E*Thirteens nieuwe Helix Race-cassettes met compacter én met groter bereik

Met z’n Helix-cassettes biedt E*Thirteen al enige tijd aftermarket-opties aan als vervanging van je huidige 11- of 12-speed cassette. En met zo’n Helix krijg je meteen een grote bereik. Nu voegt E*Thirteen twee opties toe. Eén met een nóg groter bereik en precies het tegenovergestelde: een 12-speed cassette met een kleiner bereik én dus kleinere stappen. Opvallend genoeg ziet E*Thirteen die laatste vooral geschikt voor e-bikes…

Als je tegenwoordig een mountainbike koopt, zit daar nagenoeg altijd een 10-52-tands cassette van Sram of 10-51-tands cassette van Shimano op. Daarnaast bieden beide partijen nog respectievelijk een 10-50-tands en 10-45-tands cassette, al je komt ze in het wild nauwelijks nog tegen. Bij E*Thirteen geloven ze niet zo in beperkingen. Met hun Helix 11- en 12-speed cassettes bieden ze alternatieven die in de regel lichter en vaak ook goedkoper zijn dan de high-end exemplaren van beide fabrikanten met de hoofdletter S.

Nu voegt E*Thirteen nog eens twee opties toe. Een close range 12-speed 13-52-tands cassette en een super-wide range 9-52-tands cassette.

E*Thirteen Helix Race Close Ratio 13-52t-cassette

E*Thirteen Helix Race Close Ratio 13-52-tands cassette

Met z’n nieuwe 13-52 Helix Race cassette zegt E*Thirteen nu een oplossing specifiek voor e-mountainbikers te hebben. In plaats van het bereik van 520 procent bij Sram 10-52 en 510 procent bij een Shimano 10-51 cassette hebt, biedt E*Thirteen dus slechts 400 procent bereik. De logica hierachter is dat mountainbikers met pedaalondersteuning vooral lichte versnellingen gebruiken om te klimmen en zwaartekracht om te dalen. En met name bij dat laatste gebruik je de kleinste kransjes van een reguliere cassette niet of nauwelijks. E*Thirteen laat die dan dus ook weg en begint met een 13-tands krans als kleinste in plaats van een 10-tands of – zoals E*Thirteen bij al z’n cassettes tot dusver doet – met een 9-tands krans. Met nog steeds twaalf versnellingen zijn de stappen tussen de versnellingen daarmee dus kleiner geworden. Ideaal om de pedaalcadans meer constant te houden, zo is de gedachte.


E*Thirteen Helix Race Close Ratio 13-52t-cassette

Onderstaande tabel van E*Thirteen geeft weer wat het verschil is met een Sram Eagle 10-52t-cassette. Op één versnelling na zijn de stapgroottes over de hele Helix Race ‘close ratio’-cassette kleiner.

E*Thirteen Helix Race Close Ratio 13-52t-cassette versus Sram Eagle 10-52t

Betere pedaalcadans op e-mountainbikes

E*Thirteen claimt dat met name de stappen bij de grootste drie kransen zorgen dat je beter je cadans kunt houden op de aller steilste stukken. Maar je kunt je afvragen in hoeverre dit werkelijk een thema is wanneer je een sterke motor in het vooronder hebt om je de berg op te sleuren.

In eerste instantie ben je misschien – net als wijzelf – genegen te denken dat mét flinke trapondersteuning je pedaalcadans minder relevant wordt. Toch is er wel wat voor een verfijnde cadans op een e-bike te zeggen. Op lange tochten rij je vaak in de eco-stand om stroom te besparen, waarbij het dus makkelijker trappen is wanneer de cadans je beter ligt. Daarnaast zien we wel wat in de kleinere stappen, omdat je je rijsnelheid bij het klimmen beter kunt afstemmen op rijders met andere motoren en dito overbrengingen. Verder lijkt het ons ook goed passen op lichtere e-bikes met kleinere motoren, of motoren die sowieso en een smallere bandbreedte hebben qua traptoerental waarbij ze ondersteuning bieden. Juist dan is het fijn als je met je pedaalcadans veel beter in dat optimale ondersteuningsbereik van de motor kunt blijven.

Oók voor bikers zónder pedaalondersteuning

E*Thirteen ziet in z’n Helix Race 13-52 tands cassette ook een ideale oplossing voor niet-e-bikers die niet per se een extreem groot bereik willen, maar vooral kleinere stappen.

