Buiten was het ruim 30 graden. Binnen in de beurshallen was het wel iets koeler, maar het voelde al meteen een stuk aangenamer omdat je niet vol in de felle zon stond. Toch was het deze EuroBike aan te bevelen om met een zonnebril de beursvloer op te gaan. De voorbije jaren merkten we al dat kleuren ‘ok’ zijn. Het monotone werd doorbroken en frames én accessoires kregen opnieuw kleur en mixen daarmee was ook toegestaan. Vorig jaar kwamen de felle kleuren mondjesmaat voorbij, maar dit jaar lijkt het credo: hoe feller, hoe beter! Gifgroen, knaloranje, reterood, auwblauw, kanariegeel. Bij voorkeur op een mat zwarte achtergrond, zodat het nog eens extra contrasteert. Voor hen die dat toch te gortig is: er waren ook opvallend veel zwarte fietsen. Ook best mooi, maar misschien toch snel wat saai. ‘Normaal’ gekleurde fietsen…? Die waren er ook. Daarbij viel het op dat de combinatie oranje-blauw erg in trek lijkt te zijn. Nu zijn dat onze huiskleuren en je hoort ons dan ook niet mopperen.
Nieuwe ‘standaarden’: niets speciaals…
Met de opkomst van 29ers in Amerika, bleven de Europeanen angstvallig lang stil en kijken wat die trend deed. Toen het publiek eenmaal om was, bleken veel merken nog altijd in de parkeerstand te staan en kwam men massaal tot de conclusie een belangrijke trend gemist te hebben. Met 27,5” werd dat scenario niet herhaald: met had geleerd en men wilde niet nog eens compleet de boot missen.
Die gedachte maakt nu dat alle ’nieuwe standaarden’ nauwelijks nog weerwoord krijgen en van vandaag op morgen geaccepteerd worden. Plus-bikes, Boost naven en compatible frames. Gisteren bedacht, vandaag bij nagenoeg iedereen verkrijgbaar. Maar in tegenstelling tot de ‘Wij hebben ook een 29er!’-opbiedoorlog een paar jaar terug, is het nu haast oorverdovend stil. Niemand presenteert het nieuwe spul ‘groots’. Het is echt opvallend hoe dat qua marketing in een paar jaar tijd compleet omgedraaid is. Praat echter met een product engineer en je hoort een ander verhaal…
Voor schijfremracefietsen geldt hetzelfde. Ze zijn er ‘gewoon’. Niemand roept er meer over. Iedereen omarmt het en ‘gelooft het wel’. En om bij deze categorie te blijven: SRAM’s draadloze racefietsgroepset – eTap – die deze beurs werd gelanceerd, wordt algemeen positief ontvangen. Waar velen echter wel bedenkingen bij hebben is dat eTap als topgroep gelanceerd wordt met een mechanische rem. Dat terwijl men net 2 jaar geleden de RED22 topgroep voorzag van hydraulische velg- en schijfrem en dat als absolute top beschouwde boven ouderwets mechanische remmen. Uiteraard werkt SRAM aan een hydraulische eTap greep, maar dat duurt nog even. Maar wat verwachten ze nu? Verwachten ze dat de tech-savy klanten nu eerst een eTap met mechanische rem kopen om over 2 jaar opnieuw een karrevracht Euro’s uit te geven voor een versie met hydraulische remmen?
Verbazing en openbaring…
Wat ons (en velen in de industrie) ook elk jaar verbaast, is de hoeveelheid nieuwe bedrijven die je op de EuroBike tegen komt. Nog steeds denken mensen het wiel (letterlijk!) opnieuw te kunnen uitvinden. De markt was al verzadigd; heb je echt geen marktonderzoek gedaan voor je je uit de hand gelopen hobby tot levensonderhoud in officiële vorm omzette…? Een paar jaar terug had je bijvoorbeeld een handjevol aanbieders van helmen. Nu is dat een veelvoud en hetzelfde zie je gebeuren bij protectie. Bij laatstgenoemde tref je echter nog redelijk wat innovatie en andere denkwijzen, waardoor er differentiatie en beweging in de markt ontstaat.
