In de gigantische hallen van Messe Frankfurt vindt sinds woensdag 21 juni tot en met zondag 25 juni EuroBike 2023 plaats. Gisteren brachten we je al
een update met de globale trends en een bonte selectie aan interessante nieuwigheden die we – na goed zoeken tussen al het e-bike-geweld – vonden. We pakken nog eens door met een
round-up met nog meer nieuwigheden.
Door: Arjan Kruik & Jeroen van den Brand
De zitbotjesmeetkruk heeft SQlab nog steeds staan…
… maar op de EuroBike toont SQlab dat ook op het vlak van digitaal meten grote stappen zijn gezet. De meetgegevens worden namelijk gescanned en komen vervolgens in een tablet…
… en met diezelfde tablet wordt je gehele lijf gescand. Of bijna geheel, want je gezicht wordt onscherp gemaakt. Duitsers hechten namelijk nog aan hun privacy. De gegevens kunnen niet alleen gebruikt worden als leidraad bij het kiezen van de juiste maat fiets, maar zijn ook een hulpmiddel bij het kopen van de juiste maat zadel, handvatten, handschoenen, pedalen en sturen.
Op de stand van Scott staat de winnende Spark van de levende mountainbikelegende Nino Schurter.
Op het frame zijn al Schurters wereldtitels afgedrukt.
Wat zeiden het net al: Schurter is een levende legende…
Het KMC Racing Team van nestor Bart Brentjens wil naar de Spelen van Parijs. Alhoewel het team ook kan beschikken over de dubbelgeveerde Ridley Raft XC, staat op de stand van KMC de
Ridley Probe RS-hardtail tentoongesteld. Héél xc: de negatieve stuurpen. Minder xc, maar wel praktisch: de
dropper-post van KS.
Wie had dat ooit gedacht? Racehardtails met dropper!
Doe ’s gek: gele ketting van KMC.
Het Nederlandse Ere Research laat op de Eurobike een hele trits nieuwe modellen zien voor race, mtb en gravel. Hier de Ere Genus Pro. Vanwaar die lijntjes? Dat komt omdat de ontwerper iets heeft met de gitaren van
Eddy van Halen…
De Ere Genus Pro heeft een carbon onderstel en een ‘
comfort trigger‘. Dat is dat rode hendeltje onder de zadelneus.
Hier de nieuwe Ere Tenaci, een zadel dat bedoeld is voor gravelbikes.
Ook het Tsjechische Superior staat op de Eurobike, inclusief een nieuw logo. Hier de fraaie dubbelgeveerde xc-racer Superior XF Team, met 105 millimeter achter en 110 aan de voorkant, beide met behulp van veerelementen van DT Swiss.
Vanaf nu schrijf je Superior met een punt.
Geen topfiets op de beurs of er zit een geïntegreerd stuurpennetje op.
Bescherming tegen steentjes.
Collega Mark gaat kwijlen als je ‘m een plaatje van deze gravelbike van het Duitse Liteville laat zien: de 4ONE M2. Dit beursexemplaar heeft een vaste zadelpen, maar er past ook een geïntegreerde Eightpins-dropper in.
Bredere banden? Gaat zéker passen!
Meer mtb dan race, dat korte stuurpenntje.
Een carbon bike bij Liteville? Dat is zoiets als de Paus die naar Mekka gaat. Maar terwijl dit laatste nooit gaat gebeuren, zie je hier toch écht een carbon Liteville 301 staan…
Liteville 301; grote kans dat het je niks zegt. Maar binnen de Duitse incrowd is de 301 het equivalent van de Landrover Defender.
Mmm, het frivole lijnenspel is wennen als je sinds 2011 strak gelijnde aluminium frames gewend bent…
Ook het uiterlijk van de
Rocky Mountain Solo-gravelbike moet je even laten bezinken, voornamelijk vanwege de bocht in de liggende achtervork en het hapje uit de zitbuis. De Solo Carbon 90 die je hier ziet draagt al de 2024-kleur en zal (pas) vanaf maart/april 2024 beschikbaar zijn. Tot die tijd is-ie er alleen in het zwart.
