Vooropgesteld; dit wordt geen klaagzang tégen de e-bike. Het is momenteel de motor(…) van de fietsindustrie en, eerlijk is eerlijk, ze ogen meer en meer geïntegreerd, mooier én… rijden erg goed. Er is echter wel een parallel te trekken met de huidige gang van zaken bij de fietsen zonder trapondersteuning.
De aandacht in de e-bike markt wordt namelijk vooral opgeeist door nieuwe spelers. De gevestigde orde lijkt soms te langzaam in het reageren op de laatste trends en het lijkt er op alsof ze met hun dealerapparaat té log zijn om te leveren wat de klanten nú willen. Het creëert een situatie waarin kleine merken, die zich meer flexibel op kúnnen stellen ten aanzien van het type product, de vorm, de kleur en de manier waarop ze het aanbieden, vrij goed een deel van de markt weten te bedienen. En… consumenten kopen het, ook al staat er geen bedrijfsnaam op met een 100 jarige geschiedenis.
Ook in de meer traditionele markt van fietsen zónder trapondersteuning, zijn het wéér de kleineren die aandacht weten te genereren. Tuurlijk, Shimano’s nieuwe XTR doet dat ook: overal troffen we mountainbikes met de nieuwe groepset. Die is echter nog niet ‘echt’ verkrijgbaar, en ze waren dan ook allemaal duidelijk voorzien van een ‘prototype’-opdruk. Niettemin kwamen we er op onze eerste dag al opvallend veel fietsen tegen met de groepset. Alsof Shimano heel sneaky, maar tegelijkertijd héél duidelijk een dik statement wilt maken naar de markt. Tegelijkertijd merkten we dat velen er ook al weer snel aan voorbij liepen. Maar het gesprek van de dag was de stand van Rotor. De Spanjaarden lanceerden namelijk hun nieuwste hydraulische groepset, met – jawel – 13 versnellingen! En terwijl een Rotor-patent dat duidelijk een cassette met 13 kransen toont beslist geen geheim was, verrasten ze vriend en vijand met deze lancering. Daarover in de komende dagen meer…
Het is echter tekenend voor markt van vandaag: er komen steeds meer relatief kleine bedrijven die complexe producten als groepsets op de markt dúrven te zetten. Box probeerde het met een unieke shifter, die ze helaas van de markt hebben moeten halen. De concurrent lijkt er nu mee aan de haal te gaan. Hoe dan ook; het collectieve niveau stijgt dus en daar mogen we blij mee zijn. Toegegeven, het aanbod was al gigantisch en in veel gevallen overbodig, en wie zit er nu écht te wachten op nog een kransje extra? Maar juist in zo’n overvolle markt is wat unieks gewoon leuker. Misschien niet per definitie beter, maar wél leuker. Maar wat heb je aan iets leuks, als het niet werkt? De dagen dat elke hobbyist met een freesmachine een discutabel lichte stuurpen maakte, een kek kleurtje gaf en verkocht aan de gek die er zijn gebit aan durfde wagen, liggen (gelukkig!) achter ons. Dat betekent dat tenminste een deel van die nieuwe spullen een serieuze kans heeft om te slagen.
Dat geldt ook voor lichtgewicht carbon frames. Dat is niet langer voorbehouden aan de Scott’s en Specialized’s van deze wereld. Een hoop custombouwers kunnen tegenwoordig mee met innovatieve carbon technologie. Al staat daar vaak wel een flinke prijs tegenover. Of wat te denken spaken gemaakt uit tot touw gevlochten kunstvezels? Twee Duitse bedrijven timmeren hard aan de weg met dit innovatieve ’textiel’…
Goed; dit is slechts een eerste analyse van de trends die we deze eerste dag op de EuroBike zagen. Er zijn er nog meer en daar komen we in de komende dagen nog op terug. Voor nu; wat ons nog meer opviel:
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris, Mark ten Napel, Jeroen van den Brand