Het persbericht had wat hiaten, maar na wat doorvragen, is dit wat je daarvan mag verwachten.
Sagma zadel
“Elke goede dropper verdient een dito zadel”, moet Bikeyoke gedacht hebben. Daarom introduceren ze nu de Sagma. En Bikeyoke zou Bikeyoke niet zijn als er niets bijzonders over was te melden. Hij heeft namelijk een ingebouwd veersysteem.
Komt die vering je vagelijk bekend over? Dat kan kloppen: Bikeyoke werkte voor dit zadel samen met de ontwikkelaar van het Morgaw zadel. De constructieve uitvoering, de gebruikte materialen en het design zijn echter compleet nieuw.
Tussen de schaal en de rails zitten twee verende en dempende rubbers, die een paar millimeter veerweg geven. Da’s niet hetzelfde als een fully natuurlijk, maar ietwat trillingsdemping klinkt best interessant voor op een hardtail of gravelbike. De constructie laat echter niet alleen een verticale beweging toe, maar ook een zijdelingse kantelbeweging. Daarmee zou de Sagma nog beter je kont moeten kunnen volgen (…) tijdens trappen, maar ook wanneer je in de bocht asymmetrisch op je zadel steunt, zelfs wanneer je staand met je been tegen het zadel drukt om te sturen. De rubbers bestaan in drie verschillende hardheden, en je krijgt ook alle drie meegeleverd.
De apart gevormde rails zijn er voorlopig alleen in aluminium en zijn als het goed is compatibel met alle klemmen. Kijken we verder naar boven, dan zien we een met korte koolstofvezels versterkte nylonschaal, en daarboven een speciaal schuim. Bikeyoke noemt het idbeads, en het materiaal lijkt op het eerste zicht een beetje op het Boost materiaal van Adidas: Korrels van TPU-kunststof korrel, die eerst worden opgeblazen en daarna aan elkaar worden gesmolten in een mal. De eigenschappen van het materiaal zijn echter anders: het Adidas-materiaal is gemaakt om zoveel mogelijk energie terug te geven, het Bikeyoke-materiaal is gemaakt om trillingen te dempen, en zich tegelijkertijd goed te voegen naar de bouw van de rijder. Of, zoals ze desgevraagd zeggen: “Het zit qua eigenschappen een beetje tussen Adiboost en traagschuim in.”
Varianten en gebruik
Het zadel wordt tenslotte afgetopt met een dunne laag kunstleer. De vorm is unisex, en komt in twee breedtes: 130 en 142 mm. Welke breedte voor jou de beste is, is volgens Bikeyoke vanwege het gekozen schuim en de vormgeving niet een kwestie van heupbreedte. Ze kijken meer naar het gebruik, en opvallend genoeg beogen ze de smalle variant meer voor rijders die de nadruk op de afdalingen leggen. De smallere vorm geeft dan meer bewegingsvrijheid als je de fiets onder je laat bewegen.
Dit zelfde gaat op voor de hardheid van de veringsrubbers: Die zijn niet ingedeeld in ‘rijdergewichtsklasses’, maar je kiest ze zelf gewoon op jouw voorkeur.
Iets dergelijks ‘geks’ geldt tot slot óók voor de ‘bouw en de afwerking’ van de Sagma. Gezien het ontbreken van bescherming op de wangen, vermoedden we dat het vooral voor XC bedoeld zou zijn, wat zou kloppen met de combinatie zadelvering / hardtail. Bikeyoke noemt het echter gewoon een allround zadel. Waarbij ze overigens meer specifiekere uitvoeringen in de toekomst niet uitsluiten.
De Sagma weegt afhankelijk van de breedte 208 of 219 g, kost €129 en de levering begin in eind november. Zodra ze beschikbaar zijn, krijgen we een exemplaar dat we op de ‘winterhardtail’ gaan testen.
Divine dropper: betaalbaarder, lichter en… niet te ontluchten!
In de nu al drie jaren dat onze voorserie-Revive met zijn slimme ontluchtfunctie probleemloos zijn werk doet, ontwikkelde Bikeyoke verder. Revive generatie 2 hoef je nauwelijks nog te ontluchten vanwege een extra inwendig ventiel, er kwam een 34,9 mm variant én een lichte, korte-slag Divine SL die je helemaal niet meer kán ontluchten. En dat alles nog steeds zónder die vermaledijde zwevende zuiger (IFP) die de olie en lucht uit elkaar moet houden, maar in de praktijk bij sommige concurrenten vaak voor problemen zorgt.
Nu is er de Divine: Een Bikeyoke Dropper die even betrouwbaar moet zijn als de Revive, maar afhankelijk van de maat wel even 70 tot 80€ goedkoper is dan de zeker-niet-goedkope Revive. Hij is daarbij nog eens zo’n 20-30 gram lichter ook.
Het chassis van de Divine is gelijk aan de Revive, maar het binnenwerk is totaal anders. In plaats van een lucht-olie systeem zonder zwevende zuiger maar mét handmatige ontluchter, heeft de Divine een automatische ontluchtingsfunctie: elke keer dat je dropt, worden -zo nodig- lucht en olie automatisch van elkaar gescheiden.
Hoe het werkt? Normaliter is Bikeyoke bij navraag maar ál te graag bereid om hun technisch vernuft tentoon te spreiden, maar in dit geval kregen we een resoluut “Dat is ons geheimpje. Ga er maar vanuit dat het héél slim en betrouwbaar is.” terug. Het enige wat ze kwijt wilden is dat het sterk lijkt op dat van de Divine SL. Waarvan we overigens óók niks weten…
De Divine komt in drie lengtes: 125, 160 en 185 mm. Je krijgt er vier spacers waarmee je de maximale drop in stapjes van 5 mm kan beperken. De zadelpen wordt daarmee korter, zodat je meer kans hebt dat de langere variant in je frame past. Daarnaast kan je extra spacers bijkopen, en het (de)monteren is eenvoudig, belooft Bikeyoke.
Terzijde: Mocht je nog méér drop willen dan 185 mm, dan moet je elders kijken. Bikeyoke geeft aan dat in 30.9 en 31.6 vanwege de beschikbare ruimte in de buizen niet de kwaliteit en duurzaamheid kunnen bieden die een Bikeyoke moet hebben. Daarbij zwijgen ze overigens over de haalbaarheid van 200 mm drop in hun 34.9 mm Revive MAX-variant. Maar dat klinkt eigenlijk best realistisch…
De Divine werkt met alle huidige Bikeyoke remotes en omdat het chassis gelijk is aan de Revive, zijn de inbouwmaten en de servicekit is gelijk aan die van de Revive. Je kan zelfs de buitenbuis vervangen door een dikkere of dunnere.
Klinkt als een aantrekkelijk alternatief voor de Revive. Wordt die hiermee niet overbodig? Daarover zegt Bikeyoke dat de Revive toch écht nog wat soepeler werkt dan de Divine. Een verschil tussen goed en zéér goed, zogezegd.
Gewichten en prijzen
Alle Divines zijn leverbaar in 30.9 of 31.6 mm doorsnede. Een 34.9 mm MAX-variant is ‘in the works’. Genoemde prijzen zijn met, respectievelijk zonder remote.
- DIVINE 125: 445 g / 465 g, €289,- / €329,-
- DIVINE 160: 495 g / 31.6: 515 g, €309,- / €349,-
- DIVINE 185: 535 g / 560 g, €339,- / €379,-
De Divine is inmiddels op voorraad.
Bron: www.bikeyoke.de