Wat ons betreft is dit laatste misschien wel dé belangrijkste troef voor veel vlakland-bikers. Tenminste, als je voldoende uit de voeten kunt komen met een bereik van 400 procent. Als je daarbij een uiterst licht klimverzet niet per se nodig hebt, kun je vooraan een groter kettingblad monteren op je crank. Daarmee combineer je kleinere stappen met grotere kransen over het hele bereik. En grotere kettingbladen zijn gunstiger met oog op slijtage. Want hoe grotere de bladen, hoe lager de kettingkracht en daarmee de wrijving in én slijtage van de ketting. Wat dat aangaat zou zo’n setup precies het tegenovergestelde bewerkstellingen van wat E*Thirteen juist beoogde met z’n cassettes die met een 9-tands krans beginnen. Om die nuttig te kunnen gebruiken, moet je juist vooraan een kleiner kettingblad monteren. En daarmee slijt de boel harder, zoals ook onze ervaring is.


Specificaties

Met 467 gram weegt E*Thirteen’s Helix Race 13-52-tands cassette nagenoeg hetzelfde als een 12-speed Deore XT-cassette van Shimano. Daarmee is-ie dus bijna 100 gram zwaarder dan een Sram Eagle XX1 en Shimano XTR 12-speed cassette. Het onderste deel van de cassette is uit één stuk staal gefreesd en is ontwikkeld met oog op het vermogen van e-bikes. De grootste twee kransen zijn eveneens uit één stuk gemaakt, alleen dan in aluminium. Daarbij heb je de keuze uit vijf verschillende anodisatie-kleuren.

De E*Thirteen’s Helix Race 13-52-tands cassette past op een Sram XD (en XDR)-driver en is compatibel met alle 12-speed schakelsystemen van Shimano, Sram en TRP en is te koop voor € 349,95.

E*Thirteen Helix Race Super-Wide Range 9-52 -tands-cassette

400 procent bereik van de Close Ratio cassette is beslist niet voor iedereen. Maar mocht zelfs de 510 procent van Shimano, de 520 procent van Sram óf de 530 procent die Classified je biedt nóg niet voldoende zijn, dan kun je óók terecht bij E*Thirteen. Met 578 procent bereik biedt hun nieuwe Helix Race 9-52-tands ‘Super-Wide Range’-cassette het grootste bereik “in het heelal”, aldus E*Thirteen in z’n persbericht.

E*Thirteen Helix Race 9-52t Super Wide Range cassette

Dat bereik haalt E*Thirteen dus te beginnen met een 9-tands krans waar anderen beginnen met een 10-tands exemplaar. E*Thirteen beveelt dan ook aan om deze cassette te combineren met een kleiner kettingblad op je crank, om die krans met negen tanden ook effectief te kunnen gebruiken. In combinatie met de 52t heb je dan ook een significant lichter klimverzet. Bijkomend voordeel is volgens E*Thirteen dat het gewicht van je hele aandrijving ook wat lager wordt. Toegegeven; dat is marginaal… En ons inziens moet je dit dus vooral afwegen naar de verhoogde slijtage die het kleinere kettingblad vooraan met zich meebrengt.

Specificaties

De Helix Race 9-52t heeft dezelfde constructie als de andere Helix-cassettes. Dat betekent een uit één stuk staal gefreesde cassette met 10 kransen, met daar achter een twee kransen die uit één stuk aluminium zijn gemaakt. In tegenstelling tot Helix Race 13-52t heeft E*Thirteen een laag gewicht wél als één van de uitgangspunten genomen. Met 392 gram is-ie slechts 15 tot 23 gram zwaarder dan respectievelijk een Sram Eagle XX1 10-52t en Shimano’s XTR met 10-52t verhoudingen, maar dan dus met een flink groter bereik.

Net als bij de andere Helix-cassettes heb je bij deze Helix Race Super-Wide Range 9-52t-cassette ook de keuze uit vijf verschillende kleuren voor de aluminium kransen. Die uit één stuk gefreesde 43-52t-kransen-combinatie is óók los verkrijgbaar vanaf € 169,95 en is ook geschikt als ‘retrofit’ voor de Helix 9-50t-cassette. Compatiliteit is, net als bij de andere E*Thirteen Helix-cassettes gegarandeerd voor Shimano, Sram en TRP 12-speed schakelsystemen. Je monteert hem op een XD (of XDR) cassette-driver. De Super-Wide Range cassette is er vanaf € 349,95.

Bron en meer info: ethirteen.com

Geplaatst in Nieuws en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments