgen met een hoogte van 16 tot 24 mm. De langere versie monteer je in velgen die 23 tot 31 mm hoog zijn. Het gewicht is 17 gram voor de kortste versie. De langere weegt één gram méér. Daarnaast heb je de keuze uit de kleuren black, bronze, eggplant, naranja en intergalactic. Een setje van twee ventielen kost je € 25,37, tenzij je de intergalactic-kleur wilt; dan betaal je € 5 méér.
Bron en meer info: ethirteen.com
Distributie: Cosmicsports.com