Al jaren is de EuroBike in de (na)zomer hét globale evenement waar de fietsindustrie samenkomt. De plek waar velen hun nieuwtjes voor het eerst voorstellen en waar trends voor het komende fietsseizoen al duidelijk zichtbaar zijn. Toonaangevend, bruisend en altijd druk. Dat was dit jaar anders; de 2021-editie van de EuroBike was kleiner dan ooit. We trokken voor de laatste keer naar Friedrichshafen voor een kort bezoek.
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
Geen files, geen rijen voor de ingang, slechts 8 van de 12 hallen (magertjes) gevuld: EuroBike 2021 was anders dan anders.
“…het had ergens iets weg van een discotheek ver na sluitingstijd. Enkel het tl-licht en de schoonmaakploeg ontbrak nog.”
De laatste editie van de EuroBike vond plaats in 2019. Vorig jaar was er geen editie vanwege corona. Dit jaar, exact 30 jaar na de allereerste editie, was er wél een beurs. Maar die was anders dan ooit. En… de laatste in Friedrichshafen. Grote merken schitterden van afwezigheid. En waar normaal de 12 grote hallen én de buitenterrein niet genoeg waren voor de exposanten, waren er slechts 8 hallen in gebruik. En die waren geen van alle ramvol. Combineer dat met beduidend minder aanwezigen vanuit industrie en consumenten en het had ergens iets weg van een discotheek ver na sluitingstijd. Enkel het tl-licht en de schoonmaakploeg ontbrak nog.
Uiteraard heeft de pandemie – en de daaruit voortkomende leverproblemen – er iets mee te maken. Genoeg partijen kiezen er voor niet flink uit te pakken in een tijd dat ze amper of geheel niet kunnen leveren. Maar er speelt nog meer. Net als zoveel beurzen kampt de EuroBike ook met het relevant zien te blijven. De inhoud is steeds breder geworden. De beurs begon ooit als beurs voor sportieve bikers, nu vind je er ook (of vooral) e-bikes en ook steeds meer cargobikes.
Zo druk als in de hoogtijdagen, waarbij je haast niet kon lopen maar moest schuifelen tussen de meute, dat is het al een
paar edities niet meer.
Een beurs als de EuroBike is een flinke kostenpost voor exposanten. Combineer dat met de lastige infrastructuur in de idyllische regio bij de Bodensee (er zijn amper snelwegen en dus veel files) en grote spelers trokken steeds vaker een eigen plan. Zoals eigen dealer- en consumentenshows waarbij ze de aandacht niet hoeven te delen met anderen en méér zicht hebben op het rendement van hun investering. Maar beurzen hebben hun plek en de Internationale Automobile Ausstellung (IAA) zag hun kans schoon. De automotivebranche verschuift veel meer naar een bredere ‘mobiliteitsbranche’. Daar passen fietsen prima bij, volgens hen. De komende week trekken veel grote spelers uit de fietsindustrie dan ook wél naar de ‘fietsafdeling’ op de IAA Mobility gehouden in München.
EuroBike 2022 in Frankfurt
Dit is slechts een zeer beknopte doorsnijding van wat er zich allemaal afspeelt. Maar feit is dat de EuroBike in Friedrichshafen – met dit jaar als slogan ‘Only bikes. No Cars.’ – al jaren in slecht weer verkeert en er verandering nodig was. Die komt er in de vorm van een andere locatie en tijd. Volgend jaar wordt de EuroBike van 13 tot en met 17 juli in Frankfurt georganiseerd.
Maar voor het zover is, trokken wij nog één keer kort naar Friedrichshafen vanuit nostalgische overwegingen en geven je enkele highlights van de EuroBike 2021.
Hmm, ‘Only bikes. No Cars.’ was de slogan van de EuroBike toch…?
Dit jaar ook géén EuroBike Demo Days, maar zoals andere jaren was er een testparcours binnen en buiten de deuren van de beurs.
Meten is weten. Vermogensmeters zijn inmiddels gemeengoed (en relatief betaalbaar); telemetrie van je veersystemen… dát is de volgende stap.
BYB Telemetry levert een compleet systeem voor je mountainbike om zéér nauwkeurig je veerelementen te analyseren.
De starterkit kost je € 1549.
De kit bestaat uit twee lineaire sensoren. Een monteer je naast je achterdemper…
… en de andere aan je voorvork.
Tot slot is er nog een GPS sensor zodat je de prestaties van je veerelementen op elk deel van je rit kunt bekijken.
Uit Nederland:
Gravaa. Deze start-up uit Eindhoven heeft een systeem ontwikkeld om ‘on the fly’ de druk in voor- en achterband aanpassen.
Zowel de voor- als achternaaf hebben een pomp binnenin. En je pompt dus je banden op door gewoon te blijven rijden.
