En wéér een EuroBike ‘in de boeken’. De plussen en minnen, trendwatching en overpeinzingen hebben we inmiddels uitvoering gedaan. Met de accu’s van onze camera’s aan de laders en de memory sticks leeggetrokken, selecteren we nog eens een flinke lading foto’s van dat wat ons opviel deze editie van ’s werelds grootste fietsbeurs.
De traditie bij Rocky Mountain: herintroduceren van oude namen. Ditmaal de Suzi Q. Een fatbike die met het stigma van slome, zware fatbikes moet breken. Verkrijgbaar in carbon en aluminium, uitgevoerd met 27,5×3,8″ banden én een smalle q-factor (vandaar het afstoffen van het ‘Suzi Q’ label), dus smallere pedaalstand dan bij andere fatbikes.
Al heel wat jaren op de markt, maar met het Vandendriessche-debakel afgelopen winter bij het cyclocrossen, nóg bekender: de
Vivax motor voor in de zitbuis.
CaneCreek’s Double Barrel Inline demper. Enorm veelzijdig instelbaar, maar de techniek is ook gevoelig gebleken, met veel uitval. Aan het binnenwerk is te zien hoe nauwkeurig alles moet zijn om goed te blijven werken.
Canyon presenteert vaak een studie/concept op de EuroBike. Ditmaal lieten ze zich inspireren door de kettingloze, winnende afdaling van Aaron Gwin in Leogang 2015. Zijn vrijloop van de achternaaf draaide niet, dus minder weerstand = sneller. Canyon maakte de vrijloop in deze achternaaf los-schakelbaar. Men denkt er serieus over na om dit elektronisch uit te voeren, al dan niet geautomatiseerd…!
Remmen verliezen prestaties wanneer ze te warm worden. Shimano kwam met extra aluminium vinnen gesandwiched tussen het staal voor extra hitte-afvoer. Reverse past hetzelfde concept toe.
Mooi blinkend spul voor op de fiets of voor in je kassie met Swarovski…
Up Side Down (USD) voorvorken maken langzaam een comeback, nadat men ze decades terug ook probeerde tot een succes te maken. RST bracht de Rebel mee naar de EuroBike. Verkrijgbaar in 29″ met veerwegen van 80 tot en met 130 mm en 27,5+ uitvoeringen met veerwegen van 100 tot maar liefst 150 mm. De binnenpoten meten 32 mm en zowel de compressie als rebound zijn, naast uiteraard de luchtdruk, individueel in te stellen.
Ook bij Trickstuff zien ze wel wat in USD vorken. Deze werd ontwikkeld door een
externe constructeur die voor Trickstuff ook een rem ontwikkelde.
“Grote wielen? Doen wij al jaaaaren!”
Tire size discussions: I’m getting so tired of them…
One-by: Hoewel SRAM dacht dat zij het narrow-wide principe
voldoende hadden beschermd met patenten, blijkt in werkelijkheid dat het concept niet echt meer te beschermen is; het basisprincipe is namelijk al zo oud als de ketting zelf. Steeds meer bedrijven weten dan ook eigen versies succesvol op de markt te zetten. Blijft het bij SRAM bij zwarte bladen, bij talloze aftermarket labels is de keuze in kleur één van de verkooppunten. Zo ook bij Miché.
“Bring back skinwalls!”, roepen sommigen. Conti en Onza deden dat al enige tijd; de rest begint die trend te volgen.
Jaren lang was Mavic de aanvoerder voor complete wielsets. Ze hadden naam én technologie: De Crossmax was de referentie. Wás. De recentste jaren is het merk de aansluiting met de markt toch wel wat kwijt geraakt. Terwijl iedereen carbon, tubeless en breedte toevoegt aan haar wielsets, volgen de Fransozen slechts met kleine stapjes. De Crossmax Pro Carbon velg meet inwendig 23 mm en is hookless. Gewichten: 1470 gram voor de 27.5″ wielset, 1510 gram voor de 29″ wielset.
Protectie is meer en meer gemeengoed aan het worden voor iedereen die meer rijdt dan alleen de zanderige singletracks in Nederland.