Niettemin staan er diverse merken op de beurs waarbij je je afvraagt wat ze eigenlijk op een EuroBike zoeken. Ze hebben een beperkt aanbod dat ze in slechts 1 of 2 landen aanbieden, en hebben geen intentie om dat te willen veranderen. Of je hebt geen idee wat ze eigenlijk verkopen, áls ze al iets verkopen. Zo is er al jaren in hal A7 een stand te vinden waar 3 ontblote vrouwen voorzien worden van een bodypaint. Leuk voor het oog en daarmee een heuse publiekstrekker. De vrouwen heten allemaal Kelly. Althans, dat lijkt de meest logische conclusie aangezien er groot ‘Kelly’s’ boven op de stand staat. Wie ook dit jaar een bezoek aan de Kelly’s gepland had staan, kwam echter bedrogen uit. Geen vrouwen te zien op de stand, maar fietsen. Een stuk minder interessant. Navraag leerde ons dat Kelly’s blijkbaar al jaren een fietsmerk is…
Helaas, geen blote vrouwen dus, maar wel foto’s (van fietsen en onderdelen…):
100 Procent is bekend van de handschoenen, ze hebben nu ook een fullface helm die de concurrentie met TLD’s D3 aan moet kunnen gaan.
Naast handschoenen zijn er nu ook fietsbrillen van 100 Procent. Hiermee willen ze de strijd met de grote O aangaan.
Bij Alchemist troffen we wielen aan met velgen waarbij de spaakgaten extreem excentrisch zitten. Daartoe passen ze een velg met een I-profiel doorsnede toe. We vragen ons echter vooral af hoeveel modder er zich in de zijkanten zal ophopen…
Bell heeft een serie helmen specifiek voor vrouwen. Ze snappen dat dat meer is dan enkel roze en bloemetjes en doopte ‘haar’ Joy Ride.
Remmen met water als remvloeistof: dat het kan bewijst Brake Force One met hun nieuwe schijfremmen…
Ja, je kunt de nieuwe Cannondale Habit ook krijgen in neutraal zwart of Cannondale groen, maar deze mintgroene versie kan mij wel bekoren.
Nieuwe pedalen bij Crankbrothers. Het lijken toerfietspedalen, met inklinken aan 1 kant met ondersteuning van de brede kooi en een platform aan de andere. Het materiaal aan de platvorm-zijde is dusdanig dat er nog altijd voldoende grip zou zijn voor serieuze trails, maar of de combinatie van twee aparte zijden echt zo fijn werkt in de praktijk…?
Team Devinci’s Steve Smith was er ook… tenminste een 2D variant van hem.
Goed uitziende racefietsen en een pakkende kreet: Ride History… maar euhm, welke history dan? Oh! Oud staal!
Ook bij Ibis hebben ze ontdekt wat dé kleur voor 2016 wordt, hier op de nieuwe Ripley.
Kleurtjes? Bij Industry Nine, daar hebben ze pas kleurtjes!
Nieuw bij IXS: deze enduro georiënteerde fullface, ook verkrijgbaar in Cedric Gracia signature versie
Het begint saai te worden, maar ook bij Limar volgen ze de blauw-oranje trend die wij jaren geleden al ontdekt hadden.
Fluo-color-united! Good luck om deze schoenen aan de man te brengen…
Nog meer blauw-oranje: Mavic’s nieuwe Crossride schoenen
Muc Off kennen we natuurlijk allemaal van het roze fietsreinigingsmiddel, voor 2016 komen ze ook met onder andere Chamois creme en deze scheerzeep!
En bij Northwave… oranje-blauwe schoenen
Deze gasten zijn beslist voor pijn! Of ze komen uit Frankrijk, in dat geval zijn ze heel erg gecharmeerd van brood!
If you have a problem, and if no one else can help, maybe you can hire… Ritchey’s Commando fatbike.
Seriously SRAM, deze gameconsole op jullie stand op basis van de nieuwe eTap draadloze set, was het enige interessante (naast een kleine setup met werkende eTap) wat er te zien was, terwijl het programma genoeg te bieden heeft…
Met deze helm krijg je spontaan angel wings erbij!
Nieuw van Thule: de EVOC Bike Travel Bag… oh wacht….
Een ander thema dit jaar is retro en heritage. Ter ere van het zoveel jarig bestaan trekt Yeti daarom maar weer eens hun oude kleurstellingen uit de kast.
Oldskool in een modern jasje: GT’s limited edition Zaskar
That’s it for now. We zijn uitgekeken, sufgeluld en uitgeput, maar gelukkig hebben we lane departure warning…
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Coen de Jongh