Via een slangetje – gemonteerd aan een spaak – wordt vervolgens de band opgepompt of wordt er druk afgelaten.
Je bedient het met een draadloze remote…
… en via een smartphone kun je de settings bepalen en aflezen wat de actuele druk is. Tijdens de korte testrit merkte ik niet echt iets van het pompen, behalve dat de banden dus harder werden. De testrit smaakt in elk geval naar meer!
Over Nederlandse bedrijven gesproken: om de hoek van Gravaa in Eindhoven zit in Nuenen Pilot Cycles. Ze maken frames exclusief in titanium en ze draaien hun handen niet om voor innovatie. Zo ze maken zelf een draaischakelaar voor de bediening van een Pinion gearbox in hun
Scram gravelbike, bijvoorbeeld. Maar het bedrijf is ook volop bezig met 3D printen, om frames verder te optimaliseren.
Bij dit frame is de bottom bracket en een deel van de achtervork als één geheel geprint. Het ontwerp bevindt zich nog in een experimentele fase. Er wordt nog volop aan de vorm én afwerking ‘getuned’. Maar je zult dit soort dingen in de nabije toekomst in diverse frames van Pilot tegen gaan komen.
En over
Classified gesproken: voor deze Belgische start-up met Nederlandse roots was de EuroBike 2021 hun eerste beurs ooit…
…en ze konden hun bezoek meteen vieren met het winnen van een Gold Award voor hun Powershift naaf tijdens de EuroBike Awards.
Het Franse
Effigear timmert al flink wat jaren aan de weg met een gearbox. Hun laatste versie is stukken compacter dan voorheen én geschikt voor montage in de frame-bracket van Pinion. Oftewel: heb je een Pinion-frame, dan kun je nu óók een Effigear monteren.
Automotive onderdelenfabrikant
Valeo zag in Effigear een ideale partner voor e-bike-oplossingen. Samen hebben ze nu een bottom bracket gearbox mét motor ontwikkeld.
Aandrijfoptimalisatie: Enduo (
New Motion Labs) heeft het samenspel tussen kettingwiel én ketting nog eens grondig bestudeerd en komt met een alternatieve benadering. Met de helft minder tanden op elke krans, wordt de ketting middels twee rollen meer ‘vast gehouden’. Er rolt dus niets af en dat zou een hogere efficiëntie geven.
Aeroe uit Nieuw-Zeeland levert bagage-oplossingen die op nagenoeg elke bike passen.
E-mountainbikes zijn ‘here to stay’, dat is zeker. Maar waar we de voorbije jaren nogal vaak getrakteerd werden op monsterlijke creaties, kan deze Bulls Sonic EN-SL Daytona me wel bekoren. De Intend vork en demper dragen bij aan het strakke plaatje… én het prijskaartje van € 12.999.
Zouden zij géén maandagmorgenmodellen hebben?
Integratie is het toverwoord de laatste jaren.
FSA heeft diverse opties, zoals deze stuurpen waar je – toegegeven: met een ‘simpel kapje’ – je kabels/leidingen ‘zo snel mogelijk’ uit het zicht kunt krijgen. Werkt uiteraard alleen bij frames waar de routing via het balhoofd naar binnen kan. Iets dat je in de komende jaren beslist vaker gaat zien…
Maar ook stuur- en stuurpen zijn te integreren. Het idee: door weglaten van los te nemen verbindingen kun je gewicht besparen. Absoluut geen nieuw idee, maar steeds meer merken bieden het aan, zo ook FSA met de KFX SIC ICR van 265 gram. En blijkbaar zijn ze bij Full Speed Ahead dus nogal fan van afkortingen met drie letters…
Amper tien jaar geleden waren vermogensmeters alleen voor bikers met hele diepe zakken – onder € 1.000 had je niets. De keuze was ook sterk beperkt. Inmiddels is het aanbod exponentieel toegenomen. FSA heeft onder meer de Powerbox 1x-mountainbike crankset. De Powerbox-technologie komt voort uit een samenwerking met Power2Max. FSA heeft al een Powerbox crankset vanaf € 385.
Tanwalls, skinwalls, transparante zijwangen… hoe je ze ook noemen wilt; ze zijn populair. Oók de – relatieve – nieuwkomer
Goodyear biedt diverse type banden aan met de trendy oldskool-zijwangen.
Interessante combinatie: bottom bracket e-motor én gearbox met 8 versnellingen (425% bereik) van de Schotse start-up
Intra-Drive.
Het KTM Factory Team rijdt Wereldbekers onder meer op de KTM Scrap Exonic die we
onlangs nog testten.
KTM toonde óók de nieuwste Myroon Exonic; een carbon hardtail met een framgewicht van 920 gram.
