De EuroBike is een sportieve beurs. Niet alleen omdat er veel sportieve fietsen staan, maar vooral ook omdat je het equivalent van een marathon loopt om alles te zien. Wandelbeurs, zo had ie ook kunnen heten. Na de eerste twee dagen vol met afspraken aan een hoger tempo door de vele hallen te hebben gelopen, was het op de derde en voor ons laatste dag, tijd om een slenter-tempo aan te nemen. Dat is eigenlijk voor ons net zo traditioneel als het schnitzel-, pizza- en bierdieet dat we jaarlijks gedurende deze week volgen.
De betere gesprekken volgen meestal wanneer je door een dergelijk slenter-tempo ook meer de tijd neemt om ergens te blijven staan. Zo gaf Chris King hoogstpersoonlijk een les in het zetten van de beste espresso. Bij Diamondback gaf het staren naar een fiets met betiteling ‘prototype’ aanleiding tot een gesprek van ruim een uur. Prototype, want waarschijnlijk te duur voor de doelgroep. “Fiets rijdt wel super!” aldus de Poolse fourcrosser en pump-track held ons. Na een hilarisch gesprek over de bikes, clichés over Polen en Nederlanders en Piotr’s andere specialisaties met betrekking tot vrouwelijk schoon, nodigde hij ons vooral uit om te komen fietsen op de mooiste singletracks die Polen en Tsjechië te bieden hebben.
Tijdens deze slenter-sessies vinden we doorgaans ook de kleine zaken die niet zo snel opvallen. De kleinere stands van de obscure framebouwer, van de uitvinder met een briljant ideetje maar weinig gevoel of geld voor marketing, van de branche-vreemden.
Ten opzichte van voorgaande jaren waren er dit jaar minder van dit soort partijen. Enerzijds jammer, anderzijds hoefden we als fietsfreaks niet te treuren. Bij diverse grote onderdelenfirma’s of bijvoorbeeld kledingleveranciers troffen we alsnog frames die best onder het predikaat ‘obscuur’ of ‘boutique’ geschaard kunnen worden. Frames om de bewuste onderdelen op hun respectievelijke plek te houden of puur gewoon als opschmuck van de stand. Waar talloze mensen er aan voorbij liepen, waren dit juist de eye-candies waarbij wij een tijdje apathisch bleven staren. Deze houding had in vrijwel alle gevallen tot gevolg dat iemand van de stand ons aansprak en telkens dezelfde reden gaf waarom ze het op de stand hadden staan. Die reden? Gewoon, liefhebberij.
En of er nu nieuws of geen nieuws is, onze jaarlijkse gang naar de grootste fietsbeurs ter wereld doen we om precies diezelfde reden: liefhebberij!
De foto’s van de liefhebberij van vandaag:
SRAM introduceert nieuwe naven voor de XO groupset. Uiteraard geschikt voor 9 en 10 speed cassettes volgens de ‘oude’ standaard en middels een XD driver ook voor de eigen 11 speed cassette. De achternaaf is voorzien van een pallen vrijloop met 52 aangrijppunten…
De eerste steekassen op schijfremracefietsen zijn gesignaleerd bij respectievelijk Principia en Storck. In beide gevallen in combinatie met DT Swiss naven en de RWS steekassen
Volgens de jury goed voor een EuroBike Award, bij anderen zakte de broek er vanaf
Frames in VZ kleuren… waar zit de “set as default button”?
Special voor hoog bezoek (Angela M.) op de EuroBike… wij zijn erg benieuwd naar de accessoires en upgrade mogelijkheden voor boven op de helm.
Baanfietsporno van Frans sprintbeest Greg Bauge
Knolly Endorphin. Mag het een linkje extra zijn…?
Nog meer Rohloff thumb shifters, ditmaal van Gilles Berthoud. Je zou je af kunnen vragen waarom Rohloff ze zelf niet gaat maken, aangezien dit de derde partij is die ze toont…
M35, de over-oversized stuurdiameter. Ook bij Syncros
NoTubes Carbon velg. Zonder bead hook… Maar was dat niet een deel van het patent van onze Stan?
Ook Lightweight ziet de schijfrem-trend opkomen en experimenteert er mee. Voorlopig zul je nog even geduld moeten hebben. Dit is een eerste prototype. Het wachten geeft mooi tijd om nog even flink te sparen. Het zal nodig zijn.
Een thermo moldable MTB schoen met een prijs die nog geen 3 tientjes boven de 100 euro ligt!
Classic Ritchey goodness. Je zou er zomaar aan voorbij lopen…
Binnenkort the downloaden: editing software van GoPro. We gingen alvast op cursus
Voor wegrijders die niet met helm gezien willen worden, nu alleen nog een variant in asfaltkleur…
…maar opvallen is leuker… en veiliger! Bij POC ben je hiervoor aan het juiste adres.
De enduro action figures van Mavic, spaar ze allemaal!
They see me rollin’, they hatin’!
Nicher dan niche: fat-e-bike. Is de batterij op een fatbike een feeder?
Helm inclusief koersklaske, dan zit de klep altijd recht onder de helm. Misschien iets voor Niels Albert?
Kind Shock toonde deze circa 400 gram lichte carbon dropper post voor XC gebruik, met 65mm ‘drop travel’
We toonden eerder al het profiel van Ryde’s nieuwe Trace velg. Hadden we al gezegd dat ze breeeed zijn? Ze blijven onder de geclaimde gewichten! Nu in definitieve vorm; 25 en 29mm breed en in alle diameters verkrijgbaar.
Rocky Mountain volgt Porsche design-filosofie; veel iteraties van hetzelfde ontwerp. De laatste toevoeging aan het gamma; de Thunderbolt. 120 mm veerweg en 27,5″ wielen.
Tja, van alles wat. Beetje fatbike, beetje Integrated Seatpost, beetje binnensmonds braken…
Fleurig. Dat was het vorig jaar ook al, maar in 2014 zullen we naast secundaire kleuren ook fluo kleuren gaan zien in het bos.
Met dit apparaat wordt elke ransaap een lustpoetser!
Rubber kleedt dik af, latex slank…
Tekst: Jeroen van den Brand & Pieter d’Haens
Foto’s: Jeroen van den Brand & Pieter d’Haens & Dennis Jöris
Die stelling dat Polen en Tsjechië mooie trails hebben kan ik alleen maar bevestigen. Afgelopen jaar daar de Sudety MTB challenge gereden en dat was de mooiste meerdaagse die ik heb gereden. Vergeet de Transalp, te simpel, vergeet de Cape Epic, te duur, vergeet al die andere ritten in verweggiestan, Polen heeft het. Het gebergte is niet hoog, maar wel ongerept en uitgestrekt. Er wonen weinig mensen i.v.m. de bekendere oorden en de wegen zijn een ramp. Maar biken kan daar erg goed. Ga er wel goed voorbereid naar toe, want je fiets krijgt op z’n falie. Niets voor starre… Lees meer »
Die Uvex helm… master :-)
Ik moest drie keer lezen eer ik dat binnensmonds spaken snapte..