Leatt is één van de vele aanbieders…
“E-MTB’s, dikke banden… ik weet het nog niet”
Toen Lauf haar ‘verende starre vork’ toonde aan het publiek enkele jaren terug dachten velen cynisch “Natuurlijk!”. Inmiddels kunnen we stellen dat de Ijslanders een hit in handen hebben. Sommigen wennen nooit aan de looks, maar minstens zoveel mensen prijzen de eenvoud van het product in combinatie met het lage gewicht. Inmiddels zijn de Lauf vorken verkrijgbaar voor alle gangbare wielmaten en bandbreedtes.
Maak kennis met
Huck Norris. Een nieuw lek-preventie systeem bestaande uit een vrij eenvoudige strook schuimrubber die grofweg dezelfde taak heeft als
Schwalbe’s ProCore: Je band én velg beschermen bij het rijden met lage spanning over grof terrein. Het vereenvoudigt ook de installatie van je tubeless-setup zodat je géén compressor nodig hebt.
Ion: Nog meer bescherming. Zou deze beschermen tegen elektronica?
Terwijl carbon gemeengoed is geworden en het high-end, licht gewicht materiaal steeds toegankelijker wordt, zal staal waarschijnlijk nooit meer verdwijnen. Het is nog altijd geliefd bij vele bikers en boutique framebouwers, zoals het Duitse
Konstructive (die overigens ook met carbon werken).
Waar we bij eerdere reportages van deze EuroBike spraken over steeds meer gestroomlijnde ontwerpen bij e-bikes die van ons termen als ’toch wel mooi…’ mee kregen, waren er – ja, erg subjectief – ook andere voorbeelden.
GT stofte de Pantera naam af en plakte het op haar nieuwe 27,5+ hardtail.
Geen trend of hype, maar wel een vaste waarde: long travel hardtails, zoals deze Cromag.
Wij smullen eigenlijk altijd van dit soort items: de aluminium mal waarmee BMC haar frames produceert.
Steeds vaker zien we productie terug naar Europa komen. Er zijn echter altijd al high-end carbon producten geproduceerd in Europa…
…
AX Lightness is zo’n fabrikant. Zij toonde de Enduro 27,5C wielset, met een velg uitgevoerd als T-profiel dat – in tegenstelling tot traditionele velgen – geen holte intern heeft. De interne breedte bedraagt 36 mm. Gewicht: 1540 gram. Prijs: nog niet bekend, maar waarschijnlijk hoog!
Net als AX Lightness ook uit Duitsland: Bike Ahead Composites. Zij vinden dat sterwielen nog gewoon kunnen in 2016. Goed; over smaak valt niet te twisten… over absolute waarden in dit geval ook niet:
1.000 gram, voor de complete wielset! Je moet daar alleen wel €3.699 voor vrijmaken…
CrankBrothers durfde van alles en betaalde de prijs. Betrouwbaarheid – of het ontbreken daarvan, eigenlijk – van haar producten werd snel het imago van de Amerikanen. Ze werken hard aan het breken met dat imago en dat sijpelt ook door in hun marketing.
Celebrities zijn er natuurlijk altijd. Mr. Tom Ritchey.
En hij was er ook, samen op de foto met een of andere Italiaans Playboy-fotomodel: schijnt dat hij naast fotomodel ook ooit op een fiets zat vooraan in het peloton…
De Italiaanse tegenhanger van Schwalbe’s ProCore:
DeanEasy.
Zo’n piskleur is het nu toch ook weer niet?
“Designed for Trail, All-Mountain and Enduro Racing”. De
Stan’s Bravo velg zou zijdelings stugger zijn dan lichtgewicht aluminium velgen, maar radiaal minder stug dan de meeste carbon velgen en daardoor beter bestemd zijn tegen impacts.
Kies maar een wielmaat, als het maar geen 26″ is, dan past het. Salsa’s Woodsmoke is een carbon kameleon.
Ook elektronische gizmo’s zoals vermogensmeters zijn ooit bedacht en geprototyped. Hier de crankset die uiteindelijk de bekende
SRM vermogensmeter werd.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris & Jeroen van den Brand