Hoewel de naam misschien niet bekend is, timmert
Chris Lintaman al heel wat jaren aan de weg als ontwikkelaar én producent van fietsschoenen en inlegzolen. Zijn filosofie voor passing is anders dan je gewend bent. Je sluit de schoen – zoals deze A1 – aan door hem achterop aan te snoeren, waardoor er een betere, meer natuurlijke passing met de schoen ontstaat, aldus Lintaman. We duiken binnenkort meer in zijn inlegzolen en schoenen.
Een moderne draai aan een oud concept: lugs.
Integratie is hip. Magura gaat met hun MCi (‘Magura Cockpit integration’) zelfs zover dat ze de remcilinders en -leidingen
ín het stuur verwerken. Erg clean!
De klassieker met talloze levens: de Manitou Dorado.
… met onmiskenbare Nicolai-details.
Op dat gij niet vergeet waar dezen waar is geproduceerd.
Nicolai bouwt ook e-mountainbikes…
… maar motorfietsen? Nah klar, machen wir auch!
Over integratie gesproken: al jaren werkt
Nuseti aan hun unieke concept waarbij ze frame en aandrijving verregaand integreren. Rond de trapas zit een gearbox en de aandrijving naar het achterwiel is geheel afgesloten en loopt in een oliebad.
Pro Bike Gear toonde de nieuwe LT dropper in 30.9 en 31.6 mm diameter en 150 mm drop, gepositioneerd onder de meer high-end Tharsis en Koryak dropper. De LT is er met interne én externe kabel bediening voor € 199,99.
De Pro Tharsis dropper met 100 mm drop is er nu ook in 27.2 mm diameter.
Combinaties van bidonhouder, tools en reservemateriaal zien we steeds vaker. Dit is de oplossing van Pro. Omdat dit soort combinaties groter bouwt, zijn er meerdere montagepunten voorzien, zodat je de positie kunt optimaliseren op jouw frame.
Pro lanceerde net voor de EuroBike de Vibe Evo. Een interessante ’take’ op een racebocht: op de bovenzijde zijn rubber inserts aangebracht, waardoor je geen stuurtape nodig hebt én toch extra comfort hebt.
‘Onder in de beugel’ van de Vibe Evo is een rubberen handvat gemonteerd, met een geïntegreerde knoppositie voor de sprintshifters van Shimano en bovenop nog een extra plek om je duim op te laten rusten.
Vandaar mondkapjes op de beurs…?
Aandacht voor hernieuwbare materialen is er steeds vaker. Ook bij de uitreiking van de EuroBike Awards. Shimano won een Award met de Revo Cycling Shorts; gemaakt uit gerecyclede airbags. Die rode kleur is geverfd, overigens…
Vorige week
lanceerde Shimano de nieuwe Dura-Ace en Ultegra Di2 groepsets. Wat ons vooral opviel is hoe enorm compact de motor op deze generatie voorderailleur is.
Tom Pidcock reed deze
BMC FourStroke naar een Gouden medaille in Tokyo. Naast de Silverston carbon wielen en de geïntegreerde stuur-/stuurpen-combi van Syncros is zijn bike voorzien van SR Suntour veerelementen… mét electronica.
Zowel de demping van de voorvork als achterdemper zijn electronisch geregeld.
Het digitale brein is bij de achterdemper geplaatst en beide veerelementen zijn met draad verbonden. Er is géén remote op het stuur. Veel details werden nog niet gegeven, maar het systeem zou wél vrij gemakkelijk aanpasbaar zijn. Onze gok: via een app op een smartphone. Het systeem moet voor volgend jaar zomer op de markt zijn, aldus SR Suntour.
Op de stand van het Duitse
Trickstuff was tijdens de EuroBike 2021 misschien wel het meest te smullen. Zo stond er deze
Actofive P-Train CNC. Een frame dat CNC gefreesd is uit aluminium, met – lekker toepasselijk – véél CNC-gefreesde onderdelen erop. Natuurlijk van Trickstuff, maar ook van
Intend (vork, demper) en
Ingrid (derailleur en crank).
Trickstuff maakt niet alleen
remschijven en remblokken, maar vooral ook complete remsystemen. Uiteraard alles met de CNC-machine en…
…dat mág beslist gezien worden.
Trickstuff maakt óók flatmount-compatibel remklauwen voor cross country bikes, racefiets of gravelbike. Ze zijn geschikt voor zowel DOT als minerale remolie.
Vaast leerden we enkele jaren terug kennen van hun magnesium gravelbike…
… maar ze zetten nu ook vol in op ’transportation bicycles’, zoals de Amerikanen het noemen.
Jeroen, wat een leuk verslag van de Eurobike 2021. Veel mooie en duidelijke foto’s. Ontwikkelingen waar ik nog geen eens van op de hoogte was, worden beschreven (o.a. Effigear). Ga zo door!