EuroBike 2014 – Dag 2: Een kater, kleuren en Apfelschorle

Dag 2 van een EuroBike bezoek voelt voor ons vaak als een lichte kater. Ja, daags vooraf is er zeker wat bier genuttigd, maar daar gaan we het niet over hebben. Drinken op het werk is natuurlijk uit den boze en we moeten natuurlijk wél het goede voorbeeld geven. (Dat ik dit typ zodat de thuis gebleven redactieleden het idee hebben dat we écht keihard aan het werk zijn, moge logisch zijn…).

De lichte kater komt in dit geval voort uit de conclusie van onze eerste beursdag en de snelheid waarmee we de antwoorden vonden. Moeten we wéér op pad met een loep om leuke en interessante dingen te vinden die 2015 kleur zullen geven? Nee, dit jaar ligt dat wat genuanceerder.

Er wordt weliswaar niet echt hard over nieuwigheden geschreeuwd, maar dat is ook niet echt nodig. De terugkeer van kleuren die we al enige tijd zien, is een trend die zich ook het komende jaar voort zet en de 2015-kleuren… die schreeuwen zelf al genoeg!

2015 zal vooral het jaar worden met afgestemde kleuren, op alles. Al jaren zijn er genoeg fietsers en fabrikanten die daar subtiel mee om gaan. Dat gaat veranderen! Een handvat qua kleur subtiel afgestemd op een accentlijntje op je frame zal niet meer opvallen. Subtiel is misschien een woord dat we best wat vergeten voor een jaartje…

De ano-kleuren van de jaren ’90 zijn al enige tijd terug en vinden gretig aftrek. Nu komen daar felle kleuren bij. Sturen die zo neon-geel zijn dat je tegen oom agent kunt claimen dat je géén verlichting nodig hebt wanneer je terug komt uit het bos. Mocht dat hem niet overtuigen, dan kun je hem wijzen op de volledig matching neon merkstickers op je dikke carbon wielen die bij het draaien gegarandeerd nog meer aandacht zullen trekken.

EB14_D2_Sixpack02

EB14_D2_Sixpack01

Het tweede-dag-syndroom openbaart zich ook in het iet wat trager voort bewegen over stands. De agenda met afspraken is dan al goeddeels afgewerkt en dus is er meer tijd om ergens te blijven ‘hangen’. Bijgevolg sta je dan net wat langer te praten met iemand en – net als andere jaren – ontstaan zo de beste en meest memorabele gesprekken. Ook dit is eigenlijk niets nieuws, maar ook al komen we al jaren op de EuroBike, besef ik me nu pas dat ook dit een patroon voor ons is.

Zo blijkt dat vooral nieuwkomers op het gebied van bijvoorbeeld kleding van buiten de fietsindustrie komen. Vaak gepaard met een positieve naïviteit met als gunstig bij-effect dat er wat meer frisse wind gaat waaien in zo’n segment. Zeker ook op het gebied van de e-bikes zijn het vooral de grote multinationals van buiten de industrie die complete, complexe systemen breed op de markt zetten die door de gevestigde maakpartijen in de fietsenbranche nooit in eenzelfde tempo of met dezelfde kwaliteit en complexiteit meteen de markt breed kunnen bedienen.

De frisse wind die dat soort partijen laat waaien kan de industrie goed gebruiken en mocht die de kater nog niet verzacht hebben, dan hebben we altijd nog de vrolijke kleurtjes die nog steeds op ons netvlies gebrand staat. Zelfs nu we al eventjes terug zijn in ons Gästhaus en de dag doornemen onder het genot van een Apfelschorle.

EB14-day1_fouriers
Fouriers levert ook een 42t om je Shimano cassette te vergroten. Op de plek waar je twee kransen uit je Shimano cassette wegneemt, wordt een nieuwe 16t toegevoegd om ruimte netter op te vullen.

EB14_D2_Cubehelmets
Helmen voor blokhoofden. Cube breidt haar assortiment accessoires flink uit. Naast een serie helmen zullen er ook schoenen en scala aan rugzakken beschikbaar zijn.

EB14-day2_ScoTT

EB14-day2_Thomson-SetBack
Thomson herziet de zadelpen met setback en komt met een meer klassiek ogend model.

EB14-day2_Kanjoon
Canyon toont een concept racefiets met slimme vering. Via GPS worden bladveren ‘in-‘ of ‘uitgeschakeld’. Futuristisch? Ja. Koopbare realiteit op korte termijn? Misschien (…)!

EB14-day2_DT-Fat
DT Swiss Cheese velg…

EB14-day2_KijkSjonnieGeileSchijven
“Kijk Sjonnie… crossers met schijven!” – Vorig jaar nog redelijk sporadisch vertegenwoordigd, nu de norm.

EB14-day2_Thomson-Crank
Thomson crank. Aparte typenaam ‘Prototype’, dat dan weer wel. Samen met een passende singlespeed krans wordt een ‘American drivetrain’ verkocht onder de titel ‘Crate motor’.

EB14-day2_Shark
… we hebben maar niet gevraagd waarvoor dit nu diende…

EB14-day2_Goud
Op een (g)ouwe fiets moet je het leren…

EB14_D2_Response
De markt vraagt narrow-wide vertanding, dit is de Reponse.

EB14-day2_Liv
Giant’s damesfietsen gaan nu door het leven als ‘Liv’. De halve Giant stand was er voor ingericht. Typisch genoeg met slechts 4 fietsen en vooral veel accessoires die niet zouden misstaan in Barbie-afdeling van de speelgoedwinkel.

EB14_D2_CubeReaction
Tot slot in Reaction op de vraag van Carola van Cube nog een foto van een Cube.

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Pieter d’Haens & Jeroen van den Brand

Geplaatst in Nieuws, Specials en getagd met .
Subscribe
Notify of
guest
1 Comment
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis
Dennis
10 jaren geleden

Waar blijven de foto’s van al die fatbikes nou?