EuroBike 2013 – Roundup

Het zit er op. EuroBike 2013 ligt inmiddels zo’n 700 kilometer achter ons en we kunnen de voetzolen wat rust geven. Tijd om op te sommen wat deze EuroBike ons leerde.

27,5″: de verkoopboost
Afgaande op het gepresenteerde nieuws en de talloze gesprekken die we hadden, kunnen we ons opmaken voor een jaar waarin we nog vaak zullen horen dat de 26″ wielmaat tot het verleden zal behoren. De doorbraak van 27,5″ is een feit en het geeft de industrie een boost die het nodig had.

Mede daardoor was de sfeer ook positief gestemd. Nagenoeg elke speler heeft een aantal modellen in de 2014-lineup met deze wielmaat; niemand wil dit keer de boot missen zoals dat eerder met de 29ers gebeurde.

Enduro is hot
Deze EuroBike liet een groot aantal enduro-specifieke componenten zien. In dat segment zien we echter nog de zoekende beweging die er vorig jaar ook al was. Het was hèt segment waar de 27,5″ wielen door de industrie als ideaal werden beschouwd en massaal werden omarmd. Nu zijn er 27,5″ specifieke velgen, vorken, banden, frames te over. Het ene merk zet daarnaast 29″ versies ten gunste van de 26″ wielmaat, anderen laten juist die 29″ wielmaat voor dit segment vallen. Over een jaar zal de plooi wellicht nog duidelijker zichtbaar worden, maar als de grafstemming met betrekking tot de 26″ wielmaat doorzet, kun je wel raden wat de meesten zullen doen.

Dat het enduro segment zo populair is is eveneens een zegen voor de branche. In dit segment zijn nog veel nieuwigheden te introduceren, wat altijd tot beweging op de markt geeft; mensen blijven kopen. Enduro is vooralsnog vooral dat wat men in wedstrijd-vorm doet. Je kan je echter afvragen of het enduro-wedstrijdconcept wel zo geschikt is voor grote aantallen deelnemers en of de groei in dit segment daarmee snel zijn top bereikt. Dat is een discussie op zich; we komen er later nog wel eens op terug.

Disc brake-through?
Waar er vorig jaar nog ‘gezocht’ werd naar acceptatie van die wielmaat in het brede mountainbikespectrum, zie je nu nog hetzelfde waar het schijfremmen op de racefiets en cyclocrosser aan gaat. SRAM heeft high-end modellen inmiddels in aanbod en Shimano zal eind dit jaar de kanalen kunnen bevoorraden. De markt aarzelt echter nog. Dat geldt ook voor de constructeurs, maar op een ander vlak; gaan we schijfremmen toepassen op frame- en vorkontwerpen die we al hebben, maar iet wat versterken voor de schijfremmen? Adopteren we toch maar een 135 mm naafinbouwbreedte? Behouden we de standaard uitvaleinden, of is het misschien toch slimmer om ook steekassen toe te gaan passen? Zeker bij een voorvork maakt een steekas veel verschil in verband met de hoge torsie tijdens het remmen die via grotendeels één vorkpoot opgevangen wordt.

Gesprekken met de UCI over het toelaten van schijfremmen in het wegpeloton zijn nog altijd gaande. Tot een definitief goedbevinden kan Shimano hun marketing slogan blijven voeren: “Have what they cannot have…”

Deels is dat eigenlijk niet terecht. Crossers mogen wel met schijven het veld in en waar we dat afgelopen crossseizoen al verwacht hadden, bleef het slechts bij een enkele Amerikaan. Het komende seizoen zal dat anders zijn nu zowel SRAM en Shimano gesponsorde rijders van complete groepsets inclusief schijfremmen kunnen voorzien. Sven Nys en Niels Albert kan je aan de startlijn van enkele crossen verwachten met de nieuwe remmen. Velen zullen zeker volgen.

Zodra de wegprof’s het ook kunnen hebben, zal de markt ongetwijfeld versnellen al voorzien we niet dat de schijfrem de markt zo zal gaan domineren zoals dat het geval is bij de mountainbikes.

E-bikes: nu wèl cool
Tot slot de E-Bikes. Deze worden langzaam ‘cool’. Op de DemoDag trokken ze gretig aftrek en de algemene consensus was ‘gaaf!’. Ook de e-MTB wint terrein, al is het nog niet heel duidelijk wie de klanten zijn. Zag je vorig jaar nog vooral concepten van dikke, soms over-the-top mountainbikes met trapondersteuning, nu zie je meer doordachte modellen ook daadwerkelijk opgenomen in de line-up van diverse merken. De komende perioden zal deze markt zich verder vormen en zal blijken wie de klanten zullen zijn.

Tegelijkertijd ontstaat er veel discussie rond dit thema. Geassisteerd op hoge snelheid door het bos ‘rippen’ kan best leuk zijn, ook voor ‘echte’ (…) mountainbikers, maar je kan je afvragen wat de overige bosgebruikers er van vinden. In tijden waarin de mountainbikers meer en meer terrein lijken te verliezen in de vrije natuur, kan de komst van niet strikt gereguleerde e-MTBs voer zijn voor de negatieve beeldvorming van ons als bosgebruikers. Juist daarom ligt er voor de fietsfabrikanten ons inziens nog wat huiswerken is enige voorzichtigheid geboden. Immers, veel van de e-MTBs kunnen harder dan 25 km/u en sommige modellen zijn zelfs elektrisch aan te drijven zonder dat er een pedaalomwenteling nodig is.

