Nu doen ze opnieuw een poging met de Dominion, bedoeld voor de marktsegmenten waar misschien wel de hoogste eisen aan remmen gesteld worden: trail, enduro, downhill en ebike.
Er ging een ontwikkeltraject van ruim 2 jaar vooraf aan de lancering op EuroBike 2018. Met een breed scala aan testrijders onderzochten ze hoe remmen in de extreemste disciplines worden gebruikt. Naast remduur en remkracht werd er ook gekeken naar de opbouw van die kracht in relatie tot de positie van de hendel én de vereiste handkracht. Ook werd een brede selectie van concurrerende remsystemen onder de loep genomen. Hayes’ belangrijkste conclusie: “Een hoge remkracht creëren is niet moeilijk, een goed doseerbare rem ook niet. Een rem met hoge remkracht, goede dosering met lage handkracht én een stevig en duidelijk gevoel in de remgreep wél”. Daarmee werd automatisch het doel gesteld voor de remmen die nu gelanceerd zijn onder de naam ‘Dominion A4’.
Remgreep
Hayes’ onderzoek toonde aan dat rijders minder hard in hun remgreep (willen) knijpen. Om die reden is de verhouding tussen de beweging van de remgreep en de hoofdremzuiger enerzijds én de verhouding tussen de diameter van de hoofdremzuiger en de zuigers in de remklauw anderzijds, dusdanig veranderd dat het hele systeem met een lagere druk werkt. Dankzij de lagere druk kunnen lichtere afdichtingen toegepast worden zodat de interne wrijving lager is. Om de wrijving nog verder te verlagen, is de hoofdremzuiger uitgevoerd met een zogeheten ‘glide ring’ om de hoofdremzuiger; een kunststof glijbus met zeer weinig wrijving, eigenlijk. De remgreep draait overigens op industrielagers, zodat de hele bediening zo wrijvingsloos mogelijk is.
Bij de Dominion wilde Hayes de vrije slag, oftwel de afstand waarover de je de remgreep moet bewegen voor je effectief gaat remmen zo klein mogelijk maken. Deze setting wordt in de fabriek getuned zodat elke rem identiek is. Wil je wat méér vrije slag (minder dan de fabrieksafstelling gaat niet), dan kun je dat overigens instellen met een inbussleutel. De afstand van de hendel tot het stuur kun je instellen met een draaiknop in de remgreep. Voor integratie met je SRAM of Shimano shifter komt Hayes dit najaar met de ‘Peacemaker integrated shiftermount’.
Remklauw
‘A4’ slaat op het aantal zuigers in de remklauw; 4 dus. De remklauw bestaat uit twee gesmede aluminium delen die volgens Hayes ‘hun stijfste ooit’ zijn. De montagepen waar de remblokken mee geborgd wordt, draag daar -bewust- ook nog aan bij. Om het ontluchten te vereenvoudigen zijn beide zijden van de remklauw voorzien van ontluchtingsnippels. Zodoende kun je eerst de gehele remklauw ontluchten en daarna pas de rest van het systeem inclusief de langere remleiding naar je achterrem.
Zuigers in een remklauw zijn altijd ‘opgehangen’ in afdichtingen met twee functies. Ze zorgen ervoor dat olie ín het systeem blijft en je dus druk op kunt bouwen en daarnaast werken ze als veren die zorgen dat de remzuigers terug naar buiten bewegen als je je remgreep los laat. Als je rem eenmaal is ingesteld, glijden de zuigers dus niet ‘door’ deze afdichtingen, maar trekken ze deze als ‘elastiekjes’ mee om een beweging van de zuiger toe te laten. Hayes heeft bij de Dominion A4 de afdichtingringen vergroot, zodat er een grotere slag gemaakt kan worden en de remblokken verder van de schijven afstaan. Leuk voor in smerige omstandigheden, of wanneer je remschijf niet meer helemaal vlak is.
‘Geluidsgeoptimaliseerde’ remschijven
Bij presentaties van nieuwigheden is het goed om de bullshit-radar scherp te hebben staan. Bij ons ging ‘ie lichtjes af toen men begon over het ‘Modal Resonance Cancelation’ (MRC) concept waarmee de remschijven zijn voorzien. Hayes zegt de remschijven te hebben geoptimaliseerd in samenspraak met de remblokken op basis van hun eigenfrequentie. De gedachte hierbij is dat de trillingen die ontstaan bij het remmen, dermate op elkaar zijn afgestemd, dat ze zeer miniem zijn. Trillingen betekenen geluid, dus minder trillingen betekent minder geluid. Hoewel dit theoretisch een goed verhaal is, ontstaat (piepend of krijsend) geluid bij het remmen niet alleen door de paring van remblokken en remschijf. De eigenfrequentie van de gehele constructie speelt hierin mee, dus ook de remklauw, de bevestigingsmiddelen, de vork… alles. Goed; als de trillingen bij de bron al verlaagd zijn, ben je al een heel eind om tot zo stil mogelijke remmen te komen.
Specificaties
- Gewicht: 310 gram per rem inclusief 90 cm leiding en remblokken;
- Schijven: 1,95 mm dik, diameters 180 mm (160 gram, inclusief bouten) en 203 mm (200 gram, inclusief bouten);
- Remvloeistof: DOT 5.1
- Compatibiliteit: Shimano en SRAM trigger shifters via PeaceMaker Integrated Shifter Mount.
Prijzen:
- Rem (voor óf achter): €235,00
- Schijf (180/203 mm): €51,00
Remmen los voor een comeback?
Hayes was één van de eersten die inzag dat schijfremmen op de fiets een plek hadden. Ze wisten een schare fans op te bouwen eind jaren ’90, om die vervolgens gaande het nieuwe millennium langzaam te verliezen. Met de nieuwe Dominion A4 laat Hayes zien dat ze niet over één nacht ijs zijn gegaan met het definiëren van dé eisen voor een remmenset voor all mountain, enduro en downhill gebruik. De concurrentie heeft tussentijds echter niet stilgezeten en de markt is flink veranderd. De Dominion’s zijn niet de lichtste remmen in dit segment en heel high-end zien ze er in onze optiek ook niet echt uit. De afwerking kwam bij eerste aanblik zelfs wat goedkoop op ons over. Ze zijn echter ook zeker niet de duurste in het segment, dus misschien zijn we té kritisch. Hoewel ook onderhevig aan persoonlijke voorkeur, klinkt ons de benadering van remkracht, modulatie en het gevoel in de remgreep echter goed in de oren. Hayes heeft hiermee in elk geval in de kern een onderscheidende rem; nu nog hopen dat dat in de praktijk ook zo uitpakt en vooral consistent blijft.
Meer informatie: www.hayesdiscbrakes.com