Het zou logischer zijn wanneer de gebruiker zelf kan bepalen hoeveel drop zijn of haar zadelpen heeft. En exact die optie biedt E*Thirteen nu met hun nieuwe Vario dropper.
De nieuwe Vario is E*Thirteen’s eerste dropper op lucht. Dat wil zeggen; met een gasveer – een (gesloten) cartridge van Wintek, zoals we die kennen van veel andere droppers. Daarmee wijkt het merk dus af van de stalen spiraalveer die we bij de TRS+ dropper tegenkwamen. Daarnaast is de Vario wél traploos verstelbaar, terwijl de TRS+ dat niet is. Bovendien is de maximale drop bij deze nieuwe dropper óók instelbaar.
En dat gaat zelfs behoorlijk eenvoudig. Onder de geschroefde afdichtingsring (kraag) aan het uiteinde van de onderste buis zit een kunststof bus met sleuven van verschillende lengte. De sleuflengte bepaalt wat de maximaal uitgeschoven lengte van de dropper is. Door de bus omhoog te halen én te verdraaien, lijn je een andere sleuf uit met de geleidingspen die ook de verdraaiing van de onderste buis ten opzichte van de bovenste buis blokkeert. Hiermee reduceer je in stappen van 5 mm de dropper maximaal 30 mm. De bus dient daarbij óók als bovenste glijlager… waardoor het geheel simpelweg uh… simpel is! En dit alles doe je ook zónder gebruik te hoeven maken van gereedschap.
In de voorbije weken kwamen onder meer Salsa (in samenwerking met Transx) en PNW Components met soortgelijke droppers op de markt. Hoewel de uitvoering tot in detail bij al deze droppers sterk op elkaar lijkt, zijn het niet dezelfde droppers, aldus E*Thirteen.
Specificaties
E*Thirteen claimt ook dat hun dropper met 20% minder kracht in de schuiven is ten opzichte van concurrerende modellen met een gasveer. #hoedan? Wanneer je een dropper naar beneden duwt, verplaats je ook lucht tussen de binnen- en buitenbuis. E*Thirteen heeft de onderste glijlager tussen die twee buizen dan ook voorzien van een sleuf, zodat die lucht gemakkelijker weg kan.
Verder is de kop van de zadelpen nu uit één stuk samengesteld samen met de binnenbuis. Bij TRS+ waren dit twee afzonderlijke delen. De kop is overigens te verstellen over 28°, waarmee ‘ie tegemoet komt aan een breed scala aan zitbuishoeken.
De Vario is verkrijgbaar voor 30,9 en 31,6 mm zitbuizen. Qua lengte zijn er twee opties: 120-150 mm en 150-180 mm. Bij beide lengten is de interne verstelling dus 30 mm. In alle uitvoeringen kost de Vario zadelpen € 209 (zonder remote, dus).
Gewichten
- 30,9 x 120-150 mm – 550 gram;
- 30,9 x 150-180 mm – 597 gram;
- 31,6 x 120-150 mm – 571 gram;
- 31,6 x 150-180 mm – 618 gram.
Service kits
We kennen E*Thirteen al enige tijd als een bedrijf dat eenvoudig onderhoud voor én door de gebruiker hoog in het vaandel heeft. Ergens is het dan misschien vreemd dat ze nu een niet-te-onderhouden Wintek cartridge gebruiken, in plaats van een simpele spiraalveer. Goed; die Wintek cartridges worden veel toegepast bij andere droppers en ze staan bekend als betrouwbaar en robuust. Mocht ‘ie onverhoopt tóch lek gaan, dan is die als complete unit uit te wisselen. Ook voor de overige slijtdelen heeft E*Thirteen service kits beschikbaar.
- Actuator module (onderzijde dropper) – € 15,99;
- Rebuild kit inclusief kraag, afdichting, ‘travel bushing’, geleidingspennen en onderste glijlager – € 24,99;
- Zadelklem kit – €20,99;
- Wintek cartridge (de luchtveer dus) – € 49,99.
Vario Lever
De bijpassende Vario Lever is gebaseerd op de remote die we nog kennen van de TRS+ dropper. Die bediende prima en ergonomisch viel ‘ie bij ons ook in de smaak. Het monteren van de bekabeling was echter wel wat werk en vergde zowel torx- als inbussleutels. De nieuwe Vario Lever is met één inbussleutel te monteren én af te stellen. Prima verbetering wat ons betreft.
De (draai)hoek waaronder de hendel staat is naar smaak aan te passen. Ook in dit geval draait de hendel een cartridge lager en er is griptape voorzien. Verder kun je de klemband op 3 posities monteren, zodat je met vrijwel elke remgreep een werkende combinatie moet kunnen maken.
De Vario Lever weegt 73 gram en kost € 49,90.
Bron: www.ethirteen.com