Die enkeling die nu door het bos rijdt, zal weinig stof doen laten opwaaien. Als de e-MTB straks een grotere hype wordt, kan dat snel veranderen en zal dat mogelijk ook ten koste kunnen gaan van de gehele groep bosfietsers…

Plaatjes kijken!
Genoeg stof tot nadenken, maar eerst nog een lichting foto’s van zaken die ons opvielen op deze beurs.

X-Fusion timmert gestaag aan de weg. De line-up is compact maar oogt redelijk volwassen in zijn details. Het aantal distributeurs neemt toe en ook in Nederland zullen de vorken op korte termijn leverbaar zijn!
EB2013_day3_Xfusion

Yeti’s nieuwe ARC carbon hardtail met size-specific wheelsizing: in de twee kleinste maten voorzien van 27,5″ wielen, de twee grootste komen met 29″ wielen.
EB2013_day1_Yeti

Schijfrem-crosser Surly-style. Staal, klassieke vormen, dikke banden.
EB2013_day1_SurlyCX

Pivot was de eerste die met het DW-Link veersysteem op de markt kwam. Op de Europese markt wil de verkoop nog niet zo vlotten als in Amerika, maar het weerhoud ze niet om volop aanwezig te zijn op de EuroBike.
EB2013_day1_PivotUp

Het was ongetwijfeld de hele beurs-week drukker geweest op de stand als die ‘M’ geel was geweest…
EB2013_day1_Marzocchi

Ohja, we waren het bijna vergeten… De wielmaten discussie is drie dimensionaal; fatbikes zijn niet langer een niche.
EB2013_day1_Konafatty

EB2013_day1_KHSfatty

EB13_RO_Fette-Traum

Saso’s Fatbike vork, met afgestemde demping (lagere compressiedemping) om goed samen te werken met het ‘veren’ van de dikke banden. Veerweg: 80, 100 of 115 mm. Deze vork zal als private-label vork via verschillende merken het komende seizoen op de markt komen.
EB13_RO_SasoFat

Santa Cruz vind dat meer vrouwen moeten fietsen; de Juliana line-up omvat hardtails en fullies en is up to date, dus ook met 27,5″ wielen.
EB2013_day1_Juliana1

Teken aan de wand…?
EB2013_day1_Cervelo

Maak van elke MTB een e-MTB met deze app…
EB13_RO_Rocky-E-Support

In 2011 ging de deur bij RaceFace dicht. Gelukkig niet lang en is men hard op weg om het productportfolio te verbreden, onder andere met deze all-mountain wielset.
EB13_RO_RaceFace-Wheels

Nicolai staat bekend om innovatieve frameconcepten. Eerder sloeg de Rohloff naaf-als-trapas-versnellingsbak niet zo aan, zou het dit keer met de Pinion versie wel lukken?
EB13_RO_Nico-Pinion

Tja, gewoon sjiek!
EB13_RO_Miyata

Marketing 101 Liteville-style. Liteville legt op hun manier uit waarom je achterwiel kleiner moet zijn dan het voorwiel.
EB13_RO_Kruiwagen

The Scott and The Genius…
EB13_RO_Genius

Plezier voor die kleine…
EB2013_day3_Kidsfun

… of twee kleintjes…
EB2013_day3_Kidsfun2

Geen EuroBike zonder een feestje. Dit keer met een stevige kaas en bier uit Portland.
EB2013_day2_party1

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Pieter d’Haens & Dennis Jöris & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met .
Subscribe
Notify of
guest
5 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Brandse
Jan Brandse
11 jaren geleden

euhh… “Pivot was de eerste die met het DW-Link veersysteem op de markt kwam” volgens mij waren er voor Pivot toch al een aantal andere, Ironhorse (ok, bestaat niet meer) en Ibis in ieder geval.

Victor
Victor
11 jaren geleden

E-bikes……zucht. Wat zijn wij mensen toch verslaafd aan gemak en zelfs als ’t om sport gaat. Neem jij de lift of de trap om 1 verdieping omhoog te gaan in ’t kantoor waar je werkt. Ja, zal wel weer de enige zijn, maar vind dit echt verschrikkelijk! Het gaat mij niet om cool of niet cool zijn, maar het feit dat een sport, waarin het draait om techniek en fysieke krachten, ook meegaat en het alsmaar lui maken van de mens. Zweten hoort erbij, anders ga je maar met je cross brommer in Oss rondrijden!

Erik
Erik
11 jaren geleden
Reply to  Victor

Ja, maar zonder die e-bikes moeten er overal liften gebouwd worden, dat ziet er toch ook niet uit? ;)

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Hadden we geen andere foto van die Scott Genius? Nu staat er zo’n dwaas op.

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Hmmm, kaas!

En jullie hebben me op het spoor gezet van de Surly Straggler. Lijkt me een heerlijke crosser, hoewel het bracket nu wel ECHT heel laag zit.