Rocky maakt de Solo ook in aluminium.
Welke Rocky Solo je ook neemt: op beide past aan de voorkant ook een dubbel.
We blijven even bij het thema ‘gravel’: op de stand van RockShox staan draadloze Reverb AXS droppers voor gravelbikes met een diameter van 27,2 millimeter.
Nog meer draadloze droppers, maar dan voor de mtb: op de stand van het Tawainese KS treffen we de nieuwe elektronische KS Lev Circuit.
Motor en batterij van de KS Lev Circuit zijn ongeveer net zo groot als bij de RockShox Reverb AXS.
Het batterijtje is afneembaar.
We hebben het even geprobeerd: het gevoel van de bedienknop van de nieuwe KS Lev Circuit-dropper is erg prettig.
KS brengt ook een verende voorvork voor gravelbikes: de KS GTC met 40 millimeter veerweg.
Een van de meest besproken nieuwigheden is de nieuwe Bosch SX-motor. Weegt 2 kilo, heeft 55 newtonmeter koppel en levert tot 600 watt. En hij is zeer compact.
Dankzij de SX-motor kunnen nu ook fietscategorieën geëlektrificeerd worden die tot nu toe vrijwel altijd motorloos waren. Zoals deze nieuwe ‘down-country-fully’ van KTM, de Macina Scarp SX. Het is tekenend voor de huidige stad van zaken in bike-industrie, dat KTM met een elektronische Scarp komt terwijl de biologisch aangedreven
Scarp, die toch niet bepaald nieuw is, gewoon nog een jaartje mee moet.
Net als bij de nieuwe
Specialized Epic World Cup zit het stangetje dat de dwarskrachten op de demper opvangt in de bovenbuis verstopt. Maar dan – ere wie ere toekomt – nóg mooier.
Hoort tegenwoordig ook bij een dure xc-bike: een stuur met geïntegreerde stuurpen. Of is het een stuurpen met geïntegreerd stuur…?
Ook bij Conway geen nieuwe spierfietsen, maar wel nieuwe bikes met een accu, zoals hier de nieuwe Ryvon ST met 150 millimeter veerweg rondom. Ook hier de lichte en compacte Bosch SX-motor, waarmee Conway een totaalgewicht zegt te kunnen realiseren van 17,6 kilo bij de kleinste maat in de duurste uitvoering.
Van nieuw en elektrisch naar oud en analoog: een stalen Frandria uit 1976 van Freddy Maertens met een Dura-Ace 2×10-transmissie op de stand van Shimano.
Niks draadloos elektrisch; de schakelaars – die toen nog ‘commandeurs’ genoemd werden in plaats van ‘shifters’ – zitten op de onderbuis.
De Shimano Crane Dura-Ace-derailleur met een 5-speed cassette.
Check die supersmalle bandjes!
In 1976 wisten ze nog wat sierlijk was…
Over klassiekers gesproken: de Manitou Dorado wordt ‘goed oud’, in positieve zin. Deze downhill-voorvork is al ruim 20 jaar een legende.
En als we het dan tóch over legendes hebben: hier nog ééntje, de Bomber Z1 van Marzocchi.
Deze inbussleutelset van Silca wil je toch gewoon hebben?
Op de stand van Topeak: fietspomp en…
… en standaard inéén.
Toegegeven, de muziek stond ook nog niet aan.
“Dan koop je er toch geen? Je kunt nog gewoon een niet-elektrische fiets kopen hoor” is wat iedereen altijd zegt wanneer ik aangeef geen liefhebber te zijn van e-bikes. Maar zoals jullie in deze reportage ook duidelijk laten zien, is dat te simpel gedacht. De volle aandacht voor e-bikes verandert wat ‘een fiets’ is, en bepaald niet alleen ten goede. Met de voordelen komen ook een heleboel stevige nadelen, en gewone fietsen worden daar in meegenomen.