Het
eerste deel van onze foto-terugblik op de voorbije EuroBike kon je vorige week al zien. In de komende weken publiceren we nog enkele losse items over verschillende highlights, maar eerst nog het tweede deel van onze EuroBike Round up Gallery.
Bekend van hun high-end hoog glans gepolijste naven en cranks:
White Industries. Vanaf nu leveren ze ook headsets in diverse maten én kleuren.
Ze bestaan toch echt, maar ze blijven nog steeds zeldzaam – daardoor niet minder mooi in onze optiek:
Yeti. Deze SB45 is hun 29er met 114 mm veerweg en is volgens
eigen zeggen lastig in één categorie te plaatsen. Wij weten echter twee categorieën waar ‘ie – geheel subjectief – in past: “Mooi!” en “Hebben!”
Framebouwers die een frame geschikt willen maken om compact in een reiskoffer te stoppen, gebruiken vaak
S&S couplings. Bij
Santana tandems hebben ze een eigen systeem.
Boutique-spul – ook dat kom je tegen op EuroBike: Alchemy uit Amerika.
De Portugees
Nuno Duarte is een aparte (…). Over vork- en dempertuning heeft hij zo zijn eigen mening. Die houdt ‘ie beslist niet voor zich en werkt ze uit in hardware. Zo biedt hij losse binnenpoten aan voor diverse voorvorken, waarbij de oppervlakten nóg gladder zijn voor minder wrijving…
… maar ook een dempersysteem voor voorvorken met 32 mm binnenpoten, dat niet met olie maar op lucht dempt! Het zou een gewichtsbesparing van circa 200 gram geven en belangrijker nog; geen onnodig inveren van de vork tijdens het trappen en méér beschikbare veerweg doordat het systeem met veel minder sag te rijden is. Het idee is niet nieuw; er waren eerder systemen op de markt die volledig op lucht werkten. Volgens Duarte is de techniek nog altijd relevant. Wij zijn vooral heel benieuwd en proberen het binnenkort te testen…
2,6″ is dé bandenmaat die we bij vrijwel elke bandenfabrikant als ‘nieuw’ zagen opduiken. Bij
Onza geloven ze daar blijkbaar niet zo in. Zo bieden ze de Canis alleen aan in 2,25″ of 2,85″ (in 29 of 27,5″ diameter).
Handig voor de vakantiefietser; een stuur dat kan dubbelen als droogrek…
Ghost’s SL AMR: 130 mm veerweg en 29″ wielen. Veel meer all-round dan dit wordt het niet snel… of zien we spoken?
2,6″… iemand?
Speciaal
voor Erik: geschikt voor Nederland (maar ook populair in België): Koga’s laatste iteratie van de
Beachracer. Nu voorzien van steekassen.
Naast een gravel-versie van haar bladveer-voorvork heeft Lauf nu ook een eigen gravelgrinder-frame: de
True Grit.
Praxis is één van de vele opkomende partijen die met hoogwaardige producten de aandrijfmarkt bestormen. Hier de Girder; het goedkopere carbon-alternatief van de
Lyft cranks.
Acepac: bikepack-spul uit Tsjechië.
Kenda’s
Saber Pro: Licht en licht lopend. Een 29×2,20″ band zou zo’n 540 gram wegen… in een tubeless-ready uitvoering. Licht lopend? Ongetwijfeld… en laat het vooral ook niet té nat zijn…
De
R-Hawk is Rotor’s nieuwste en meest modulaire crankset voor mountainbikes.
Industry Nine maakt gebruik van eigen aluminium spaken. En aluminium… dat kun je in kleuren anodiseren. Ja; ook een regenboog aan kleuren in je wiel is daadwerkelijk te bestellen!
Ridley maakt niet alleen racefietsen en cyclocrossers. De nieuwste telg is een carbon XC fully. De
Sablo heeft 100 mm veerweg en een framegewicht van 2050 gram in maat medium. Bij de ontwikkeling werkten ze nauw samen met Fox Factory Racing en Enduro (lagers).
Naast cranks en kettingbladen biedt Praxis ook cassettes aan. Alhoewel het aanbod beperkt is tot slechts
één type: een 10 speed nota bene, met een bereik van 11 tot 40t.
Ziet er scherp en snel uit. En héél oranje…
KTM’s Scarp.
SR Suntour’s manier van ‘kettingmanagement’; versprongen tanden.
SR Suntour heeft heel wat technieken in huis om allerlei producten voor anderen en zichzelf te maken in carbon, aluminium en staal. Zo toonde ze de Auron crank. Carbon armen en een stalen as van 24 mm; samen goed voor zo’n 600 gram, waarmee ze mikken op een inzetgebied van cross country tot enduro.
Foto’s: Mark ten Napel, Dennis Jöris, Jeroen van den Brand
Zaterdagavond plaatjes kieken.
Tip: volgend jaar ben ik benieuwd wat voor jullie, nog te werven, vrouwelijke redacteurs de highlights zullen zijn.