Toegegeven: hoewel de voltallige redactie een cross country achtergrond heeft en zeker nog het merendeel van de fietstijd op XC rondjes (zij het ‘nieuwe stijl’) rijdt, gebeurt dat niet zo zeer meer op de traditionele XC fiets met alleen een geveerde voorvork. In de meeste gevallen gebeurt dat op fullies die niet zelden méér dan XC-conforme veerweg hebben. Op het gebied van innovaties was de aandacht de voorbije jaren vooral gericht op fietsen met veel veerweg en de media – ons incluis – gaven daar het merendeel van haar aandacht aan. Enduro was trending en heeft er mede aan bijgedragen dat we nu fullies hebben met veel veerweg die lichter en meer capabel zijn dan we ooit voor mogelijk achtten.
Aan de andere kant zijn gravelbikes booming. Vanuit het wielren-(marketing-)perspectief bekeken zijn ze een zegen, die de anders zo traditionele scene wat meer roering geeft. Naast een sterke toename aan frametassen – die een nomadisch bestaan promoten – die we tegenkomen bij en voor dit soort fietsen, lijkt een brede inzetbaarheid troef. Daarnaast lijkt er een wedloop te zijn ontstaan tussen productmanagers om te zien wie de dikste noppenband in zijn frame krijgt. We zien nu al gravelracers die dusdanig dikke sloffen en inzetbereik hebben dat ze haast de ‘nieuwe’ XC racers van de jaren ’90 worden. Wat je destijds met hardtails met starre vorken deed, kun je nu ook met de huidige generatie gravelracers. Het is wachten op de eerste productmanager die samen met zijn marketeer een recht, vlak stuur promoot voor gravelracen. Gravelbikes: het nieuwe XC’en ‘oude stijl’…
Het is wachten op de eerste productmanager die samen met zijn marketeer een recht, vlak stuur promoot voor gravelracen. Ow… wacht…
Gravelbikes en dikke (e-)fullies zijn dus de huidige norm, althans wat nieuws betreft. Maar toch kunnen we stellen dat XC allesbehalve dood is. Meer dan andere jaren zijn er nu veel merken die iets nieuws hebben op XC gebied. Hardtail’s en fullies die dankzij nieuwe productiemethoden nóg lichter zijn dan de al extreem lichte versies die ze nu aflossen.
Om het dikke fully, e-MTB en gravelbike nieuws wat tegenwicht te bieden richten we onze camera’s in deze EuroBike reportage exclusief op cross country speelgoed.
Alleen de lijnen kijken al racey.
Na een lastige periode timmert de Duitse carbon specialist
AX Lightness weer hard aan de weg onder de vlag van het eveneens Duitse
Benotti. De Vial evo XC doet met slechts 870 gram framegewicht en 6,9 kg voor de totale fiets eer aan het tweede deel in de merknaam: Lightness…
Juliën Absalon reed lange tijd alleen op XC hardtails. Bij BMC maakte hij kennis met de kwaliteiten van een lichtgewicht full suspension en verkiest die steeds vaker voor de steeds extremer wordende Wereldbeker parcoursen.
Met dit mes herdefinieerde Cannondale naar eigen zegge XC. Wij waren in elk geval
onder de indruk van onder meer zijn daalcapaciteiten!
Wie dacht dat het over en uit was voor lichtgewicht starre vorken; think again. Nog steeds zien we dit soort combinaties voorbij komen, al is dat wel zeldzaam geworden. Maar er zijn nog steeds die-hard bikers die het directe gevoel een belangrijk onderdeel vinden van hun rondjes cross country.
De GT Zaskar was lange tijd een begrip in het cross country segment. Vaak streden blank geanodiseerde Zaskars vooraan mee om de overwinning in menig Wereldbeker. De naam bestaat nog steeds, maar GT positioneert haar hardtails niet meer zo zeer als XC racers.
Zelfs een merk dat haar naam ontleent aan essentiële onderdelen van full suspension frames en dat type frame in vele uitvoeringen ook als basis in haar programma heeft, vergeet de hardtail-fans niet. Voeg ‘-less’ toe en je hebt inderdaad de Pivotless.
Hardtails zijn nog steeds mateloos populair in Duitsland. Logisch dat Duitse merken er nog volop in innoveren.
Een Look… van Mondraker.
Een klein Zwitsers outdoormerk, maar wel met klasbakken Jolanda Neff en Mathias Flückiger aan de start bij de Wereldbekers. Dit frame werd voor
Stöckli gebouwd door
Bike Ahead Composites uit Duitsland.
Yeti werd beroemd door onder meer de XCer John Tomac. Maar ook door DHer John Tomac. Tegenwoordig maakt het merk vooral fullies voor epische avonturen, maar ze blijven het XC segment ook nog steeds bedienen met de strakke ARC hardtail en deze ASRC fully met 100 mm veerweg.
Mocht je nog twijfelen aan de herkomst van het merk Wilier… zie hier de subtiele hint in de vorm van de felle kleur. Oh, en de Italiaanse vlag, uiteraard.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris & Jeroen van den Brand