Het maakt niet uit welke trend het is; het gaat grofweg altijd op dezelfde manier. Iemand bedenkt een nieuwe (frame)vorm, een asbreedte, een nieuwe niche, een nieuw type product en anderen volgen, zonder dat er vooraf een duidelijke vraag naar was. De ‘innovaties’ in de fietsindustrie zijn dus in veel gevallen niet zo zeer probleem- of vraaggestuurde oplossingen. In het begin is dat altijd een grove verkenning van het nieuwe: wat kunnen we allemaal met ‘het nieuwe’ concept, wat zijn de grenzen? Daardoor zijn nieuwigheden vaak nog niet geraffineerd of fijngeslepen. Dat kost namelijk ontwikkeltijd en dus ook geld, en wat nu als de massa het toch niets vindt? Men laat een ballonnetje op en nog voor de consumenten met hun koopgedrag antwoorden, springt de hele industrie er massaal op in. Men wil de nieuwste hype natuurlijk niet missen. Pas daarna komt het fijnslijpen en eventueel toespitsen van de innovatie.
E-MTBs vormen hierop beslist geen uitzondering. Vooral wat de all-mountain/enduro e-MTBs betreft. De eersten die we enkele jaren terug zagen, waren ruwe samenraapsels van bestaande ontwerpen waar simpelweg een motor in het achterwiel of rond de trapas werd ‘gebeund’. Nu men besloten heeft dat het een hit is (want verkoopgetallen geven daarvan nog steeds geen definitief bewijs), is de ontwerp-inspanning vergroot. Wist men [red: product managers] een jaar of 2 terug nog niet zo goed wat een e-MTB was of zou moeten zijn, is er nu duidelijke focus. Enerzijds de gewone hardtails voor ‘alle dag’ en aan daarnaast dikke fullies voor nog meer epische avonturen.
De voltallige Velozine redactie is niet zo geïnteresseerd in e-MTBs. We snappen dat er een toegevoegde waarde is voor de bestaande doelgroep én dat er nieuwe doelgroepen aangeboord kunnen worden. Maar de enige electronica die wij mee op pad nemen zijn mobiele telefoons, GPS apparatuur of misschien nog een elektronische groepset of dempersysteem. Niettemin zien we duidelijk dat e-MTBs tegenwoordig het beun-imago van zich af hebben geschud. Met name de dikke e-MTB fullies zijn meer geïntegreerd en strakker dan ooit te voren. Hoewel het in onze ogen – natuurlijk – elektrische crossmotoren met pedaalondersteuning blijven, zagen we er toch wel een redelijk aantal waarbij voorzichtig en vooral binnensmonds ‘hmm, best mooi!’ geuit werd.
In het kader van open, eerlijke en transparante journalistiek vandaag dan ook een batterij (…get it?) e-MTBs, afgewisseld met regulier nieuws dat ons opviel op dag 2 van onze wandelmarathon over de EuroBike beursvloer.
… en door met de orde van de dag:
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris & Jeroen van den Brand