Na dag 2 is de stofwolk van de nieuwigheden al neer geslagen. Het is een enorme dooddoener, maar mooier voordoen dan het is willen we ook niet; er is weinig opzienbarend nieuws op deze EuroBike. 27,5″ komt er gewoon, of liever… is er al. Veel merken hebben de 26″ wielmaat tot het low-end segment weggedrukt en voeren zelfs parallel modellen met zowel 27,5″ als 29″ wielen. Dat misschien meer nog in afwachting wat de markt nu het liefst heeft.
Echt negatieve klanken hoorden we nu ook niet. De algemene crisis heeft uiteraard ook zijn grip op de fietsindustrie, maar algemeen is het nog niet zo slecht gesteld met de branche. Ook als we afgaan op het gemiddelde formaat lease-auto dat we rond de beurshallen treffen. Het is wellicht ook wel tekenend dat er, meer dan andere jaren, een relaxte sfeer op de beurs hangt. Een positieve, relaxte sfeer wel te verstaan. Iedereen lijkt opgelucht te zijn dat men massaal de relatieve nieuwigheden gewoon omarmd zonder al te veel tegenspraak. Die wielmaat is een voorbeeld, een andere is de opkomst van de schijfrem bij de kromme-sturen-fietsen.
De relaxte sfeer maakte dat we op veel stands goede gesprekken hadden, waarbij we meermaals merkte dat er meer verhaal is dan je aan de stand of het gepresenteerde in eerste lijn zou denken. Op dit moment is er wellicht niet al te veel nieuws, maar sommige, soms iet wat te enthousiaste industrie-insiders vertrouwden ons toe waar men achter de schermen al of nog mee bezig is. Ja, daar zitten spannende zaken bij. Een fabrikant van fatbike-banden noemde een lijstje van zijn klanten op. Klanten waarvan wij nog geen fatbike gezien hebben, maar waarvan we dus nu weten dat die er wel aan zitten te komen. Over banden gesproken… Er is echter iets dubbels aan het hebben van een vertrouwensband tussen industrie en media en spelen we het spelletje maar even mee om het spannend te houden…
Naast de bekende en al veelvuldig herhaalde trends, zien we dit jaar een bevestiging van een trend die zich al jaren langzaam af lijkt te tekenen. De industrie zit vol met ‘standaarden’, maar er zijn er zoveel dat we amper nog kunnen spreken van ‘standaarden’. Ze worden echter steeds gemakkelijker opgepakt en gemeengoed. Zo hadden we enkele jaren terug de overgang naar oversized sturen met een 31.8 mm diameter. Die maat is inmiddels gedegradeerd tot undersized, aangezien het laatste op stuur gebied de M35 standaard is. Juist, 35 mm in diameter voor de klemming met de stuurpen. De snellere acceptatie geldt ook voor nieuwe technieken, zelfs als ze van relatief kleine spelers komen zoals de trapas-versnellingsbak van Pinion. Links en rechts zagen we verschillende frames op de beurs voorbereid voor de Pinion bak.
De weerzin tegen schijfremmen op de kromme-sturen-fiets is ook al sterk gematigd en we zien een veelvoud aan specifieke frames en componenten ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is vooral dat SRAM al op veel fietsen gespecificeerd is, terwijl die enkele Shimano derivaat nog prototypes betreft. Shimano was ook wat laat klaar met hun versie en mist dus nu de slag voor eerste-montage op 2014 fietsen. Het is echter ook afwachten hoe de consumenten het oppakken; er is veel interesse maar ook wat terughoudendheid. Negen tegen tien dat dat omslaat zodra de UCI het toestaat dat het profpeloton er mee de weg op mag…
Tijd voor het dagelijkse portie foto’s vanaf de beursvloer.
Nu ook hydraulisch schakelen op je racefiets of cyclocrosser met geconverteerde Formula remgrepen bij Acros
De Gates tandriem is inmiddels al geen nieuws meer, maar ons bekruipt het gevoel dat het niet breed opgepakt wordt. Toch ziet concurrent Continental er voldoende in om ook in dat kleine gat te springen. Beide partijen lijken zich nu vooral te richten op de booming e-bike markt.
Alé, Alé, Alé! Laat je aanmoedigen door dit schreeuwerig shirt in neon geel
Ook bij Intense een nieuwe enduro machine: de Carbine 29…rrrrr
Extra veel features op Haibike’s Xduro, maar wat heb je aan een spiegel als je nooit wordt ingehaald?
Na de overname door Scott biedt Syncros ook een gamma aan racefietscomponenten aan
All-mountain volgens Merida (en de rest van de wereld): 140mm veerweg en 650B wielen
Oldschool maar toch met de tijd mee: gepolijste cranks en XX1 adapter als nieuwigheden bij Middleburn
Beats-by-Magura (graag niet aan die remhendel gaan hangen…)
In stijl leren fietsen, voorlopig nog niet in grote wielmaten
Hele fijne carbonnen race frames van Ben Farver…
… met dropouts van titanium en gefreesd carbon, praktisch en erg sexy
Stalen customs bikes van Crema Cycles: vanaf dit jaar op maat gemaakt door Titiano Zullo in Italië
Bijna zonde om vies te maken: de erg cleane X van Van Deijk
NoTubes, NoBoundaries. Stan’s velgen en wielsets worden gemeengoed in de industrie
Starre vorken voor de mountainbike, ze worden langzamerhand zeldzaam. 3T toonde een nieuwe carbon vork voor 29″ wielen.
Italiaans staal, niet slechte he? (Maar dan met Italiaans accent…)
Dik zijn was nog nooit zo populair en speciaal tegelijkertijd
CNC’d XX1 kettingbladen van Absolute Black (maar ook verkrijgbaar in oranje dus…)
Koffie en fietsen, het schijnt een connectie te hebben. Chris King gaf een demo hoe je goede koffie zet bij Crema Cycles.
Nieuwe hendels bij Hope, betere compatibiliteit met de hele hende… euh… handel op het stuur
Kleine kransjes op Hope’s nieuwe BMX naaf
Looking at stems: Van onderen is ie ook mooi.
Looking at stems, level: FAIL! Wel een mooie electric green fatbike bij Nicolai.
Je bent niet op EuroBike geweest als je niet aan een vork gehangen hebt
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris, Pieter d’Haens
Geen mooie velgen gezien?